Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kantoor over? Vraag je doelgroep

1 op de 7 kantoren staat leeg. Door krimp of het nieuwe werken ook ruimte over? Haal de dynamiek van uw doelgroep in huis.

 

Verhuren kan. Maar verzekeraar De Goudse biedt zijn meters liever aan startende ondernemers aan. Lang hoefde er niet over te worden nagedacht, zegt Geert Bouwmeester, vicevoorzitter van de raad van bestuur van De Goudse, de onafhankelijke ­verzekeraar die zich met name richt op ondernemers. Toen er begin dit jaar ­ruimte over bleek in het pand, opperde een medewerker van de afdeling ­marketing en communicatie: waarom zouden we die ­vierkante meters niet ter beschikking stellen van de doelgroep? De raad van bestuur was snel overtuigd, vertelt Bouwmeester. “We hebben geen businesscase gemaakt, ook niet erg lang nagedacht over wat het ons kost. Ik weet het gewoon niet. Sommige goede ideeën moet je uitvoeren.” Een blik in elkaars ogen tijdens de directievergadering was de go-beslissing.

Service fee

Het eerste jaar krijgen de starters hun ruimte voor niks, de volgende twee jaar betalen ze een service fee van maximaal 100 euro per maand. Nu al zijn er in de oude ­vergaderzalen op de begane grond vijf starters, zzp’ers, een tweemansbedrijf en een bedrijf met werknemers ingetrokken. Er is nog ruimte voor ongeveer vijf andere ondernemers. De verzekeraar, die de ambitie heeft ‘de beste ondernemersverzekeraar van Nederland’ te ­worden, haalt daarmee de doelgroep in huis. De doelgroep aan de moederborst, zogezegd. “Je merkt dat het ­enthousiasme en het elan van deze ondernemers verfrissend werkt”, zegt Bouwmeester.

Het lijkt bijna altruïsme van ­familiebedrijf De Goudse. Maar het is een investering die zeker ook het eigenbelang dient. “We zitten nu heel dicht op onze doelgroep. Zij kunnen bij onze stafafdelingen binnen­lopen om even iets te vragen over marketing, communicatie of een ­juridische kwestie, wij kunnen gewoon bij hen binnenlopen om te polsen of een ­productontwikkeling weerklank vindt.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zo wil De Goudse, met ruim 600 medewerkers zelf niet bepaald een start-up meer, toch ondernemend elan binnenhalen. “Op dit moment weten we eigenlijk niet hoe het gaat uitpakken. Het moet zich ontwikkelen”, zegt Bouwmeester. “Je ziet nu in de kantine contacten ­ontstaan. Het is een investering waarvan we geloven dat het in the long run helpt onze eigen doelen te realiseren.” 

Lees ook:

Interessant boek: "Slimmer werken met het kantoor in je tas"