Meer uitgeven aan research and development leidt niet tot betere resultaten. De meest cruciale factoren die tot innovatie leiden zijn een goede inbedding of samensmelting van de strategie in de organisatie en – verrassend – de bedrijfscultuur.
Dat blijkt uit een studie van Booz & Company onder duizend bedrijven wereldwijd. Het onderzoek legt bloot dat bedrijven met een minder goede bedrijfscultuur en een magere inbedding van een (op zich heldere) strategie het significant slechter doen dan hun concurrenten. Een uitgekiende innovatiestrategie of een winnende businessstrategie zijn dus niet de key succes factoren voor betere resultaten. Veel belangrijker is de rol van de corporate cultuur, de gemeenschappelijke waarden, gedragspatronen, het voelen, denken en geloven binnen een organisatie.
Ook is geen statistische verband gevonden tussen betere financiele resultaten en uitgaven aan innovatie. Het is eerder omgekeerd: veel succesvolle bedrijven geven minder uit aan R&D dan hun peers terwijl ze het vele malen beter doen in omzet, winstgroei, marges en aandeelhouderswaarde. Dat verschil kan oplopen tot wel 30 procent in aandeelhouderswaarde en winst. Apple is daar bij uitstek een mooi voorbeeld van.
Structuur
Booz & Company nam 600 bedrijven wereldwijd onder de loep. In slechts de helft van de gevallen blijkt de bedrijfscultuur de innovatiestrategie te ondersteunen. Volgens 36 procent ligt de innovatiestrategie niet in lijn met de algehele strategie van het bedrijf, en 20 procent van de onderzochte bedrijven zegt zelfs helemaal geen duidelijk geformuleerde innovatiestrategie te hebben.
Het jaarlijkse onderzoek deelde de onderzochte bedrijven in drie categorieën in:
1) Need Seekers: weten nog niet geformuleerde behoeften van de klant te bespeuren, werken bij wijze van spreken nauw samen met hun klanten en ontwikkelen zo nieuwe producten en services.
2) Market Readers: houden hun klanten en concurrenten nauwlettend in de gaten en borduren vooral voort op producten van anderen door meerwaarde toe te voegen.
3) Technology Drivers: volgen hun technologische mogelijkheden en weten daarin ook in te spelen op hun klanten.
Need Seekers
41 procent van de goed presterende bedrijven onderschreef ook de gevolgde innovatiestrategie, die tevens goed aansluit bij de waarden in het de onderneming zo gaven de bedrijven aan. Die financieel betere prestatie gold maar voor 7 procent van de bedrijven in de tweede categorie en 14 procent van de ondernemingen in de derde categorie.
Opvallend genoeg presteerden bedrijven die in de eerste categorie vielen, financieel het beste. Dat heeft zoals eerder gezegd niets te maken met de uitgaven aan R&D. Slechts twee van de bedrijven in de top van big spenders aan R&D zijn Need Seekers – Microsoft en Samsung – terwijl zes van de tien meest innovatieve bedrijven ook in die categorie vallen: Apple, Facebook, 3M, GE, IBM, and Procter & Gamble.
Complete set
Opmerkelijk is dat 40 procent van de bedrijven het ontwikkelen van een 'superieur werkend product' van 'superieure kwaliteit' het belangrijkste doel vinden. Andere doelen zoals de productie van goedkope producten, het aantal producten en de snelheid waarmee ze op de markt komen, werden gezien als minder belangrijk. De innovatiestrategie moet verder helemaal een ‘customer-based inspiration’ zijn. Zoals een executive vice-president bij Dover Corporation het zegt: “Weinig innovatie komt niet door een gebrek aan ideeën of inspiratie. Het gaat om de structuur die nodig is om de resources goed te verdelen.”
Bij Need Seekers lijkt het bijna alsof de innovatiestrategie en bedrijfscultuur samenvallen. Need Seekers hebben al deze verschillende elementen uit een strategie weten samen te smeden tot een geheel, dat vervolgens is verworden tot de bedrijfscultuur. Zo werd bij deze bedrijven als belangrijkste culturele waarde gezien het ‘openstaan voor ideeën van buiten’ en zo alle potentiele externe bronnen te benutten, om vervolgens dat ‘superieure product’ te kunnen ontwikkelen.
De technische afdelingen deze bedrijven rapporteren weliswaar veel vaker rechtstreeks naar de ceo, maar de technologie an sich is niet leidend. CTO Darlene Solomon omschrijft het in het onderzoek als volgt: “er is een hoop technologie waar we aan kunnen werken, er is geen gebrek aan uitdagingen op dat vlak. Maar de meerwaarde zit hem er in dat we iets maken op een gebied waar de klant wat aan heeft.”
R&D uitgaven
Na de tijdelijke dip in uitgaven aan R&D zijn de uitgaven sinds vorig jaar weer stijgende met 9,3 procent tot 550 miljard dollar vorig jaar. Dat is zelfs 5,6 procent boven de 521 miljard dollar in 2008, voor de recessie. Het meeste, met 16, 9 miljard dollar oftewel 28 procent, werd uitgegeven in de computer en elektronicasector.
![]() |
![]() |
![]() |
Lees ook:
-
Zo stimuleert u innovatie op de werkvloer
-
Topmanager verwart innovatie met ideeën
- De 7 innovatiezonden
-
Open innovatie zit in de zwerm
-
De tragiek van innovatie