Het cabinepersoneel van British Airways gebruikt de iPad voor 'een nieuwe dimensie in klantenservice in de lucht'. Door het gebruik van de iPad is het cabinepersoneel op de hoogte van de voorkeuren en het reisschema van iedere passagier, zodat ze service op maat kunnen bieden.
De Britse luchtvaartmaatschappij sluit zich zo aan bij concurrenten, die de afgelopen maanden al druk aan het experimentere waren met iPads. De iPad wordt op dit moment getest onder 100 leden van het cabinepersoneel met het uiteindelijke doel dit de komende maanden uit te breiden naar alle senior crew leden binnen British Airways. De iPad laat snel en makkelijk zien waar elke passagier zit, met wie ze samen reizen, wat hun Executive Club status is en of ze speciale maaltijd verzoeken hebben.
Papieren gerommel
Dat ziet er in elk geval beter uit dan het gerommel met printjes waarin tegenwoordig nog driftig wordt aan- en afgevinkt. Wanneer alle passagiers aan boord zijn krijgt het cabinepersoneel normaliter een lange papieren lijst waarop alle passagiers vermeld staan. Met de nieuwe iPad hoeft het cabinepersoneel alleen het scherm te vernieuwen als de deuren sluiten en hebben zo een complete lijst van alle passagiers die aan boord zijn.? Met één druk op het scherm zal het cabinepersoneel ook beschikking krijgen over extra informatie, inclusief reisschema, veiligheidsinstructies en ‘customer service updates’. Het betekent ook dat opmerkingen aan het grondpersoneel van British Airways doorgegeven kunnen worden terwijl het toestel nog in de lucht is.
Cockpit
Waar BA zijn cabinepersoneel wil uitrusten met tablets, kijken andere partijen of ook de papieren rompslomp in de cockpit kan worden vervangen door een draagbaar schermpje. Zo zijn de handboeken en checklists al elektronisch geworden bij Alaska Airlines, American Airlines en Delta Airlines. Hier is alleen al de gewichtsbeparing relevant: een standaard handboek weegt zomaar 15 kilo, vergeleken bij een pond voor de iPad. En wat te denken van de kosten? American Airlines claimt dat het 1,5 miljoen dollar bespaart aan printkosten dankzij de overstap.
Lees ook:
Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.