Google-ceo Larry Page heeft een simpele innovatie-strategie: een nieuw product moet 10 keer beter zijn dan dat van de concurrent.
Google presenteerde gister zijn jaarcijfers over 2012. De omzet van de zoekgigant kwam uit op 50,2 miljard dollar. Onder de streep bleef 10,7 miljard over. Het bedrijf bestaat 15 jaar.
De onstuimige groei is een resultaat van Page's innovatiefilosofie. In zijn ogen betekent een 10 procent verbetering eigenlijk dat je hetzelfde doet als je concurrent. Je zult vermoedelijk niet spectaculair falen, maar daarmee is alles wel zo'n beetje gezegd. Voor echt excelleren is veel meer nodig. Daarom verwacht Page van zijn mensen dat zij producten en diensten ontwikkelen die aantoonbaar tien keer beter zijn. Kom dus niet aan met kleine aanpassingen of verbeteringen die een product een miniem voordeel geven. Duizend procent verbetering vraagt om het opnieuw uitvinden, waarbij steeds de randen van het onmogelijke moeten worden opgezocht. "It's not only neccessary", zegt Page tegen Wired, "it's a lot more fun too".
Google X
Als Google zich dus met auto's bezighoudt, duikt het in de ontwikkeling van zelfrijdende auto's. En als Google zich werpt op brillen, dan gaat het om een interactieve computerbril met ongekende mogelijkheden. Page bundelt deze initiatieven in Google X, de broedplaats waar nieuwe producten en diensten binnen Google worden ontwikkeld en de vaste hangout van Page totdat hij besloot de ceo-rol op zich te nemen.
Spectaculaire dingen doen
In zijn rol als ceo probeert hij de 10x-mentaliteit op het runnen van een bedrijf los te laten. Omdat hij gelooft dat de beste mensen graag bij een bedrijf werken dat spectaculaire dingen doet. Dat de zaken anders aanpakt dan de concurrentie. Ook als ze niet altijd even goed uit de verf komen. "De meeste bedrijven doen wat ze altijd al deden met jaarlijks een paar kleine verbeteringen. Maar aan periodieke verbeteringen raak je gewend. Het wordt sleets, niet uitdagend. Dat geldt zeker in de technologie-sector, waar we pas aan het begin staan van iets heel groots."
Page noemt het voorbeeld van GMail. "Toen Google dat lanceerde kende iedereen ons als een zoekmachine. Het werd een succes omdat we een service hebben neergezet die echt 10 keer beter is dan andere e-maildiensten. Met vanaf de start 100 keer meer opslagcapaciteit voor gebruikers."
Doorbraken
Page heeft talloze lijstjes van producten en diensten waaraan dingen echt beter kunnen. "Als ik tien verbeteringen aan een product of dienst kan toevoegen bewaar ik het lijstje. Ik vind dat wij de mensheid verplicht zijn doorbraken te realiseren om het leven aangenamer te maken. Bij Google beraken we op dit moment misschien 0,1 procent van het verbeteringsspectrum. En alle technologiebedrijven samen doen misschien 1 procent. Dat betekent dat er nog 99 procent braak ligt. Ik zie het als onze taak om dat percentage naar beneden te krijgen. En daarvoor moet je af en toe gekke dingen doen. If you are not doing something crazy, you are doing something wrong."
Bruut
De Google-ceo voelt zich soms gehinderd door investeerders, die door risico te nemen toch altijd op zoek zijn naar veiligheid. "Als het aan hen had gelegen had Google nu geen diensten als YouTube, Chrome en Android. Maar uiteindelijk zijn ze daar het meest enthousiast over." Innovatie moet dus bruut, vindt Page. En daar hoort falen bij. En natuurlijk de kennis en kunde om producten en diensten goed te vermarkten. "Die vaardigheid is cruciaal. Kijk naar Tesla, een bedrijf dat ik bewonder. Ze maken niet alleen een spectaculair mooie elektrische auto, maar ze besteden vermoedelijk 99 procent van hun tijd aan het uitzoeken hoe ze dit prachtmobiel aan de man krijgen gebracht."