Met de opkomst van bedrijven als Microsoft, Nokia en Dell is duidelijk dat open innovatie flink zijn vruchten afwerpt. Hoe succesvol samenwerken tot meer vooruitgang leidt.
Open innovatie, een vorm van vernieuwing waarbij eigen R&D een kleinere rol speelt en kennisverwerving veel meer door licenties en overnames plaatsvindt. Veel bedrijven zijn nog huiverig om te veel kennis ‘uit te leveren’, maar wie kijkt naar de resultaten die het bedrijven als Microsoft brengt, ziet dat het juist veel kan opleveren.
Wat zijn de voordelen, de valkuilen, de kenmerken en hoe doe je het? Innovatie-hoogleraar Carla Koen van TiasNimbas, de business school van de Universiteit van Tilburg en Technische Universiteit Eindhoven legt uit.
Wat zijn de kenmerken van open innovatie?
- Niet alle deskundigen in het werkterrein werken voor u. U moet werken met specialisten van binnen en buiten de organisatie.
- Externe R&D kan betekenisvolle waarde creëren: interne R&D is nodig om uw deel van die waarde op te kunnen eisen.
- U hoeft het oorspronkelijke onderzoek niet zelf te doen om er van te kunnen profiteren.
- Een beter businessmodel is belangrijker dan als eerste op de markt te komen.
- U wint als u het best gebruik weet te maken van interne en externe ideeën.
- U kunt profiteren van andermans gebruik van uw innovatieproces, en u kunt andermans intellectueel eigendom kopen als dat uw business voordeel geeft.
Naar: Henry Chesborough
Wat zijn de voordelen?
- Het verschaft toegang tot nieuwe markten en klanten
- Open innovatie leidt tot hogere kwaliteit
- Risico's worden verdeeld
- Het biedt financiele en intellectuele voordelen
- Snelle dichting van technologische achterstand
- Benutten van gedeelde infrastructuur
- Kritieke schaal, kritische massa
- De time-to-market wordt korter
- Snellere ROI
- Het levert grotere klantenbinding op
Factoren die het proces kunnen schaden?
- Belangen van de eigen organisatie en die van de partner(s) lopen niet parallel
- Een fundamenteel gebrek aan vertrouwen
- Onvoldoende heldere doelen
- Interfaces niet alleen tussen R&D, maar ook tussen sales, operaties, etc.
- Duidelijke rapportagestructuren, -momenten en -vormen
- Voortdurende kostprijshercalculaties ter vergelijking met de gekozen verkoopprijs
- Analyse van ontwerpen en testen van prototypes om afwijking op te sporen
- Voorcalculatie en coördinatie van productie en logistiek voor de final go-ahead
- Strak tijdmanagement tijdens het gehele proces
Hoe doe je het?
1. Parallelle belangen
De belangrijkste sleutel voor succesvolle innovatie in samenwerkingsverbanden tussen bedrijven, is het parallel lopen van de belangen van alle betrokken partijen van het begin tot het einde van het project. De samenwerking houdt in dat bedrijven risico's delen. Dit is enkel mogelijk als de belangen vooraf helder en afgestemd zijn.
2. Afstemming
Om het proces succesvol te laten verlopen is dus zowel intern als extern goede afstemming vereist. Dit is op verschillende vlakken van belang.
- Intern, verticaal: De samenwerking moet een bewuste keuze zijn van het topmanagement en deel uitmaken van de bedrijfsstrategie. Om ervoor te zorgen dat de innovatie concreet is, moeten specifieke innovatie-targets worden geformuleerd. Ook een organisatiestrategie is noodzakelijk om de open innovatie te operationaliseren.
- Intern, horizontaal: Om de organisatiestrategie uit te werken moet de organisatiestructuur binnen en tussen de functies worden afgestemd. HR, IT en operationele processen moeten worden gestroomlijnd. Voor grotere bedrijven houdt dit in dat speciale onderdelen moeten worden opgezet om de samenwerking te ondersteunen, zoals een nieuwe afdeling of nieuwe functies.
- Extern: Afstemming is nodig tussen de verschillende organisaties. Dit kan met behulp van cross-organisationele teams en platforms, het opzetten van escalatiemechanismes die het parallel lopen van de belangen van de samenwerkende partijen bewaken en ondersteunen, verbinding van die teams op platforms, schaalbaar bouwen voor toenemende samenwerking en het inbouwen van exits, zodat samenwerking zonder kleerscheuren beëindigd kan worden.
3. Innoverend vermogen
Bij open innovatie gaat het erom de condities te creëren voor creativiteit door een zwerm individuen. Hierbij is niet sprake van hierarchie, maar van een vorm van orde. Die orde kan worden bevorderd door het creëren van zelf-gemotiveerde teams, doelcongruentie tussen de individuen, uitwisseling van delen van ideën, informatie en werk, en ondersteunende technologie.
Meer weten?
Aan de slag met open innovatie? Expert Carla Koen spreekt tijdens de MT Morning Meeting van 23 september over dit onderwerp. Zij brengt u de fijne kneepjes bij zodat u open innovatie succesvol in uw bedrijf kunt toepassen. Aanmelden is al mogelijk.
Lees ook:
- Artikel van Carla Koen met aanbevelingen voor Den Haag om open innovatie slimmer te ondersteunen: Innoveren voor beginners
- Meer advies over open innovatie voor bedrijven: Innovatie voor gevorderden
Ook interessant het boek "Bedrijfsinnovatie". Innovatie vanuit een andere invalshoek
Meld u aan voor de nieuwsbrief van MT en ontvang een gratis hotelbon.