Na de vergadering niet meteen wegrennen is vaak beter voor je carrière dan het zoveelste goede werkstuk. Informeel netwerken maakt je niet alleen zichtbaar, je hoort er ook de interessantste informatie.
Speak the speech
In de vergadering hoor je wat formeel belangrijk is. In de ‘naborrel' hoor je wat er écht speelt in de organisatie. En dat niet alleen, je hoort er ook het bijbehorende taalgebruik en jargon. Die taal meespreken helpt om serieuzer genomen te worden.
Onderschat uzelf niet
Waar veel mannen de neiging hebben zichzelf te overschatten, lijden veel vrouwen juist aan het omgekeerde. Minder perfectionisme, minder letten op de eigen fouten, maar juist meer oog voor wat wél goed gaat en daar ook vaker over vertellen, kan helpen positief op te vallen. Doe dat niet en plein public, dat neigt naar opscheppen en leidt tot scheve gezichten. Doe het bescheiden en face-to-face en het zingt vanzelf verder rond.
Zoek niet je gelijke
Veel vrouwen hebben de neiging vooral met andere vrouwen te netwerken, formeel én informeel. Dat is misschien gezellig, maar niet altijd de beste manier om hogerop te komen.
Bron o.a.: Karin Sanders, hoogleraar Arbeids- en Organisatie Psychologie aan de Universiteit van Twente