Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Steven Martina (The Greenery)

The Greenery, de ooit zo machtige handelaar in groente en fruit, heeft het lastig. Topman Steven Martina probeert met investeringen het tij te keren.

Steven Martina (41), niet te verwarren met de gelijknamige Curaçaose politicus en minister, zit twee jaar aan de top van The Greenery. Martina is echt een jongen van eigen kweek. Hij studeerde achtereenvolgens economie en rechten aan de Universiteit van Utrecht en kwam daarna meteen terecht bij The Greenery. Eerst als salesmanager, later in meer senior-rollen. In 2010 rondde hij ook een MBA af aan de Rotterdam School of Management. In 2013 werd hij managing director trade en vanaf 2014 was hij verantwoordelijk voor de retail. Een belangrijke functie want de retail, lees de grote supermarktketens als Jumbo, zijn de grootste klanten, verantwoordelijk voor 47 procent van de omzet. In 2016, 12 jaar nadat hij de collegebanken had verlaten, volgt Martina Ton Wortel op als CEO. Hij werd de baas van een organisatie waar het slecht ging. The Greenery stond zelfs onder bijzonder beheer bij de banken. In de kosten snijden was een van zijn eerste opdrachten. Onderdelen werden verkocht en slecht lopende distributiecentra werden gesloten.
Foto: The Greenery

Steven Martina (41), niet te verwarren met de gelijknamige Curaçaose politicus en minister, zit twee jaar aan de top van The Greenery.

Martina is echt een jongen van eigen kweek. Hij studeerde achtereenvolgens economie en rechten aan de Universiteit van Utrecht en kwam daarna meteen terecht bij The Greenery. Eerst als salesmanager, later in meer senior-rollen. In 2010 rondde hij ook een MBA af aan de Rotterdam School of Management.

In 2013 werd hij managing director trade en vanaf 2014 was hij verantwoordelijk voor de retail. Een belangrijke functie want de retail, lees de grote supermarktketens als Jumbo, zijn de grootste klanten, verantwoordelijk voor 47 procent van de omzet.

In 2016, 12 jaar nadat hij de collegebanken had verlaten, volgt Martina Ton Wortel op als CEO. Hij werd de baas van een organisatie waar het slecht ging. The Greenery stond zelfs onder bijzonder beheer bij de banken. In de kosten snijden was een van zijn eerste opdrachten. Onderdelen werden verkocht en slecht lopende distributiecentra werden gesloten.

Ooit marktleider

Maar hij moest óók vernieuwen. Want The Greenery, in 1997 ontstaan uit een fusie van een aantal groente- en fruitveilingen en ooit marktleider in groente en fruit, had bij zijn aantreden niet één, maar twee grote problemen.

Aan de vraagzijde ging het slecht met de traditionele veilingen. Maar ook aan de aanbodzijde ontstonden problemen omdat steeds meer telers hun groente en fruit niet langer via het bedrijf aan de man wilden brengen. ‘We hadden lange tijd een heel dominante positie op de markt. Iedereen vond wel iets van ons’, zei Martina bij zijn aantreden.

Martina, geen bange manager, maakte de afgelopen twee jaar een paar duidelijke keuzes. De retailtak moest verder groeien, dat wil zeggen de directe verkoop aan de supermarkten. Ook werd er flink geïnvesteerd in robotisering.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Aan de aanbodkant probeert Martina de aangesloten telers te bewegen meer marktgericht te produceren. De tijd dat The Greenery bepaalde welke rassen in het schap van de supermarkt kwamen te liggen, is voorbij. Het is niet langer zo dat de telers de groente aan kunnen brengen die ze met de hoogste marge kwijt kunnen omdat The Greenery het toch wel verkoopt. Het is, zo schrijft het Financieele Dagblad donderdag, een vraagmarkt geworden.

Martina is in elk geval nog niet klaar, want er is zeker nog ruimte voor verbetering. De nettowinst steeg met bijna 40 procent naar 12,5 miljoen, maar het bedrijfsresultaat daalde van 2,6 naar 1,4 miljoen.