Ongebruikelijk voor miljardairs deed Pieter van Oord volgens Quote na de verkiezingen vorig jaar een steunverklaring aan GroenLinks-voorman Jesse Klaver. Wellicht vanwege zijn liefde voor windmolens, waar hij de titel Havenman van het Jaar mede aan te danken heeft.
‘De energietransitie is een grote uitdaging,’ zei Van Oord tegen het FD, ‘niet alleen voor de haven maar voor heel Nederland. We lopen nu achter binnen Europa, maar kunnen een grote inhaalslag maken.’ De overheid moet daar volgens hem ook werk van maken en investeren in de omvorming van de Rotterdamse haven. ‘Dat stimuleert de innovatie en levert werkgelegenheid op. Kijk naar de windparken op zee: dat is een succes geworden door overheidssubsidies.’
Familiebedrijf
Pieter van Oord volgde in 2008 zijn neef Koos, die met pensioen ging, op als CEO van het familiebedrijf. Van Oord ging niet meteen in het bagger- en offshorebedrijf, waarvan de familie Van Oord meerderheidsaandeelhouder (51%) is. Na zijn studie economie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam werkte hij enkele jaren voor rederij Van Ommeren (nu Vopak) in de Verenigde Staten. Vervolgens trad hij in 2004 in dienst bij Van Oord. Zijn werk bracht hem naar het Verenigd Koninkrijk en Dubai.
Ook heeft hij leiding gegeven aan de wereldwijde offshore-activiteiten van het familiebedrijf. Vorig jaar werd Pieter van Oord verkozen tot Havenman van het Jaar 2017, een onderscheiding die sinds 1981 wordt uitgereikt voor opvallende bijdragen aan de ontwikkeling van de Rotterdamse haven. Het vermogen van de familie wordt door Quote geschat op 1 miljard euro.
Aeolus
Afgelopen jaar had het bedrijf een tegenvaller met de Aeolus, het grote installatieschip van Van Oord, werd uit het water gehaald om omgebouwd te worden. ‘Een spectaculair schip waarbij grote stappen vooruit worden gezet in de Nederlandse offshore-industrie en wat ook internationaal spin-off kan hebben’, zei de jury bij de uitreiking van de Shipping Award, een paar maanden na de oplevering van het schip in 2014. Het schip, de Aeolus, kreeg die award van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), die de prijs uitreikt voor de innovatieve kracht van de zeescheepvaart. Minder dan vier jaar later zijn die ‘grote stappen’ alweer ingehaald.
Omdat windturbines steeds groter worden gemaakt – om zo immers meer wind te vangen – zijn grotere installatieschepen nodig om het gewicht van de onderdelen te kunnen dragen. Zo dreigde Aeolus na enkele jaren al achterhaald te worden. Dus besloot Van Oord het schip naar de kant te halen. De precieze ombouwkosten zijn niet bekend, maar worden door FD geschat op tientallen miljoenen.
Nu is er opnieuw een financiële tegenvaller. FD meldt vandaag dat het bedrijf een contract met een tussenpersoon vroegtijdig beëindigd heeft. Volgens een woordvoerder wilde het bedrijf van de agent af omdat hij ‘niet wilde voldoen aan nieuwe en aangescherpte eisen’ voor tussenpersonen.’ Het afkopen kostte het bedrijf 24 miljoen euro.