Het was in het seizoen 1998-1999, maar mensen bij de Rotterdamse Studenten Rugby Club praten er nog steeds over: de goal van Brent Wissink van 40 meter afstand. Wissink vergelijkt zijn werkzaamheden als CFO bij Takeaway, moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, graag met de sport die hij als student en later bij de veteranen uitoefende. ‘De bal mag alleen naar achteren worden gespeeld. Om het doel van de tegenstander te bereiken moet het hele team dus naar voren’, liet hij optekenen door FD.
Hij is bovendien strijdvaardig in zijn manier van werken, wil altijd winnen. ‘Als wij geld overhouden, heb ik het gevoel dat we klanten laten liggen. Duitsland telt bijna vijf keer zoveel inwoners als Nederland, maar het aantal bestellingen ligt gelijk. Daar valt een wereld te winnen.’
Beursgang
Na een studie Econometrie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam begint Wissink bij ingenieursbedrijf Arcadis als analist. Hij hield zich veel bezig met investeringen, evenals bij zijn daaropvolgende banen bij MeesPierson en ABN Amro. Hij gaat zelf aan de slag met investeren in juridische software, waarna hij kennismaakt met Takeaway. Daar start hij in 2012 als CFO.
Wissink staat samen met Jitse Groen aan het roer van Thuisbezorgd. In 2016 bezat Wissink een klein belang in het bedrijf van 1,5 procent, waarmee hij op papier toen al miljonair was. Groen en Wissink spraken af het eerste jaar van de beursgang (2016) niets te verkopen van hun aandelen, maar in 2017 besloot Wissink toch over te gaan op verkoop. De verkoop leverde hem zo’n 2,2 miljoen euro op.
Met de groei van het bedrijf – tegenwoordig meer dan duizend medewerkers in verschillende landen – hamert Wissink op het behoud van de bedrijfscultuur. Leiderschapscursussen en strandfeesten moeten voorkomen dat de pioniersmentaliteit verloren gaat. ‘De raad van bestuur wil voor iedereen bereikbaar zijn’, vertelt Wissink aan FD.
Naast Wissink werd ook commissaris Adriaan Nühn voor een nieuwe termijn van vier jaar benoemd.