Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In 6 stappen een geslaagde mail

Een digitaal bulletin is een razend interessante marketingtool. Met een mail brengt u uw product onder de aandacht bij uw klanten. Maar hoe voorkomt u dat de mail ongeopend wordt verwijderd?  

 

Management Team verstuurt iedere werkdag een mailing om u dagelijks van vers, leuk en interessant nieuws te voorzien. Voor u als bedrijf is het digitale bulletin vooral een razend interessante marketingtool. Welke verkoopmanager smult er niet van? Regelmatig en direct contact met wat voorheen toch voornamelijk anonieme bezoekers van uw website waren. MT brengt in samenwerking met Marianne Schimmel, marketingexpert en fervent blogger de zes gouden regels van een effectieve mailing.

Tip 1: Maak duidelijk: GRATIS!

De eerste barrière is meteen al het aanmelden. Om uw nieuwsbrief te kunnen ontvangen moeten bezoekers van uw site een webformulier invullen. Conversie is daarbij het toverwoord. Zorg ervoor dat zij het formulier niet pas na zes keer doorklikken weten te vinden. Maak direct korte metten met de mogelijke onduidelijkheid die uw bezoekers hebben. Wat kost me dat? Zit ik straks ergens aan vast? Plaats daarom pontificaal het woord GRATIS en vertel in maximaal drie zinnen wat het mensen oplevert wanneer zij zich abonneren. Tot slot: vraag alleen om een voornaam en een e-mailadres. Natuurlijk! Liever leest u alle denkbare needs & desires van deze potentiële klant. Houd het echter anoniem en kort. Dat verlaagt de inschrijfdrempel enorm.

Tip 2: Betrek de hele organisatie erbij

Veel nieuwsbrieven die bedrijven sturen komen uit de koker van het eilandje marketing & communicatie. Bij sales en het officemanagement krijgen ze er pas lucht van wanneer het bulletin al is verstuurd. Het gevolg? Klanten die bellen voor die speciale aanbieding uit de nieuwsbrief krijgen een receptioniste aan de lijn die van niets weet. Daarom: iedereen in de club van tevoren goed informeren.

Tip 3: Elke maand is… elke maand

Maak uw beloften waar. Belooft u de mensen elke vier weken een nieuwsbrief? Stuur deze dan ook trouw iedere maand op. Wie zich niet aan deze regel houdt, verliest al snel zijn geloofwaardigheid.

Tip 4: Content is king

Bied uw klanten iets wat de moeite waard is. Een aaneenschakeling van moeilijke termen en oninteressante verhalen doet al snel wegklikken. En maak er zeker geen verkapte reclamecommercial van. Ga uzelf maar na, daar prikken mensen snel doorheen. Bedruipt u zich bijvoorbeeld in de ict-sector? Kom in dat geval met een leuk artikel over Steve Jobs of met tips voor een betere vindbaarheid op Google. Houd deze artikelen bovendien kort en bondig. Op lange opiniestukken van 2000 woorden zit niemand te wachten. En zorg voor beeld. Dat nodigt uit om te gaan lezen. Interessant is het om naast de informatie over uw bedrijf en de sector ook één of twee echt interessante aanbiedingen in de mailing toe te voegen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tip 5: Test test test

Maak van uw nieuwsbriefontvangers websitebezoekers. Link in de mailing daarom zoveel mogelijk door naar relevante pagina's op de site. Let wel! Niets is dodelijker dan een dode link. Eerst even testen dus voor u de mailing verstuurt. Wees duidelijk waar een link de lezer naartoe brengt. 'Win een iPhone' zal meer respons opleveren dan 'klik hier'.

Tip 6: Analyseer volop

Meten is weten. Uw werk stopt daarom niet nadat u op de send-knop heeft gedrukt. Analyseer het gedrag van uw nieuwsbrieflezers. Hoeveel mensen klikken er op dat ene stuk met uw marketingmanager? Waarom is er nauwelijks gereageerd op dat superaanbod? Op welke link wordt het vaakst doorgeklikt? Eerder vertelden we al dat u uw nieuwsgierigheid bij het aanmeldingsproces enigszins moet onderdrukken. Deze fase biedt u de kans om dit goed te maken. Probeer bij het verzenden eens verschillende dagen en tijdstippen uit. Misschien dat er een duidelijk verschil in respons is waar te nemen. Zo leert u uw (potentiële) klant toch nog goed kennen.