Ikea wordt door consumenten gezien als het bedrijf met het duurzaamste imago. Dat blijkt uit een door Management Team georganiseerd onderzoek.
Ikea wordt op duurzaamheidsgebied hoger aangeslagen dan de Hema, Philips en de Rabobank, de respectievelijke nummers 2, 3 en 4 in het onderzoek.
Duurzaamheid is bij Ikea 1 van de 4 strategische pijlers van het bedrijf. Het duurzaamheidsbeleid is een kwestie van de lange adem. Al 10 jaar lang krijgen medewerkers bijvoorbeeld een duurzaamheidtraining en sinds eind jaren ’90 bestaat er een waste management manual, als hulpmiddel bij afvalscheiding.
Ook richting de buitenwereld wordt druk uitgeoefend. Leveranciers moeten voldoen aan allerlei productiecriteria, de ‘IWAY’ genaamd, en voor ontwikkelaars is er het handboek Rules of Thumb, waarmee kan worden bepaald wat de milieueffecten van een bepaald product zijn. “Zo’n beleid ontwikkelt zich door de jaren heen, onder invloed van kennis van buiten”, zegt Paul Rotteveel, sustainability en quality manager bij Ikea in MT.
Alle achtergronden:
-
Wat Ikea zo duurzaam maakt: Geel + Blauw = Groen
-
De volledige Sustainable Image Index 2010
-
Trend: Bedrijven gaan harder op het gebied van duurzaamheid dan de overheid en voelen zich zelfs geremd door de inspanningen in Den Haag. Waarom business de groene kar trekt
-
Duurzaam winst maken doe je zo
- 4 groene business successen
> Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met MindWorld, Synergie en SSI