Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Ik moet ervoor waken dat ze niet over me heen lopen’

Bas Wibier, commercieel directeur Auto Palace – de Binckhorst. Is verantwoordelijk voor de marketing- en salesafdeling van de Mazda importeur.

Supermarkt “Ik kan de hele ochtend in een supermarkt doorbrengen om te kijken hoe de schappen erbij staan en te zien welke nieuwe producten ze hebben. Dat is een tic die ik heb overgehouden aan een stage bij Halfords. Daar zijn ze ook intensief bezig met het invullen van de schapruimte op de vierkante millimeter. Dat boeit me. Het is in mijn vak belangrijk om te weten hoe mensen zich bewegen, te snappen waarom ze ergens wel voor vallen of niet. Daarom vind ik bouwmarkten, supermarkten en megastores interessant. Kijken hoe mensen erdoorheen lopen en zien waarom ze ergens linksaf slaan en niet rechtsaf.”


Marketingleiter “Ik heb anderhalf jaar bij Daewoo in Duitsland gewerkt als Marketingleiter. Daar heb ik twee belangrijke dingen geleerd. Ik heb daar met Koreanen gewerkt en die zeiden altijd: ‘Ik wil niet horen waarom iets niet lukt, ik wil horen hoe het wel gaat lukken.’ Koreaanse managers kunnen daadwerkelijk alle problemen negeren en alleen maar denken in oplossingen. Daarnaast heb ik in Duitsland geleerd waar je níet over moet vergaderen. Duitsers kunnen hele middagen praten over wiens schuld iets is. Ik had met mijn baas afgesproken dat ik zou zeggen dat het mijn schuld was als die vraag weer ter sprake kwam. Dat was een toneelstukje dat we tijdens vergaderingen voor de overige mt-leden opvoerden, dan waren we in ieder geval van een hele middag zinloos vergaderen af.”


Schuld “Wiens schuld iets is maakt in feite niet uit. Je moet schuld en verantwoordelijkheid van elkaar onderscheiden. Ik ben ervan overtuigd dat niemand op mijn afdeling expres fouten maakt. En daarmee is het voor mij klaar. Pas als ik merk dat iemand vaak fouten maakt, dan ga ik daar over praten. Niet in de verwijtende sfeer, maar met als insteek: hoe kunnen we het de volgende keer voorkomen? De mensen op mijn afdeling zitten er om plezier in het werk te hebben, niet om de boel te verstieren.”


Deuren “Toen ik hier als product & advertising manager begon, heb ik een kantoor met drie deuren laten maken. Een deur ging naar de marketingafdeling, de andere deur ging naar de salesafdeling en de derde deur kwam uit op de gang. De afdeling was nog jong en ik wilde precies volgen wat er allemaal gebeurde. Daar ben ik nu van teruggekomen. Ik heb nu een ander kantoor, aan de overkant van de gang. Continu alle deuren voor iedereen openhouden, dat hou je niet vol. Bovendien zijn de meeste mensen van toen nu nog werkzaam op de afdeling. Zij hebben zich ook ontwikkeld en zijn volwassener geworden. We zitten trouwens nog steeds allemaal dicht bij elkaar, er gaat geen dag voorbij dat je elkaar niet spreekt.”


Vermannen “Ik geloof dat we een sterk team hebben. Hier werken jonge en zelfstandige mensen, in alle opzichten. Er is niemand die productie moet draaien. Iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijkheid. Daar schuilt ook een gevaar in. Als je mensen de vrijheid geeft om zich met dingen te bemoeien, ze stimuleert om ze mee te laten denken en een mening te hebben, dan wordt het soms moeilijk om het op jouw manier te doen. Ik moet ervoor waken dat ze niet over me heen lopen. Soms moet ik me vermannen. Bijvoorbeeld als we in een bepaald geval van de procedures moeten afwijken. De mensen die een logistieke functie hebben, houden daar niet van. De commercianten juist wel. Het is uiteindelijk aan mij om het overzicht te houden en de knoop door te hakken.”


Baas “Er heerst hier geen autoritaire sfeer. Ik ben me er voortdurend van bewust dat als mijn mensen niet functioneren, ik ook geen succes kan hebben. Ik roep ook altijd dat ik niet de baas ben, maar dat zij de baas zijn en dat ik er ben om ze te laten functioneren.”


AutoRAI “Ik krijg er een kick van als alles goed functioneert zonder dat ik me er te veel mee hoef te bemoeien. We hebben bijvoorbeeld net de AutoRAI achter de rug, waarvoor we een iemand binnen het bedrijf de operationele verantwoording hadden gegeven. Ik heb misschien een half uur naar zijn plan en budget gekeken en verder heeft hij het zelfstandig geregeld. Dat is toch fantastisch? Dat is uiteindelijk waar het allemaal om draait. Overbodig word je natuurlijk nooit. Maar als bepaalde zaken goed lopen, heb ik de mogelijkheid om me bezig te houden met dingen die echt problematisch zijn.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

CV Bas Wibier (35)

> Studeerde small business en economie
> Werkte anderhalf jaar voor Daewoo Benelux in Duitsland
> Begon in 2000 als product & advertising manager bij Auto Palace – de Binckhorst in Den Haag
> Sinds 2004 commercieel directeur van de Mazda importeur
> Getrouwd, twee kinderen. Houdt van lekker eten, koken en winkelen