Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ik en mijn stationwagen

Ze zijn er nog wel, de modellen waarbij het lijkt of er in de haast een stukje auto is aangeplakt. Maar over het algemeen maken autofabrikanten steeds mooiere stationwagens. Alleen met de namen blijft het worstelen: station, break, variant, wagon, touring, avant, estate; te veel varianten om wijs uit te worden. Drie managers pleiten voor de stationwagen.

‘Mooier dan de sedan'

De vrouw: Gerda Boode (48) is directiesecretaresse en fleetmanager (135 auto's onder beheer) bij IBS (bedrijfssoftware voor middelgrote bedrijven) in Nieuwegein.

De auto: Volkswagen Passat 2.0 TDi High Business Variant.

De reden: "De reden ligt in de racerij. Mijn toenmalige partner en ik zijn in '88 begonnen met racen. We hebben tien jaar in de Nederlandse Ferrari Porsche Challenge geracet. Of ik goed was? Eerlijk? Nee. We hebben heel veel plezier gehad, maar het kost veel geld. Het team ging altijd eerder naar het circuit en ik reed er achteraan met alle bagage. Een stationwagen is dan erg handig. Bovendien zijn sommige stationwagens erg mooi. Niet mooier dan een cabrio, maar vaak wel vaak mooier dan de sedan. Ik ben een groot fan van elke Audi Avant. Maar de VW Passat Variant is ook geen straf. Die is mooi – zeker in een donkere kleur – en is bovenal erg praktisch. Als een collega mij vraagt welke auto moet worden gekozen, dan zit de Passat Variant daar meestal bij. Naast de ruimte, heeft de auto een gunstige kilometerkostprijs en een scherp leasetarief. Ik maak overigens steeds vaker mee dat collega's de keuze maken voor een stationwagon. Belangrijke argumenten zijn: ‘Ik wil een leuke auto met veel ruimte, die er goed uit ziet en ik wil niet de hoofdprijs betalen."

De autoliefde: "De liefde voor auto's zit diep. Mijn vader was een autoliefhebber en via hem ben ik met het virus geïnjecteerd. Ik heb auto's altijd mooi gevonden. Sinds mijn 20ste rij ik in klassieke auto's, want die vind ik het mooist. Mijn eerste was een Jaguar XJS 2.8, de volgende was een Triump TR6 Cabrio en daarna had ik tot twee jaar geleden een Porsche 911."

 ‘Veel ruimte is praktisch'

De man: Remco van Mook (34) is general manager van datacenter Equinix Nederland.

De auto: A6 Avant 3.0 TDi Quattro automaat.

De reden: "Eén van de redenen is dat mijn vrouw de sedan niet mooi vindt, maar dat is niet de belangrijkste. Ik vind het ook een heel mooi model, maar het is vooral een erg ruime auto. Ik rij regelmatig met buitenlandse gasten en dan is het erg praktisch als alle bagage mee kan. Een sedan heeft ook veel ruimte, absoluut, maar misschien niet genoeg en dan moet je er over nadenken hoe je het oplost. Dat probleem heb je met de Avant nooit."

De waardering: "Als ik de auto beschrijf, kom ik tot allerlei superlatieven. Super ruim, super stabiel, super betrouwbaar, super veilig, kortom, in alle opzichten een super auto. Ik ben recent nog heel blij geweest met het feit dat deze auto over allerlei accessoires beschikt die de auto heel veilig maken, met name de ABS. Op de A1 dook pas geleden een Duitse auto met veertig km/uur de linkerbaan op, waar ik net kwam aanrijden. Dat scheelde heel weinig en ik weet bijna zeker dat het met een minder goede auto fout was gegaan. Dat heeft me echt gered."  

De bijtelling: "Ik heb geen bijtelling, want ik houd een kilometeradministratie bij. Privé rijden we een Volvo V50, dus ook een station. Daarvan is het overigens wel iets belangrijker dat mijn vrouw dat een mooiere auto vindt dan de sedan."

De opvolger: "Daar heb ik nog niet over nagedacht. Ik weet wel dat ik niets heb met SUV's. Ik heb even in een Land Rover Discovery gereden en die auto, en dat geldt voor alle soortgelijke auto's, zijn gewoon veel te groot. Toen ik ermee in Amsterdam moest zijn, heb ik ‘m geparkeerd aan de rand van de stad en ben ik verder gegaan met de tram. Deze rijdt ook helemaal niet zo duur als wel eens wordt gedacht. 1 op 14 is geen enkel probleem."

‘Vooral privé erg handig'

De man: Mick de Valk (41) is directeur bij softwareleverancier Asecom (SAP Partner) in Breda.

De auto: Saab 9-3 2.8 Sport Estate Aero.

De station: "Vooral privé is een stationuitvoering voor ons erg handig. Bijvoorbeeld met vakanties en dergelijke."

De zoektocht: "Een half jaar geleden was ik aan een volgende auto toe en ik had geen idee welk model ik wilde. Ik ben op internet gaan zoeken op een aantal Duitse sites en daar heb ik deze auto gevonden. Ik vind een Saab een erg representatieve auto en je ziet er niet zo veel, dat vind ik ook wel leuk. Waarom Duitsland? Omdat je daar een auto van net een jaar oud voor veel minder geld koopt dan in Nederland omdat auto's daar sowieso goedkoper zijn én omdat een belangrijk deel van de BPM al is afgeschreven. In dit geval scheelt dat snel tienduizend euro. Bovendien zijn auto's in Duitsland standaard voorzien van veel accessoires. Wel zo makkelijk als je, zoals ik, weinig verstand van auto's hebt."

De bijtelling: "Klopt, normaal betaal je voor een geïmporteerde auto alsnog bijtelling op basis van de waarde die de auto hier zou hebben, maar ik heb geen bijtelling omdat we privé een Volvo V70 rijden. Ik houd keurig een kilometeradministratie bij. Die Volvo reed ik hiervoor zakelijk. Om de zoveel jaar koop ik de auto waarin zakelijk rijd privé en dan neem ik in de zaak een andere. En omdat ik weet dat ik over drie jaar dit weer zo doe, laat ik de keus van de zakelijke auto afhangen van het privégebruik over een paar jaar."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De accessoires: "Ik hou van toeters en bellen. Niet eraan of erop, maar erin. Standaard zit er onder andere een waanzinnig goede audio-installatie in. En een open dak niet te vergeten, dat vind ik ook erg fijn. Verder beschik ik over ingebouwde telefoon en navigatie."