Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

ICT outsourcen blijft complex

Sourcingvraagstukken dreven lang de agenda van de IT-manager. Nu schuift zijn aandacht naar de cloud, maar de valkuilen blijven.


Outsourcing blijft een complex vraagstuk. Wat doen we zelf, wat besteden we uit? Gaan we naar India vanwege de (Engelse) taal, naar China vanwege de prijs, of naar Oost-Europa vanwege de cultuur? Wat zijn onze onderscheidende waarden, wat is generiek?

Expertise

Op al deze vragen moet een helder, goed geformuleerd antwoord komen. Met name de vraag naar de eigen onderscheidende waarden is van belang, omdat outsourcing de mogelijkheid tot innovatie bij de uiteindelijke gebruiker wegneemt. Daar staat tegenover dat uitbesteden je in staat stelt expertise in huis te halen die je zelf niet (meer) kunt onderhouden. Beveiliging van informatie en netwerken is daar een goed voorbeeld van.

Is eenmaal besloten tot uitbesteden, dan zorgen de zogeheten Service Level Agreements (SLA’s) regelmatig voor problemen. Wat voor de outsourcende partij een minimaal kwaliteitsniveau is, is voor de dienstverlener het maximum. Alles wat deze meer doet, gaat immers af van zijn marge. Daar komt nog eens bij dat uitbesteders een contract soms helemaal uitknijpen, zodat het voor de leverancier bijna onmogelijk wordt de afgesproken werkzaamheden naar behoren uit te voeren.

Verzuurde relatie

Niet zelden leiden deze problemen tot een verzuurde relatie tussen klant en leverancier, in een enkel geval zelfs tot knallende ruzie. De eerste hanteert het contract naar de intentie, de laatste naar de letter. Dan wordt de samenwerking, die eerder met veel bombarie werd aangekondigd, stilletjes ontbonden en trekt de opdrachtgever door naar een andere dienstverlener, of besluit het werk toch maar zelf te doen.

Een goed voorbeeld van outsourcing die soms helemaal niets oplevert, is de ontwikkeling van maatwerksoftware. Een programmeur in India doet dat voor een fractie van wat dat hier zou kosten. Maar de gedetailleerde specificatie, de aansturing op afstand, de moeizame communicatie, kortom alles wat onder ‘transactiekosten’ valt, soupeert het leeuwendeel van de bespaarde loonkosten weer op. Banken bijvoorbeeld, gingen zich pas jaren later afvragen of de lagere prijs wel opweegt tegen de extra risico’s die deze manier van werken met zich meebrengt.

Inmiddels is de aandacht van outsourcing verschoven naar de cloud; het afnemen van diensten via internet. Daar lijkt het hele spel nu weer opnieuw te beginnen.

Goed voorbereid de cloud in? Check deze 4 veiligheidsvragen en lees hoe gevaarlijk de cloud is.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

MT onderzocht voor de ICT-Gids 2012 hoe Nederlandse managers hun ICT-leveranciers waarderen. Bekijk hieronder hoe managers hun outsourcingleveranciers beoordelen:

Beste outsourcing leverancier:

  1. Atos
  2. Capgemini
  3. IBM
  4. KPN Corporate Market
  5. Sogeti
  6. Imtech ICT
  7. Logica
  8. Accenture
  9. Ordina
  10. Nobel


Lees ook: