Vanuit zijn hangmat beschreef Hyves-oprichter Raymond Spanjar het fenomenale jongensavontuur met zijn sociale netwerk. Verplichte kost voor tech startups.
Raymond Spanjar krijgt het bij journalisten maar niet uit hun hoofd geramd: Hyves ís niet op sterven na dood. Dat moge zo lijken doordat hun omgeving massaal op Facebook is gedoken, Hyves is springlevend, met 10 miljoen leden die met hun hele hebben en houden zorgen voor miljarden pageviews en snelgroeiende advertentieomzetten. Jazeker, Facebook blaast land na land de lokale sociale netwerken omver. Maar Nederland is, en dat doet denken aan het beroemde Gallische dorpje, vooralsnog een uitzondering. BOEKRECENSIE
Titel: Hyves, van 3 naar 10.000.000 vrienden
Auteur: Raymond Spanjar
Uitgever: Lebowski Publishers
Pagina's: 384
?
Dat wil zeggen; aan het slot van Hyves, van 3 naar 10.000.000 vrienden, als Telegraaf Media Groep het bedrijf overneemt voor netto 43,7 miljoen. Het is dan november 2010 en Facebook groeit in Nederland sneller dan ooit. Zwartkijkers zien de verkoop als een ultieme poging om nog cash uit een bedrijf te slepen, dat over zijn hoogtepunt heen is. Een overname ook die na lang leuren bij allerlei partijen pas slaagde. Volgens Spanjar is TMG echter een droomkandidaat wiens papieren en online business prima aansluit. En, daar hamert hij nog het meest op: het overname-initiatief kwam nooit van de kant van Hyves.
MTV
Ook niet toen MTV in november 2006, twee jaar na de start van het avontuur, de Nederlanders wilde inlijven. De overname van MySpace door Rupert Murdoch had een goudkoorts doen oplaaien rond social media. Hyves werd in de loop van 2006 door een hele trits mediabedrijven benaderd, maar met de jongens van MTV klikte het erg goed. Spanjar beschrijft open en losjes hoe gesprekken met KPN, John de Mol's Talpa en in laatste instantie Sanoma en PCM begin 2007 op niets uitliepen en welke biedingen over tafel gingen. Leerzaam. MTV kwam een jaar later zelfs terug met een bod van meer dan 50 miljoen euro.
Endeit
Dat MTV zijn zin niet kreeg na zo'n relatief knock-out bod ligt aan Hubert Deitmers. De ex-Endemoller was als een van de eerste investeerders aan boord bij Hyves en vindt het te vroeg om te cashen. Met zijn intussen samen met Joop van den Ende opgerichte venture capitalbedrijf besluit hij tot een tegenbod. En dat is wel de grootste openbaring van Spanjars boek: Van den Ende & Deitmers stapt in. Maar, daar werd destijds geen ruchtbaarheid aan gegeven, de investering van 10 miljoen euro gaat rechtstreeks naar Spanjar en zijn twee mede-oprichters. Zo worden die in één klap financieel onafhankelijk en verdwijnt de druk om met Hyves op tijd te cashen.
Blunders en glorie
Dat maakt zijn Hyves-boek best bijzonder: Spanjar heeft ongetwijfeld geselecteerd in de zaken die hij en zijn intimi kwijt wilden maar hij doet niet moeilijk over de bluf, bravoure en blunders. Ook worden de grote en kleine gloriemomenten, van Balkenende die reclame maakt voor Hyves tot een geslaagde versierpoging van een advertentiedame en de condooms op de declaratieformuleren, breed uitgemeten. Hij drukt om de haverklap e-mails af, of die nu tussen Hyvers en hun investeerders onderling zijn of met boze klanten, BN-ers of hotemetoten van MTV, die zijn verhaal staven en in elk geval nog meer kleur geven.
Spanjar neemt de lezer zo mee in een vrolijke, intelligente oppervlakkigheid die zjin boek niet direct tot managementlectuur maakt over de verdienmodellen van Hyves – Spanjar beweert zelfs geen idee te hebben wat een 'piejennel' is – maar tot een pakkende schelmenroman waar stiekem toch veel ondernemerslessen in staan. Het zweet breekt de lezer uit bij de keuze tussen de euro's van Endeit of de dollars van MTV. Bij het slaaprovende Herculeskarwei om de site draaiende te houden, terwijl die kreunt en kraakt onder de miljoenen, later miljarden pageviews. Het balanceren tussen privacy, reclamegeld en de soms indrukwekkende loyaliteit van Hyvers. En altijd, op de achtergrond, waart het spook van Facebook rond. De lezer was het bijna vergeten, maar die Amerikaanse studentensite speelde nog geen enkele rol in Europa, toen MySpace werd overgenomen door Murdoch.
Open einde
Spanjar zelf had de laatste jaren de dagelijkse leiding bij Hyves al overgelaten aan Marc de Vries (ook hier weer: op eigen initiatief en niet, zoals het journaille kon concluderen, gedwongen door zijn investeerders). In delen maakte hij tussendoor een wereldreis door Zuid-Amerika, die na de verkoop uitgebreid werd voortgezet. Voor hem lijkt het Hyves-avontuur afgesloten met deze must-read voor iedereen met een beetje interesse in sterke ondernemersverhalen en, laten we wel wezen, een paragraaf in de vaderlandse bedrijfsgeschiedenis.
Maar wel één met een open einde: de rest van de wereld blijft benieuwd, of Hyves onder de vleugels van TMG overeind blijft tegenover Facebook.
Lees ook:
Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.