Managementdenker Jeroen Busscher duikt voor MT geregeld in een actueel leiderschapsthema en zet daarbij de grootste uitdagingen op een rij. Dit keer: de complexiteit van Het Nieuwe Werken.
1 Het Nieuwe Werken (HNW) maakt flexibeler werken mogelijk, maar kan ook zorgen voor stress thuis. Er zijn al bedrijven die een bonus geven als je de smartphone thuislaat bij vakantie.
Uitdaging: Mag u zich bemoeien met het privéleven van uw mensen? Lastig, maar: ja! Het werk doet zijn intrede in de privésfeer, dus ook de manager.
2 In de 19de eeuw bepaalde afkomst en bezit je status, in de 20ste eeuw werd het kennis, nu zijn het vaardigheden. Enerzijds vraagt HNW om discipline, strak plannen en organiseren, anderzijds om de sociale gave je tot veel mensen te verhouden. Dat kan niet iedereen.
Uitdaging: Hen toch te laten functioneren.
3 HNW kan de sociale verbondenheid op de proef stellen. Terwijl dat veiligheid en inspiratie biedt, de eenzaamheid verdrijft en kans biedt op schitterende ongelukken.
Uitdaging: Mensen toch het thuisgevoel van de groep en binding aan de organisatie bieden.
4 Creativiteit zit niet in één mens, maar ontstaat juist vaak bij uitwisseling, bij co-creatie.
Uitdaging: Zorgen voor ontmoetingen. Door mensen bij elkaar te brengen en ontmoetingsplekken en creatieve momenten te organiseren.
5 Hoe mensen dingen voor elkaar krijgen is hun verantwoordelijkheid. Wát ze leveren, daar maak je wel afspraken over. Outputmanagement, noemen we dat.
Uitdaging: Hoe leg je ideeën, netheid en stiptheid vast?
6 Eenzaamheid ontstond vroeger als de groep iemand uitstootte. Nu speelt het voor velen. Dat is ook
zakelijk een issue. Eenzame mensen worden eerder depressief, zijn vaker ziek en produceren daardoor minder.
Uitdaging: Eenzaamheid te lijf gaan.
7 De bureaucratie maakt van HNW nog wel eens een eindeloze zoektocht.
Uitdaging: Ervoor zorgen dat mensen zich op hun taken kunnen concentreren. Niet door zelf de conciërge aan te spreken, maar door een servicehouding bij de faciliterende partijen te bereiken.
8 Managers die denken dat zij gedrag kunnen afdwingen krijgen het bij HNW moeilijk. Collega’s (en klanten!) worden steeds belangrijker in het corrigeren van verkeerd gedrag.
Uitdaging: Ervoor zorgen dat collega’s en klanten elkaar aanspreken. Managen via de band dus, in plaats van direct.
Conclusie: HNW mag dan velen verlichting brengen, voor managers blijft er genoeg te doen.
Hoe te managen?
Do’s en don’ts bij het managen van Nieuwe Werkers:
Do | Don't |
Verwarren | Meedenken |
Meegenieten | Complimenteren |
Faciliteren | Motiveren |
Ontspannen | Focussen |
Vieren | Evalueren |
Uit ‘Turbomanagement’, Business Contact 2010
Lees Jeroen Busschers hele verhaal over Het Nieuwe Werken op mt.nl/huisfilosoof
>> Dit artikel komt uit MT Magazine. Abonnement?