Het is helemaal niet moeilijk om gamechanger te worden. Je gewoon altijd afvragen waarom je iets doet, zegt Voys-directeur Mark Vletter.
'Een gamechanger is iets of iemand die letterlijk de regels van het spel verandert binnen de markt waarin hij of zij actief is. Iemand die de manier waarop we over iets denken of hoe we iets maken radicaal verandert. Doordat de wereld om ons heen exponentieel verandert, zijn er steeds meer gamechangers. Van zelfrijdende auto's tot geprinte huizen tot mobiele telefoons die de rekencapaciteit hebben om 180.000 Apollo-maanlandingen tegelijkertijd uit te voeren. Die laatste heb jij al in je broekzak, de andere twee zijn over 5 jaar volledig ingeburgerd in onze samenleving.
Clubje nerds
Ons bedrijf, Voys, wordt ook gezien als een gamechanger. Het leuke daarvan is: zo zijn we nooit begonnen. We begonnen als een clubje nerds dat aan het spelen was met techniek. Dat we per ongeluk één van de eerste cloudtelefooncentrales ter wereld uitvonden hadden we niet eens door. Zo’n telefooncentrale heeft voordelen als schaalbaarheid, flexibiliteit en lagere kosten. Wisten we toen ook nog niet.
Aan de straatstenen niet kwijt
Die techniek was gamechanging, maar konden we anno 2004 aan de straatstenen niet kwijt. Eind 2006 hadden we 42 klanten. Dat is niet genoeg voor een zakelijke telecomoperator, laat staan voor een gamechanger. Het was maar goed dat we beter werden in het ‘vertalen’ van de techniek naar de voordelen voor (potentiële) klanten. Daarmee groeide Voys en zo hadden we eind 2012 zo’n 1.000 klanten, 22 collega’s en een omzet van ruim 1,6 miljoen euro.
Waardeloze manager
Dat was het moment dat voor ons het game changen pas echt begon. In de boekjes staat dat je bij ongeveer 20 mensen een manager moet aannemen. Ik ben een waardeloze manager. Maar toen ik om me heen ging kijken, bleek dat iedereen om me heen waardeloze managers had. Slechts 1 op de 10 vrienden van me zei een goede manager te hebben, 'want hij laat me mijn eigen gang gaan'.
Leentjebuur en boerenverstand
Die opmerking was de basis voor onze zoektocht naar een organisatiemodel zonder management. Toen we dat model niet vonden, bedachten we het zelf. Dan blijkt game changen helemaal niet lastig. Leentjebuur bij bedrijven die het goed doen en boerenverstand brengen je – in een tijd waarin alle informatie publiek toegankelijk is – heel ver.
Logisch is nog best lastig
Toch is dat logisch nadenken voor veel organisaties lastig. Een aantal voorbeelden:
- Iedereen is tegenwoordig druk. Het beantwoorden van mail slokt veel tijd op en de notificaties op je pc en telefoon leiden continu af. Mensen kunnen helemaal niet multitasken. Stop dus met het beantwoorden van je mail binnen één dag en stop met die e-mailapp op je smartphone. Er bestaan 1001 tools om slimmer met elkaar te communiceren. Het verschil tussen druk en vol zit voornamelijk in je hoofd.
- Van bonussen bij complex werk is wetenschappelijk aangetoond dat dit de verkeerde stimulus is voor een beter rendement. Toch zijn er legio bedrijven die blijven werken met bonussen. Stop daarmee! Minder bonussen maakt je mensen productiever.
- Kent een manager een collega beter dan de collega zichzelf kent? Nee. Wie vult een beoordelingsformulier dan beter in? De collega natuurlijk. Scheelt de manager een bak “oh-nee-ik-moet-weer-beoordelen-werk” en de output is vele malen beter.
Geen hogere wiskunde
Het zijn (of worden) van een gamechanger is geen hogere wiskunde. Stel jezelf allereerst eens wat vaker kritisch de vraag waarom je iets doet. Ga je die vergadering in om de niet uitgevoerde takenlijst van vorige week te bespreken? Of ga je die taken even afhandelen en stop je met vergaderen? Een kort (staand) overleg met je team om 12 uur – inderdaad, vlak voor de lunch – zorgt gegarandeerd voor effectievere kennisoverdracht.
Ruimte in je hoofd
Nog zo eentje: gebruik dat apparaat dat 180.000 maanlandingen tegelijkertijd kan coördineren nu ook eens waarvoor het bedoeld is. Is die e-mailapp echt handig of ben je voornamelijk berichten aan het markeren als ‘niet gelezen’ om ze later achter je pc alsnog af te handelen? Dat bericht neemt in de tussentijd ruimte in in je hoofd en dat zorgt voor druk. Stop daar dus ook mee.
Gekke dingen kunnen slimmer
Als je eens echt kritisch gaat kijken naar je eigen gedrag en dat van je organisatie, ga je gekke dingen zien die slimmer kunnen. Die kritische blik heeft ervoor gezorgd dat wij inmiddels met 75 mensen samenwerken zonder management en functies. Met flink wat ‘common sense’, een kritische blik naar je eigen gewoontes en af en toe wat leentjebuur ontpop je je verrassend eenvoudig tot een gamechanger.
Voys is gamechanger van de week. In november presenteert MT-magazine alle 50 GameChangers van 2015. Op 3 december wordt uit hun midden de GameChanger van het jaar verkozen. Meer weten? Klik hier. Of lees meer over Gamechangers:
-
Interview met Medimetrics, producent van de eerste elektronische pil ter wereld
-
Interview met Dr. Ten: 'Zeezoutbatterij tot 3 keer goedkoper'
-
Interview met Werkspot.nl: 'Dagelijks voor 1,2 miljoen aan klussen'
- Alles over gamechangers