Verduurzaming is allang niet meer iets wat bedrijven alleen voor de show doen. Het kan op de lange termijn harde pecunia opleveren, maar ideële motieven spelen ook steeds vaker mee. Vier inspirerende voorbeelden.
Uit een enquête onder managers en ondernemers van MT en Eneco blijkt dat duurzaamheid niet meer iets is wat ondernemingen er een beetje 'bij' doen. Bij ruim 59 procent van de bedrijven zit verduurzaming verwerkt in de bedrijfsstrategie. Bij meer dan de helft van de bedrijven wordt zelfs met concrete doelstellingen gewerkt (kpi's). Opmerkelijk is dat bijna driekwart van de ondervraagden (73,5 procent) aan vergroening doet uit betrokkenheid met de natuur. Het gaat dus niet meer alleen om de harde pegels. En dat is misschien maar goed ook. Want lang niet alle ondernemeingen halen er financieel voordeel halen uit.
Dit heeft natuurlijk ook enigszins te maken met de gure wind die er waait in de economie. Daarnaast bleek onlangs dat bedrijven soms hogere energiekosten hebben
omdat ze hun duurzaam gebouwde kantoren niet goed gebruiken. Toch zijn er genoeg bedrijven die van duurzaamheid een goede businesscase weten te maken. In het net verschenen MT-boekje Groen Succes (nu gratis te downloaden) staan elf van die succesverhalen om groen te worden van jaloezie. Dankzij die successen worden we met z'n allen steeds groener. Tijd voor wat borstklopperij. Lees hieronder hoe goed we bezig zijn.