In 2007 stond Has in de 25 onder de 25-lijst met een bedrijf dat hij had opgezet met een paar vrienden. Hij was bedenker en initiatiefnemer van Symbaloo, een startpagina waarmee je veelgebruikte links overzichtelijk op je bureaublad zet. Dat heeft hij anderhalf jaar gedaan, eind 2008 vertrok hij. “Ik kon mijn ei er niet meer in kwijt. We wilden te veel, te snel, met te veel geld en te veel mensen, achteraf gezien. De ideeën die ik had over een toekomstig Symbaloo werden niet gedeeld. Daarom besloot ik te gaan. We zijn goed uit elkaar gegaan en Symbaloo maakt goede stappen.”
Het was een periode waarin Has veel dingen leerde die hij nu anders doet. “Als je onder de 25 bent, heb je eigenlijk een goede coach nodig om je te begeleiden. Zeker bij de beslissingen die wij moesten nemen. We waren bezig met investeerders en partners, dat is nogal wat”, vertelt hij. Veel dingen vond Has zelf uit, op andere punten “ben ik op mijn mond gegaan”.
Gesloten model
Has trok zich helemaal terug uit Symbaloo en ging weer ‘terug naar de tekentafel’. “Ik ben de ideeën die ik al had alsnog gaan uitvoeren.” Daar kwam Brigle uit, een tool waarmee mensen de overload aan informatie uit social media en traditionele media kunnen filteren en managen. “Een informatiedieet zou je het kunnen noemen.”
De jonge ondernemer doet het nu rustig aan. Brigle zit in private bèta en wordt getest met circa honderd mensen. “We werken met een gesloten model. Pas als we tevreden zijn, lanceren we weer een nieuwe release, ongeveer elke vier weken. We hopen aan het eind van het jaar in public bèta te gaan”, vertelt hij. Zijn aanpak is nu compleet anders. “We doen het met zo min mogelijk geld en een klein team.”
Fouten maken
Aan andere jonge ondernemers raadt Has aan om heel goed na te denken wat ze uit hun bedrijf willen halen, wat de verwachtingen zijn. “Als initiatiefnemer moet je mensen bij elkaar houden en hun verwachtingen managen. Als je dat kunt, zit het goed. Ik kon dat niet, was alleen maar bezig een mooi product te maken. Achteraf gezien had ik me meer moeten richten op de menselijke dingen. Als ik er toen meer over na had gedacht, had ik misschien wel andere investeerders en andere mensen aangetrokken.”
Toch is het niet erg om fouten te maken, benadrukt hij. “Je moet fouten maken. Want je kunt beter beslissingen nemen met de risico’s die eraan vastkleven, dan niets beslissen. Het belangrijkste is doen, doen, doen. Dan zul je zien dat het vanzelf steeds beter gaat.”
Niet-Nederlands
Ook raadt Has aan om als klankbord ondernemers aan te trekken die iets soortgelijks eerder hebben gedaan. “Het beste zijn mensen met affiniteit voor je product. Andere coaches kunnen wel algemeen zakelijk advies geven, maar dat past vaak net niet bij jouw bedrijf. Wij moesten eigenlijk iemand hebben die al eerder een succesvolle internetdienst had gelanceerd . Maar ja, die zijn er niet zoveel in Nederland, we hadden beter in Amerika kunnen zoeken.”
Dat doet Has bij Brigle dan ook anders. “Het is een niet-Nederlands project; ik werk met Canadese en Duitse ontwikkelaars. Ook verdeel ik mijn tijd tussen Barcelona en Amsterdam, en ga ik binnenkort weer voor een paar maanden naar Amerika”, beschrijft hij. “Amerika is toch onze groeimarkt. Amerikanen zijn tech savvy, volgen actiever technologieontwikkelingen en schrijven er veel over. Maar verhuizen zal ik niet, uiteindelijk ben ik wel echt een Europeaan.”
Op 18 juni 2010 is de 25 onder de 25 van 2010 bekendgemaakt op Sprout.nl, en in het magazine van Sprout. Winnaar Melvin Tercan heeft een prijs ontvangen uit handen van Annemarie van Gaal op een feestelijke netwerkborrel voor jonge ondernemers in Utrecht.
Bekijk hier de slideshow van de 25 onder de 25 van 2010.
Ook jong ondernemen? Lees het boek ‘Je eigen bedrijf: van student naar ondernemer’ en/of volg de Workshop: Klanten vinden, klanten binden (30-08-2010)