Bij internationaal zakelijk reizen zijn er nog verrassend veel grenzen waar je tegenaan loopt. Dan hebben we het niet zo zeer over de paspoortcontroles, maar eerder over de stress van gemiste aansluitingen, taalbarrières, wachtrijen of jetlag. Voor steeds meer mensen komen daar de zorgen over de milieubelasting bij.
Feit is: er is geen ideale reismethode. Door iedere keer voor vertrek na te denken welke reismethode het beste bij het reisdoel past, kun je efficiënter en schoner reizen. Ook internationaal. Maar waar moet je op letten? We zetten de do’s en don’ts op een rijtje.
Bewuster reizen
Internationaal zakelijk reizen is altijd leuk. Je ontmoet nieuwe mensen, culturen en komt met een frisse kijk op je eigen werkzaamheden terug. Toch moet worden vastgesteld dat de productiviteit van zakenreizen vaak laag is: er zitten verschrikkelijk veel verloren uren in.
Uren die je met een telefoontje, videovergadering of serieus googelen beter had besteed. Er is een extra argument om het zakelijk internationaal reizen – en dan vooral rijden en vliegen – extra kritisch te bekijken. Ze dragen fors bij aan de CO2-uitstoot van je bedrijf. Veel vliegen kan tot wel 20 procent aan de totale bedrijfsuitstoot aan kooldioxide veroorzaken.
Grootgebruikers van vlieguren geven toe dat ze te achteloos reizen. In een klein onderzoek van CNG onder 18 internationaal opererende bedrijven verwachten zij 10 tot 25 procent minder uitstoot en 6 tot 15 procent minder reiskosten te hebben als ze meer aandacht aan slimmer reizen besteden.
Beter nadenken over de auto
Wanneer pak je de auto om bijvoorbeeld een klant in Parijs of een beurs in München te bezoeken? Vaak hoor je dat de auto beter is omdat er dan samples meegenomen kunnen worden of dat er van een beurs juist veel spullen terugkomen. Maar die kunnen ook tegen zeer redelijke tarieven via internationale carriers als DHL of UPC getransporteerd worden. Kun jij er met de trein achteraan reizen en zo nog wat werk verzetten tijdens je reis.
Met de auto gaan is vaak wel een slim idee wanneer je meerdere adressen in het buitenland moet bezoeken. Houd binnen Europa een maximum van zo’n 500 à 600 wegkilometers aan waarbinnen met je eigen auto reizen in dat geval vaak het slimste vervoermiddel is.
Werken in de trein
De trein in ons land is dankzij groene stroom volledig energieneutraal. Dat is een mooie opsteker voor de CO2-doelstellingen in je bedrijf. De buitenlandse broertjes van NS werken hard aan een vergelijkbare propositie.
Nog belangrijkere reden om de trein te overwegen is het reiscomfort. Deze is in de internationale trein vaak hoog met gereserveerde zitplaatsen, ruime werkplekken en wifi. Kortom, je kunt tijdens de reis goed doorwerken zodat het aantal verloren uren bij een internationale reis verwaarloosbaar is.
Extra voordeel van de trein is dat ze bijna altijd stoppen in stadscentra, maar ook bij congrescentra of vliegvelden. En heb je een NS-Business Card? Dan is het boeken van een internationale treinreis (niet alle trajecten) kinderlijk eenvoudig. En ook het voor- en navervoer in Nederland regel je via deze kaart.
Reistijd van vliegen uitrekenen
Binnen Europa is vliegen altijd een lastige afweging: je bereikt binnen drie uur zuivere vliegtijd zo’n beetje alle zakelijke uithoeken van de EU. Daar kan geen auto tegenop. Vliegen lijkt dus efficiënt. Maar de onproductieve (en stressvolle) uren worden daarbij over het hoofd gezien. Denk maar aan de file naar Schiphol, parkeren, inchecken en de douanecheck.
Bij die drie uur vliegen (waarvan minstens een uur niet gewerkt kan worden door landingsprocedures, maaltijden etc.) kun je dus nog met gemak drie tot vier uur optellen voor het in- en uitchecken, huurauto ophalen, reizen naar de eindbestemming etc. Dan is de trein die over een vergelijkbaar traject één tot vijf uur doet zo gek nog niet.
Bovendien veroorzaken korte vluchten ook nog eens een hoge CO2-uitstoot. Die kun je uiteraard wel compenseren. Bij de onvermijdelijke intercontinentale vluchten is het sowieso slim je CO2-uitstoot via gecertificeerde projecten te compenseren om de duurzame doelstellingen van jouw bedrijf te ondersteunen.
Alternatief kiezen
Het belangrijkste is echter dat je bewuster nadenkt voor je vertrekt. Is de reis überhaupt nodig? En zo ja, wat is dan de snelste en productiefste oplossing? In sommige gevallen zal dat het vliegtuig zijn. En in andere gevallen blijkt dat de trein of auto misschien wel een beter alternatief is.
Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Zakelijk Reizen’ op mt.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door NS.
Lees ook:
- Hoe Strukton medewerkers duurzamer laat reizen
- Zo laat je een mobiliteitsbudget optimaal werken
- Ken je deze 5 opmerkelijke feiten rond bedrijfsmobiliteit al?