Het zijn heftige tijden in de media. Ook Boomerang, dat eens op eigen kracht een heel nieuw medium en distributiekanaal in de markt zette, met de gratis kaarten, werd hard geraakt. Een interview met directeur Olivier Wegloop.
De grote veranderingen in de sector hebben hun littekens achtergelaten bij het ‘mediaconglomeraatje’ Boomerang. Een faillissement gevolgd door de verkoop van één van de takken van de business geeft in elk geval ruimte. “Het is een last die van mijn schouders viel”, zegt Olivier Wegloop in een interview met de redactie van OnzeEconomie.nu.
Verschuiving van de markt
CEO-INTERVIEWS
OnzeEconomie.nu volgt 12 ceo's uit de volle breedte van het bedrijfsleven. Zij vertellen hier regelmatig over de ontwikkelingen in hun bedrijf en sector.
> Alle ceo-interviews
Het zijn heftige tijden in de media. Massale consolidatie, Sanoma (de uitgever van veel tijdschriften) koopt na een biedingenstrijd SBS en Hemels, een branchegenoot van Boomerang. PCM (Volkskrant) komt in handen van De Persgroep. NRC media gaat zelfstandig. De sector consolideert. “Als ik iets verder kijk dan mijn neus lang is, dan zie ik dat alle partijen zoeken naar die plek waar ze hun macht kunnen concentreren. Om van daaruit te werken. Iedereen probeert die machtspositie te exploiteren. Die beweging zit niet alleen aan de uitgeefkant. Ik zie het ook gebeuren bij de mediabureaus en andere mediabedrijven.”
Grote onzekerheid
De massale golf fusies en overnames dendert door de sector. De oorzaak is de grote onzekerheid over hoe de media zich gaan ontwikkelen. Op welke manieren journalisten, uitgevers, reclamemakers en reclameverkopers geld kunnen verdienen terwijl internet veel van hun werk gratis toegankelijk maakt voor wie het maar wil. Als kleine speler met een eigen niche ziet Wegloop het gebeuren. “Het gaat om de continuïteit van de ondernemingen. Die is in het gedrang. Het is van levensbelang om in deze tijden van veranderingen aan de bal te blijven.” Want hoewel het landschap in de sector razendsnel verandert zijn er natuurlijk winnaars en verliezers. “Mobiele partijen winnen, maar bij én print en zeker de drukkers, daar zitten de grote verliezers.”
Vertillen
Dat de consolidatiegolf en het streven naar een machtspositie nodig zijn om je staande te houden, is niet aan Boomerang voorbij gegaan. Een poging om een niet te vermijden machtsblok te vormen in de eigen niche, mislukte. Boomerang, dat zijn producten verspreid onder jongeren in uitgaansgelegenheden, koopt de titels 010, 020 en andere bladen over het stedelijk nachtleven en ander vertier. Die zijn net als Boomerang gericht op jongeren in het uitgaansleven. Dat de twee elkaar zouden versterken en Boomerang de partij zou maken voor alle adverteerders die die groep wilde bereiken, leek logisch. Strategisch een wijze zet. Maar het liep anders.
> Lees het volledige interview op OnzeEconomie.nu, het economieplatfom van MT