Dat we in deze eeuw nog nooit zo weinig files hadden, komt óók door de 50 grootste werkgevers van Nederland.
De B50, oftewel de ‘Beeldbepalende 50’, is een club van 50 van de grootste werkgevers in Nederland, gezamenlijk goed voor zo’n 600.000 werknemers, die zich hebben verzameld om te praten over het mooie thema ‘Slim werken, slim reizen’. Die aanpak werkt, zegt Annelies Hermens, B50-voorzitter en in het dagelijks leven ‘HR, CSR & Sustainability lead’ bij ict- en consultancygigant Capgemini. “De dynamiek moet toch echt van de bedrijven werkgevers komen.”
Het Nieuwe Werken
Let wel, zegt ze fel, het gaat daarbij dus om “veel meer dan mobiliteit alléén!” Het initiatief van de club mag dan bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu vandaan komen, en een vervolg zijn op de Taskforce Mobiliteitsmanagement van het ministerie van VROM, maar waag het niet de B50 te zien als een clubje dat alleen maar de files bestrijdt. “Een gróót misverstand”, noemt Hermens dat. “Mobiliteit is maar een van de vijf thema’s. We hebben het ook over ict, over slimmere werkplekken, over cultuur en gedrag, en over hr-aspecten. Het gaat bij ons veel om Het Nieuwe Werken. Het gaat om duurzaamheid, aantrekkelijk werkgeverschap, hoe om te gaan met nieuwe generaties. Dat is veel meer dan alleen mensen uit de auto krijgen.”
Geen autootje pesten
Ze noemt als voorbeeld het vorig jaar geopende stadhuis in Zaanstad. Waar de gemeente vroeger over acht locaties verspreid zat, zitten nu alle diensten dicht bij elkaar en is flexwerken het uitgangspunt. Dat is géén autootje pesten, maar gewoon logisch nadenken, zegt Hermens. Glimlachend: “Oftewel: ‘slim werken, slim reizen’.”
Het lijkt alsof ze daarmee een snaar raakt. De B50 kent “een behoorlijke dynamiek”, zegt Hermens. En het zijn echt niet alleen de duurzaamheidsmanagers die aanschuiven om ervaringen uit te wisselen. Nee, er zijn ook cfo’s, hr-managers en bijvoorbeeld een TNO-directeur bij betrokken. “Door krachten te bundelen, kun je van elkaar leren”, zegt Hermens. “Veel werkgevers lopen toch tegen dezelfde problematiek aan. Je kunt door samen te werken bovendien een grotere stem hebben richting overheid en productaanbieders.”
Reiskostenvergoeding
Het grote publiek heeft (nog) niet veel gemerkt van de samenwerking van de 50 grote werkgevers, geeft Hermens toe. “Al hebben we begin dit jaar wel een rapport aangeboden aan de staatssecretaris over de problematiek van een slim reisbudget.” In dat rapport werd bijvoorbeeld voorgesteld reiskostenvergoeding niet meer achteraf te betalen, maar vóóraf, zodat mensen zelf gaan nadenken hoe het best en het voordeligst ergens naartoe te reizen. En dat hoeft dan dus niet altijd de auto te zijn. Maar door discussie over de reiskostensubsidie is dat onderwerp nu weer min of meer in de ijskast beland.
Best practices
De komende tijd moet echter meer over de inspanningen naar buiten komen. “We zijn bezig met een brede inventarisatie van best practices. Wat werkt wel? En wat niet? Als we dat helder hebben, kunnen ook tal van andere bedrijven ermee aan de slag.”
Op de weg zijn de resultaten van de inspanningen inmiddels te merken. De filezwaarte daalde de afgelopen maanden tot het laagste punt van de eeuw. In de afgelopen 6 jaar nam de filedruk zelfs met 30 procent af, alleen vorig jaar al met 7 procent. Toch staat Nederland nog altijd op een tweede plek in de ‘wereldfileranglijst’, vlak achter België. De gemiddelde Nederlander staat jaarlijks 48,5 uur in de file.
Versnellen
En dus, zegt Hermens, is er nog meer inspanning nodig, “omdat Nederland erbij gebaat is”. Ja, zegt ze, er zullen weinig werkgevers in Nederland zijn die het nog niet hebben over Slim werken, Slim reizen of over Het Nieuwe Werken. “Maar wij willen dat graag nog eens versnellen. Omdat we ervan overtuigd zijn dat het echt goed is voor werkgevers. En voor de Nederlandse economie als geheel.”
En omdat de afname van de files het niet alleen moet hebben van een crisis. “Slimmer werken en slimmer reizen is duurzamer en betrouwbaarder dan een crisis, die op een gegeven moment ook wel weer voorbij is.”
Zelf ook met mobiliteit aan de slag? Lees over de ‘mobiliteitsvouchers’