Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Het web is dood’

Nauwelijks volwassen, en nu al ten grave gedragen. Wired-kopstuk Chris Anderson stelt dat het world wide web zijn beste tijd heeft gehad. Mobiele apps,  Skype en video maken nu al een veel groter deel van het internetverkeer uit.

In The web is dead. Long live the Internet maakt Anderson wel duidelijk, dat internet zelf als nooit tevoren zijn nut bewijst. Alleen het www, dat we ooit nog omschreven als 'het grafische deel van het wereldwijde computernetwerk" verzorgt relatief een steeds kleiner deel uit van het totale internetgebruik. Lukraak surfen, een beetje rondzoeken en snuffelen op tekstpagina's wijkt voor bijvoorbeeld het rechtstreeks lezen van kranten via mobiele apps, peer-to-peertoepassingen als Skype en natuurlijk twitter en streaming video. Dat verloopt allemaal via internet, maar steeds minder via de webbrowser.

iPhone en iPad

Het open karakter van het web wordt zo ingeruild voor een rechtstreekse benadering van geslotenere toepassingen en diensten. HTML wijkt voor API's. Dat hoort bij het volwassen worden: de consument weet inmiddels wat er te koop is, en haalt dat liever rechtstreeks en eist kwaliteit – een ontwikkeling waaraan de iPhone en iPad met hun apps een stevige duw geven. Dat verhoogt de kwaliteit van de toepassingen, maar ook de controle van de aanbieders. Daar zien aanhangers van het ooit anarchistische web natuurlijk nadelen in. 

Google passé

Voor 'de commercie' biedt het juist betere mogelijkheden. Anderson en collega-auteur Michael Wolff zien Google als het eindpunt van het open web, en daarmee een vertegenwoordiger van de oude wereld. De nieuwe Eric Schmidt heet Mark Zuckerberg, met zijn gesloten clubje Facebook. Marc Andreessen, die met Netscape het web openstelde, heeft nu zijn tegenhanger in Steve Jobs, die met zijn gesloten systeem van iPhone plus apps de toegang tot content probeert te monopoliseren.

Hoera? Boe?

Het essay van Anderson is verplichte kost, al zijn de conclusies evenmin reden tot paniek als tot euforie. De evolutie van internet gaat door, het is na zijn speelse puberteit (de chaos van websites en persoonlijke blogs) iets volwassener geworden. Dat biedt het bedrijfsleven betere mogelijkheden om geld te verdienen met content en diensten. Alleen somberaars zullen het met Harvard-professor Johnathan Zittrain eens zijn, die in zijn boek The future of the Internet – and how to stop it concluderet dat daarmee de innovatie tot stilstand zal komen. Intussen hoeft het web als bron van informatie en vrijplaats van gedachten daar natuurlijk niet onder te lijden. In absolute zin stijgt het web-gebruik nog steeds lekker door.

Lees Zittrains boek over de schrale toekomst van internet.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hier vindt u Andersons standaardwerken: Free en natuurlijk The Long Tail.