Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“Het nieuwe businessmantra: houd het simpel”

Het bedrijfsleven smacht massaal naar eenvoud op alle niveaus – van productdesign (hoe iPodder, hoe beter) tot organisatiedesign (hoe platter, hoe beter). Simpel is de heilige graal van het moment.

Er zijn tegenwoordig zelfs simpliciteitsgoeroes. Zoals MIT-prof, computerwetenschapper en grafisch vormgever John Maeda, die in 2004 tegelijk met een modeontwerper, architect, radioloog en autodesigner werd benoemd in Philips' sense and simplicity-adviesraad.

Maeda hekelt het hypegehalte van eenvoud: "Het is een soort marketingjus geworden die over alles wat slecht is wordt gegoten."
Voor Maeda heeft simpliciteit alles te maken met emotionele intelligentie en emotionele connecties: "Meer emotie is beter dan minder." Eenvoud bereik je door ‘emotionele lagen' toe te voegen aan een simpel, maximaal gestript product. Maeda's benadering is filosofisch en complex.

Het kan ook eenvoudiger. Consultant Jack Trout (in zijn nieuwe boek In search of the obvious: the antidote for today's marketing mess) over adviseurs en goeroes: "Vertrouw nooit iemand die je niet begrijpt." Over concurrenten: "Zie ze als de vijand." Over prijszetting en differentiatie: "Als je je niet onderscheidt, kun je maar beter een lage prijs hebben."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bron: Management Today, via Marketing Online.