Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het is oorlog op de werkvloer

Het is gedonder in de tent. Terwijl collega's elkaar in de haren vliegen, wordt van u een rol als vredestichter verlangd. "Veel managers hebben de neiging om snel met een advies of eigen oordeel klaar te staan. Niet doen!"

 

De meeste Nederlanders zien hun collega's vaker dan partner, kinderen of beste vrienden. Logisch daarom dat het op kantoorvloeren soms flink kan spoken. Twee derde van het personeel geeft toe dat collega's regelmatig over de tong gaan, zo blijkt uit onderzoek van het Britse OnePoll dat hiervoor 2000 medewerkers ondervroeg. In de mediabranche is het met het roddelen het ergst gesteld. Accountants, IT'ers en salesmensen kunnen er echter ook wat van. Roddel en achterklep blijkt regelmatig het voorportaal van heftige ruzies. Maar liefst één op de vijf medewerkers zegt zijn collega's zelfs te haten.

Een duidelijk takenpakket

Voor u als manager geldt hier de aloude spreuk: voorkomen is beter dan genezen. Dat zegt Marc van Os, coach, organisatiedeskundige en gecertificeerd mediator bij RMD advies in Rotterdam en Leiden. Volgens hem zijn sluimerende conflicten op de werkvloer vaak het rechtstreekse gevolg van onvoldoende communicatie tussen de manager en zijn medewerkers. "Waar het meestal aan ontbreekt is een goed omschreven formele structuur van de organisatie. Er is dan te weinig houvast en duidelijkheid over bijvoorbeeld de taakverdeling. Voor bepaalde mensen is dat een signaal om die leegte op te vullen. Tot ergernis van anderen."

Functioneringsgesprek

Maak met andere woorden goede afspraken met al uw medewerkers. Wie doet wat? Meer duidelijkheid betekent minder gedonder. Volgens van Os leent het functioneringsgesprek zich daar bij uitstek voor. "Veel managers zien zo'n gesprek als noodzakelijk kwaad. Zonde, het is juist een mooie manier om naar mensen te luisteren. Hun wensen in kaart te brengen. Vertel nog eens welke kant de organisatie op wil en leg de link naar de persoon tegenover u. Wat betekent die koers voor hem of haar? Gebruik het gesprek dus niet zozeer om te controleren of mensen hun werk wel goed doen, maar probeer ze te stimuleren om hun doelen te bereiken." 

Competitie

Van Os waarschuwt sowieso voor al te veel onderlinge competitie op de werkvloer. In zo'n sfeer kunt u er vergif op innemen dat het misgaat. "De persoonlijke belangen gaan bij sommige mensen dan vóór het organisatiebelang. Medewerkers proberen zichzelf dan in een zo goed mogelijk daglicht te zetten. Voor een manager alle reden om snel in te grijpen."

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Luisteren zonder oordeel

En dan bereiken u ineens signalen dat het hommeles is in de tent. Wat nu? Het antwoord heeft iets weg van een open deur, maar toch kunnen we het u niet vaak genoeg op het hart drukken. Luisteren! Maar dan wel het type luisteren zonder er meteen een oordeel aan vast te knopen. Laat de kemphanen dus onbevangen hun verhaal doen. "Veel managers hebben de neiging om snel met een advies of eigen oordeel klaar te staan. Niet doen, dan hoor je namelijk niet goed wat zo'n medewerker zegt. Wees in plaats daarvan nieuwsgierig en vraag door. Vaak zitten er boodschappen achter die pas boven tafel komen als u er specifiek naar vraagt." Met de argumenten in uw broekzak, kunt u vervolgens aan de slag met een oplossing. Een onderling gesprek met u als bemiddelaar en duidelijkere taakomschrijvingen doen vaak al wonderen.

De koffieautomaat

Soms zijn het collega's die u van sluimerende conflicten op de hoogte stellen. Zelf heeft u uiteraard ook een antenne. Het gemekker bij de koffieautomaat van de laatste weken is u dus niet ontgaan. Negeren of actie ondernemen? "Tolereer het niet, maar ga ermee aan de slag", aldus de mediator. "Blijvende klachten leiden vaak tot conflicten. Wees wederom nieuwsgierig en bespreek het in de vergadering. Leg het probleem daar op het bordje van de medewerkers. Vraag wat er moet gebeuren zodat het geklaag ophoudt. Iedere manager zou over deze basisvaardigheden moeten beschikken. Is dat niet het geval? Volg dan een training, is mijn advies. Je kunt het namelijk leren."