Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het denken van Stephen Covey

Hij drukte zijn stempel op de ontwikkeling van generaties managers. Voor wie Coveys must-read gemist heeft: een samenvatting. 

Coveys ‘7 habits of highly effective people’ wordt beschouwd als het meest invloedrijke managementboek van de 20ste eeuw. Er werden in 38 talen meer dan 20 miljoen exemplaren van verkocht. Mocht u deze must read niet gelezen hebben, hieronder: Covey voor Dummies.

1.Wees proactief

Wat er gebeurt in je leven is geen toeval, maar het resultaat van een hele serie keuzes die je maakt. En in die keuze ligt de sleutel voor verandering. Het ‘be proactive’ adagium draait om de gedachte dat mensen verantwoordelijkheid nemen voor al die keuzes én de resultaten daarvan. Het zijn niet de omstandigheden die je vormen, maar je eigen attitude. De belangrijkste keuze die je hebt is de ‘freedom of response’. Dat reflecteert ook in het taalgebruik. Hoe actiever de formuleringen (ik wil, ik kan ik ga), hoe duidelijker die proactieve houding ook zichtbaar wordt voor anderen. 

Het gevolg van ‘be proactive’ is dat leiders, maar ook anderen, zich focussen op die zaken die binnen de eigen invloedsfeer liggen en dat er weinig tot geen energie verloren gaat aan dingen die in de ‘circle of concern’ liggen. Hoeveel zin heeft het om wakker te liggen over de mogelijkheid van een terroristische aanslag? De eerste en misschien wel belangrijkste stap in het proactief worden is een helder besef ontwikkelen over waar je je energie op richt. 

2.Begin met het einde voor ogen

Dit gaat eigenlijk gewoon om voorstellingsvermogen. Kun je visualiseren wat er nu nog niet is, maar wat je wilt bereiken? Effectieve mensen kunnen dat namelijk wel. Alles wordt volgens dit principe twee maal gecreëerd. Eenmaal in gedachten en nogmaals in de realiteit. Dat geldt nadrukkelijk ook voor de persoon die je wilt zijn. Het ‘begin with the end in mind’ gaat erom dat je elke dag, elke taak begint met het doel voor ogen, om dat daarna proactief na te streven. De praktische uitwerking hiervan die Covey aanreikt is om een persoonlijk missiestatement op te stellen, waarin je omschrijft wat je bent en doet. Het is de manier om leiderschap over je eigen leven (terug) te claimen. 

3.Put first things first

Hier wordt de consequentie getrokken van het baas over eigen gedrag en het visualiseren van een doel getrokken. Het stellen – en bewaken-  van de prioriteiten is (mede)bepalend voor je vermogen om dat gestelde doel ook te gaan bereiken. Dit adagium draait om die tweede creatie.

Het gaat voor een deel over tijdmanagement, maar Covey wijst er hier op dat het prima is om ‘nee’ te zeggen, als een ‘ja’ interfereert met je eigen prioriteiten. En tja, wat zijn dan die dingen die op de eerste plaats moeten komen? “First things are those things you, personally, find of most worth.” Het zorgt ervoor dat je je doelen en de weg ernaar toe managet in lijn met het eigen missiestatement. 

4.Denk win-win

Het win-windenken klinkt nogal opportunistisch, maar in de opvattingen van Covey is het dat zeker niet. Het is het fundament – moreel en ethisch – onder samenwerking. 

En dat is schaars in de (zakelijke) wereld. De dominante opvattingen gaan uit van winnaars en verliezers. Het leven als een zero-sum game. Fout, stelt Covey. Het leven is een coöperatieve arena. Het gaat om het zoeken naar wederzijds voordeel. Maar dat gaat niet zomaar. Het vraagt om dre kleine eigenschappen. Allereerst integriteit, waarbij je vast moet houden aan je eigen gevoel, waarden en commitments. Daarnaast is volwassenheid belangrijk. En dat betekent dat je de moed moet hebben om je eigen ideeen en gevoelens te uiten en ondertussen rekening te houden met die van anderen. En tot slot een ‘abundance mentality’; het idee dat er genoeg is voor iedereen zodat er geen voedselnijd ontstaat.  

Het win-winadagium behelst een delicate balans tussen moed en mededogen, tussen zelfvertrouwen en empathie. Makkelijk is anders. 

5. Eerst begrijpen, dan pas begrepen worden

Het viel Covey op dat we jaren op school worstelen om te leren schrijven en te spreken. Maar hoe zit dat met luisteren? Wij willen begrepen worden, ons punt maken en luisteren slecht. Dat komt omdat we een antwoord willen geven en zelden luisteren om te begrijpen. En daarbij worden we nodeloos gehinderd door ons eigen redelijk beperkt referentiekader. Omdat we allemaal ‘autobiografisch luisteren’ beperken we ons zelf erg in de respons. We evalueren om te oordelen, vragen om het eigen vooroordeel te bevestigen, geven (te vaak ongevraagd) advies en we interpreteren ons suf.

Dus moeten we eerst luisteren om te kunnen begrijpen en daarna pas aan het zenden slaan in een poging zelf begrepen te worden. 

6.Synergize

Het onvertaalbare synergize (of het moet het fantasieloze ‘zoek synergie’ zijn) is niets anders dan de eigenschap van creatieve samenwerking. Het gaat om teamwork, openheid van geest en de bereidheid te zoeken naar nieuwe oplossingen. De som van mensen is meer dan het geheel der delen. Het gaat erom dat je werkelijk openstaat voor beïnvloeding van buitenaf. Het gaat erom werkelijk waarde te hechten en te creëren vanuit verschil. Verschil is kracht, geen zwakte en we zijn geneigd uniformiteit gelijk te stellen met eenheid. Het zijn twee compleet verschillende grootheden. 

7. Rust en reflectie

Sharpen the Saw’ noemt Covey het, maar het gaat vooral om het doseren van inspanning en ontspanning. Het jezelf niet voorbij rennen, zodat je alles half gaat doen. Zorg goed voor jezelf. Gezond eten, sporten en vergeet niet te rusten. Maar ook sociaal-emotioneel is het belangrijk om betekenisvolle relaties aan te gaan. Blijf leren, blijf reflecteren en ontwikkel jezelf mentaal en spiritueel. Het is een constant proces van vernieuwing. Belangrijk om die eerdere zes cruciale eigenschappen van effecitieve mensen en leiders te kunnen invullen. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Meer over Stephen Covey: