Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Laat je mensen hun hersenen niet aan de kapstok hangen

Investeren in onderzoek en ontwikkeling is belangrijk, maar het doet helemaal niets met je bedrijf als je niet ook investeert in sociale innovatie, schrijft columnist en hoogleraar strategische management & ondernemerschap Henk Volberda.

Foto: Getty Images

Nederlandse bedrijven investeerden in 2018 6,2 procent van de omzet in onderzoek en ontwikkeling. Dat was een forse stijging ten opzichte van de cijfers
uit de concurrentie- en innovatiemonitor van Rotterdam School of Management over 2017. Maar voor we ons als Nederland zelf een schouderklopje geven, eerst even een realitycheck.

Investeren in onderzoek en ontwikkeling is belangrijk, maar het doet helemaal niets met je bedrijf als je niet ook investeert in sociale innovatie. Want wie het laat bij R&D alleen, zal ontdekken dat zijn investeringen niet renderen. Sterker nog, de kans is groot dat je er netto op achteruit gaat omdat die onderzoeksafdeling wel op je kosten drukt, maar zelfs op termijn geen cent oplevert omdat de mooi bedachte producten en diensten nooit op de markt worden gebracht.

Waarom gebeurt dat dan niet? Niet zelden zijn de medewerkers van een bedrijf het probleem. Of het nu gaat om een radicale innovatie, of een verbetering van een bestaand product of dienst, medewerkers op de vloer kunnen elke innovatie voortijdig om zeep helpen. Nog erger zijn misschien wel de managers. Ze komen met verhalen dat de innovatie niet past binnen de bestaande structuur. Stiekem vrezen ze gewoon dat ze hun kpi’s in dat jaar niet gaan halen.

Het succes van innovatie, zo blijkt jaar op jaar uit ons onderzoek, hangt voor circa 25 procent af van je investeringen in ICT en R&D, en circa 75 procent hangt af van je leiderschapsstijl, je manier van organiseren en het inrichten van de arbeid. Betrek je de mensen die innovaties op de markt moeten brengen bij de vernieuwing, leid ze op, beperk het aantal silo’s in je bedrijf en zorg dat de medewerker van de vloer ook zijn ideeën kwijt kan. En dan ook echt. Jaarverslagen van bedrijven staan vol met zinnen als ‘people are our most important asset’, maar meer dan windowdressing is het vaak niet.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bedrijven die wel hard hun best doen voor hun mensen, slagen wel. Gemiddeld zijn hun bedrijfsprestaties 26 procent hoger. En ook dat blijkt jaar op jaar uit ons onderzoek. Mensen in bedrijven wordt vaak geleerd hun hersenen aan de kapstok te hangen als ze op hun werk komen. Terwijl ze ’s avonds een hockeyteam coachen. Als je dat potentieel dat ze buiten werktijd laten zien, aanboort door ze op hun werk de vrijheid te geven, krijg je elke euro die je initieel in onderzoek steekt, vier keer terug. Gaan bedrijven dat in de praktijk brengen, dan is die 6,2 procent van de omzet die aan R&D wordt besteed, pas echt heel goed nieuws.

Bekijk de resultaten van de concurrentie- en innovatiemotor voor 2017 >