Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Heineken en Netflix leukste bedrijven op social media

Deze bedrijven mogen zich met trots heer en meester noemen op het gebied van social media.

Foto: Heineken

Social media is allang niet meer alleen leuk voor tieners. Bedrijven weten het als een serieuze marketingtool in te zetten voor likes, volgers en pushen daarmee hun verkoop. Gisteravond werden de bedrijven met een award beloond die de leukste campagnes van dit jaar wisten te produceren.

De Beste Social Awards werden uitgereikt door Diederik Broekhuizen en zijn team van Studio Broekhuizen, bekend van de Facebookpagina De Beste Social Media waar grappige campagnes en updates van alle kanalen gedeeld worden. Een 44-koppige jury besloot welke van de 333 inzendingen van bedrijven leuk genoeg waren om op te kunnen stemmen. In totaal brachten meer dan 166.000 mensen hun stem uit, op zowel bedrijven als individuen die zij het afgelopen jaar het grappigst vonden.

In totaal waren er elf categorieën waarin bedrijven hun social media campagnes konden inzenden. Zo waren er de beste inhaker, de beste video en de beste pagina. Heineken en Netflix werden het meest genomineerd met beiden vijf nominaties. Albert Heijn en Chocomel volgden op de voet met drie nominaties.

Reclamebureaus

Uiteindelijk was het Heineken dat met de meeste prijzen naar huis ging. In de categorie beste copywriting, beste advertising en beste inhaker wisten zij te winnen, onder andere met de afwezigheid van het Nederlandse voetbalelftal bij het EK van afgelopen jaar. Netflix volgde op de voet met twee prijzen, in de categorie beste story en beste design. Opvallend was dat Chocomel – ondanks drie nominaties – geen enkele prijs mee naar huis nam. Albert Heijn verzilverde twee prijzen: beste webcare en beste campagne.

Bedrijven bedenken al die lolligheid op internet natuurlijk niet allemaal zelf. Veel reclamebureaus spitsen zich toe op social media of hebben personeel in huis dat bedrijven daarmee kan helpen. Boomerang – bekend van de briefkaarten – won de meeste prijzen: in de categorieën beste copywriting, beste innovatie en beste inhaker versloegen zij de concurrentie.