Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Harald Swinkels: Men ziet ons als een soort Pietje Bell

Harald Swinkels en Pieter Schoen, bekend van De Nederlandse Energie Maatschappij, overwegen in de telecommarkt te stappen.

Het duo achter de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) ruikt kansen in andere markten dan de energiemarkt. Dat zegt GameChanger Harald Swinkels, die samen met Pieter Schoen het brein is achter NLE, tegen Management Team. 'Ik wil natuurlijk niet te veel andere partijen wakker maken, maar telecomdiensten worden steeds meer databundels die op vaste bedragen per maand worden weggezet. Dan begint het toch wel eng veel op kuubjes gas te lijken.'

Steeds meer een commodity

Energie is al een commodity, zegt de ondernemer, het draait in die markt alleen nog maar om 'prijs en een klein beetje service'. NLE-ceo Swinkels: 'We groeien heel hard door in de energiemarkt, maar er zijn genoeg andere markten die steeds meer een commodity worden. Daar ruiken wij belangrijke kansen.' Swinkels en Schoen zijn naast NLE-bazen ook initiatiefnemers achter de website Sloopdecrisis.nl, waar consumenten – in ruil voor hun gegevens – aanbiedingen krijgen voor lagere vaste lasten. Naast 'energie' is 'mobiele telefonie' ook een categorie op de website. 

Pietje Bell-imago

Terwijl Swinkels en Schoen op zoek zijn naar nieuwe markten, proberen ze NLE om te vormen tot 'een sympathieke uitdager'. Niet direct een imago waarmee het bedrijf bekend staat, geeft Swinkels toe. 'We waren geen bedrijf met gigantische mediabudgetten, dus hebben we er voor gekozen om op te vallen door lelijke en irritante reclames te maken. Dat heeft ons vaak anti-awards doen winnen, maar je ziet dat er een soort shift in is gekomen. Mensen denken, het is toch een soort Pietje Bell gebleken. Nederlanders zijn eigenlijk best wel ok met anti-establishment. Op die golf drijven we nu verder.'

Een slimme thermostaat

Op dit moment werkt NLE, in samenwerking met het Nederlandse bedrijf Plugwise, aan de ontwikkeling van een slimme thermostaat. Swinkels wil er verder nog weinig over kwijt wil, wel vertelt hij: 'Eneco doet het met de Toon het beste qua marketing. Het bedrijf zegt echter dat inzicht krijgen in energieverbruik leidt tot besparing, maar dat geloven wij niet. Consumenten houden zich daar niet continu mee bezig. Wij zijn daarom iets aan het ontwikkelen dat mensen totaal zal ontzorgen en waardoor bijvoorbeeld hun HR-ketel op afstand kan worden aangestuurd.'

Prijsdruk dankzij NLE

Swinkels zegt dat NLE dit jaar door de 800.000 energieaansluitingen zal breken, en dat het bedrijf richting de 500 miljoen euro aan jaaromzet gaat. 'Volgens de NMa (tegenwoordig Autoriteit Consument & Markt, red.) hebben we ervoor gezorgd dat de prijs op de complete energiemarkt is gedaald. Daar ben ik trots op.'

Swinkels deed een deel van zijn uitspraken voor de camera. Bekijk de video:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Harald Swinkels is één van de 50 GameChangers van 2013. Op 3 december pitchen 5 finalisten om de titel GameChanger van het Jaar. De kanshebbers: Rob Baan (Koppert Cress), Marc Muller (Emesa), Carel van Sorgen (247Tailorsteel), Jan Veenendaal (Keykeg) en Pieter Zwart (Coolblue).

Meer informatie over het GameChangers Event

Meer over Gamechangers?