Een deal met Apple is een boost voor TomTom. Maar Apple's navigatieplannen hebben ook een nadeel.
TomTom gaat het kaartenmateriaal leveren voor de navigatie-app voor de iPad en de iPhone. Het bedrijf zette een verklaring van een enkele zin op zijn website. Ja, er is een deal, maar over de details, hoe verdient TomTom hier geld mee, laten we niets los.
Boost voor TomTom
Hierover blijft het dus een beetje speculeren. "Wij nemen aan dat TomTom een deel van de advertentieinkomsten krijgt als een gebruiker de kaartapplicatie gebruikt en dat TomTom een extra fee krijgt als een gebruiker de navigatie-app gaat gebruiken", aldus analist Martijn den Drijver van SNS Securities. Hij wijst erop dat de iPad 2 en 3 en de iPhone 4S ongeveer 200 miljoen gebruikers hebben en er elk kwartaal circa 45 miljoen bijkomen.
Dat TomTom zo'n deal sluit met Apple is een boost voor het imago van het Nederlandse bedrijf. Den Drijver wijst op de kracht van het merk Apple: "innovatie, gebruiksgemak en kwaliteit". "Het is ook een boost omdat Apple, met al zijn resources, heeft gekozen zijn kaarten ergens anders te halen in plaats van ze zelf te bouwen. Dat laat de waarde ervan zien."
Druk op verkoop
Een negatief puntje in het feest is dat de eigen navigatieproducten van TomTom nog wel eens zouden kunnen lijden onder het initiatief van Apple. Op dit moment levert de TomTom-app voor iPhone en iPad per kwartaal ongeveer 5 miljoen euro aan zeer winstgevende omzet op. Ook de al zwaar onder druk staande verkoop van navigatiekastjes zou nog wel eens een extra trap naar beneden kunnen krijgen.
Op de Amerikaanse beurs leidde het aandeel van TomTom-concurrent Garmin hieronder. Het zakte op Wall Street meer dan procent. Beleggers op de Amsterdamse beurs wogen de plussen voor TomTom dinsdag zwaarder dan de minnen. Het aandeel stond in de ochtend bijna 13 procent hoger.