De 55 miljoen die Michiel Mol onlangs heeft opgestreken voor de verkoop van Lost Boys International (LBi) hoeft hij niet in zijn nieuwe bedrijf te steken. In een eerste financieringsronde zijn zeven angel investors ingestapt, en de tweede ronde is afgetikt door één grote investeerder, waardoor het bedrijf de komende jaren kan verder groeien. Mensen staan te springen om zich aan Space Expedition Corporation (SXC) te verbinden, zij het als investeerder, dan wel als passagier in één van de commerciële vluchten die vanaf 2013 uitgevoerd gaan worden. Daarvan zijn er nu zo’n 175 verkocht, à 75.000 euro – voor een vluchtje van een uur, de ruimte in en weer terug.
Vier mensen kunnen met het eerste XCOR-toestel per dag de ruimte in, maar Mol plant de volgende fase van het bedrijf al. Dan zullen vluchten via de ruimte naar een bestemming op aarde gaan. Met de – grotere – opvolger van dit toestel kun je overal ter wereld binnen twee uur zijn. “Van Amsterdam naar Sydney in één uur en drie kwartier, en ook nog eens veel milieuvriendelijker”, beschrijft Mol. “Het kost veel energie om de ruimte in te komen, maar als je er eenmaal bent, vlieg je eigenlijk gratis. Daar heb je geen luchtweerstand. Als je eenmaal snelheid hebt, vlieg je door.”
In Groeigeld op 7 Ditches TV vertelt hij over technologie die achter de ruimtevluchten schuil gaat, de lessen die hij getrokken heeft uit zijn mislukte investeringen, wat hij met het geld van Lost Boys gaan doen en de rol van zijn vader – succesvolle internetondernemer Jan Mol.