Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gooi er eens een manager uit!

Hockeybondscoach Marc Lammers heeft een boek geschreven voor managers: Yes, een crisis! met wijze lessen voor zijn collega’s uit het bedrijfsleven. Wij geven u er alvast 7.

Hockeybondscoach Marc Lammers heeft een boek geschreven voor managers: Yes, een crisis! De timing is niet geheel gelukkig – immers, Nederland is officieel uit de recessie – maar toch heeft de vrouwencoach enkele wijze lessen voor zijn collega’s uit het bedrijfsleven. Wij geven u er alvast 7.

1 Gooi er eens een manager uit
Tijdens een groot toernooi hield Lammers altijd vast aan een team. Maar tussen de grote, succesvolle toernooien liet hij toch altijd speelsters gaan en haalde hij er nieuwe bij. Zijn motto: change a winning team. Om nog beter te worden. Loopt het allemaal lekker binnen het bedrijf? Gooi er dan een manager uit. Moet u eens kijken hoe hard de anderen dan weer gaan rennen.

2 Koester de rust van een crisis
Bedrijven die tijdens een crisis minder werk hebben zouden blij moeten zijn. Zij krijgen nu de tijd om zichzelf beter te maken. Bedrijven hebben de afgelopen jaren alleen maar wedstrijden gespeeld. Elke wedstrijd moest gewonnen worden. Vooral niet out of the box denken, zonde van de tijd. Een crisis biedt je de mogelijkheid om van koers te veranderen. Veel bedrijven en organisaties hebben het een stuk rustiger in een economische crisis. Koester die rust, eindelijk is er tijd om na te denken over morgen.

3 Diversiteit bepaalt de kracht van je team
Lammers gingen met zijn team naar de OS in Beijing en er mochten maar zestien speelsters mee. Hij nam onder andere Liedewij Welten mee en Eva de Goede. Twee meisjes van zeventien jaar. Van hen zei iedereen: ‘Zonder ervaring, dat kan toch niet!’ Maar Lammers had geleerd uit het verleden dat diversiteit de kracht van het team bepaalt.    

4 Slijp uw bijl
Kent u de parabel van de houthakker die met veel moeite en kracht een boom probeerde om te hakken? Het zweet stond hem op de rug. Een passant gaf hem de tip om zijn bijl een keertje slijpen. “Daar heb ik geen tijd voor”, zei de houthakker. En hij zwoegde voort. In crisistijd wordt er naar het idee van de hockeycoach veel te veel gehakt. Slijp de bijl. Want met een scherpe bijl kom je in een flow en gaat de boom ook om.

5 Blijf vernieuwen, zoek het niet dichtbij
Vernieuwen kost energie, geen geld. Geld volgt goede ideeën, niet andersom. Zijn beste ideeën kwamen tijdens acht jaar bondscoachschap van de Nederlandse hockeydames niet uit de hockeywereld. Zijn beste ideeën kreeg Lammers juist buiten het hockeyen. Bij andere sporten. Als je een oplossing zoekt voor je crisis, zoek hem dan niet dichtbij. Zoek hem ergens anders. De coach haalde innovaties uit de paardensport, wielrennen, honkbal, voetbal, zwemmen, en ander bronnen. Out of the box.

6 Focus op het proces, niet op het resultaat
Als het proces klopt, volgt het resultaat vanzelf. Zeker in crisistijd is de neiging groot om te blijven fixeren op het resultaat. Dat is zinloos, aldus de auteur. Het proces, dat is je plan, je statistieken en je strategie. Voor de toss voor de wedstrijd tegen Zuid-Afrika op de OS stroomde het van de regen. Speelster Fatima Moreira de Melo zei tegen de Zuid-Afrikaanse aanvoerster: “Nice weather, hûh? Yeah, real Dutch weather.” En een brede glimlach volgde. Het eerste deel van het proces, van de strategie. Het resultaat staat op het scorebord. Als het daarop staat, ben je te laat om nog bij te sturen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7 Zet je prestatie af tegen de concurrentie.
In een crisis is het zinloos om resultaten te vergelijken met de situatie voor de crisis. Bedrijven die tijdens een crisis 25 procent minder omzet draaien, zouden kunnen denken dat ze het heel slecht doen. Maar dat is niet zo als de concurrentie veertig procent minder omzet draait. Om kampioen te worden hoef je maar één ding te doen: de eerstvolgende wedstrijd van de eerstvolgende tegenstander winnen. Dat maat de crisis al een stuk overzichtelijker.