Het is zover. Google zet zijn stap in de slag om de gunst van de smartphone-consument. Daarmee opent het tegelijkertijd de aanval op Hollands hightech-trots TomTom.
In oktober kondigde Google aan om met gratis navigatiesoftware te komen voor de eigen telefoons. Nu is dus het zover. Google levert een gelikte presentatie van het nieuwe speeltje. De features –real time file info, spraakherkenning en de continue koppeling met de cloud waar Googles zoekkracht een belangrijk element is, maken indruk. Met een houdertje op het dashboard worden Android telefoons een 'door to door voice guided navigatiesysteem' dat ook spraak herkent. Het is een stap in de slag om de gunst van de smart phone consument, maar tegelijkertijd een aanval op Hollands high tech trots TomTom.
De Nederlandse navigatiekastenbouwer wordt door beleggers als kwetsbaar gezien in de slag tussen de telefoon- en softwaregiganten. Toen Google oktober vorig jaar aankondigde met de gratis navigatiesoftware te komen, klapte TomToms beurskoers met 21 procent in.
'Geen serieuze bedreiging'
MT publiceerde in april 2009 een analyse van de kwetsbaarheid van TomTom. Destijds en nog steeds ziet TomTom die navigerende smartphone niet als een serieuze bedreiging. In het jaarverslag schrijft topman Harold Goddijn nog weinig te merken van de steeds bredere verspreiding van navigatieapplicaties op mobiele telefoons. In de risicoparagraaf van het verslag staat wel vermeld dat het een negatieve invloed kan hebben op marktaandeel en/ of de winstgevendheid.
TomTom zoekt en vindt het onderscheidend vermogen in de kwaliteit van de kasten. Ze zijn robuust en ook de kaarten hebben een goede reputatie. Tegelijkertijd probeert Goddijn de inkomsten op te schroeven door aan zijn kastjes betaalde diensten te koppelen. Het real time file informatiesysteem, dat uit veel meer bronnen dan de ANWB put, is een betaalde dienst die je de snelste route garandeert. Eén van de strategische premiums die TomTom probeert te verzilveren is door toe te werken naar een 48 uurs cyclus voor het updaten van de kaarten.
Voorsprong Google
Maar daar zit nu de kneep. Google heeft door zijn constante connectie met de cloud een permanente updatefunctie voor de kaarten in Google Maps. Ook alle op internet beschikbare file-informatie wordt constant doorgegeven.
Tot slot; TomTom ziet brood in location based services voor onderweg. Het aanbieden van genoeg points of interest is cruciaal voor de bruikbaarheid daarvan. Google heeft ook hier een mogelijke voorsprong, doordat het de zoekkracht van de eigen zoekmachine kan inschakelen zodra de reiziger daarvoor het gesproken commando geeft.
Strategisch antwoord
Met welk innovatief antwoord Goddijn deze aanval van Google denkt te pareren is nog niet duidelijk. Het strategisch antwoord in het jaarverslag “as the only company in the world purely focused on location and navigation solutions we are convinced that our solutions will continue to outperform”, klinkt vooralsnog als een bezweringsformule.
Lees meer over Google in het boek "Wzgd? Wat zou Google doen?" of leer meer over hoe je met de juiste bedrijfsstrategie inspeelt op de toekomstige ontwikkelingen tijdens de Masterclass: Scenarioplanning