Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Google financiert adverteerders

De business uit het nieuws van nu: Google financiert uw campagne, IMF vreest implosie en KLM in monsterverbond.

1. Google financiert zijn adverteerders

Als dominante zoekmachine drijvend op een advertentiemodel moet je wat als de verkopen van de Adwords (die zoektermgerelateerde advertenties aan de zijkant) achterblijven. Maandag lanceerde Google daarom in het VK een programma om de aankoop van dergelijke advertentiecampagnes te financieren. Binnen enkele weken volgt de VS. Het adverteren op krediet heeft de vorm van een ´creditcard´ waarmee potentiele adverteerders een campagne kunnen aanschaffen. De bedragen die op die manier voorgefinancierd worden door Google liggen tussen de 200 en 100.000 dollar per maand, schrijft The Financial Times. Vorige week begon ook Amazon met het aanbieden van goedkope leningen aan onafhankelijke verkopers die via dat platform hun waren proberen te slijten. Het leeuwendeel van Googles advertentie-inkomsten – vorig jaar 37 miljard dollar – wordt binnengehaald via Adwords.

2. IMF: Groot risico op stivallen wereldeconomie

Het Internationaal Monetair Fonds ziet de groei van de wereldeconomie praktisch stilvallen. Mondiaal is het nog maar 3,3 procent en dat cijfer kan nog lager worden als Europa en de VS niet handelend optreden in de schuldencrisis, zegt het instituut in de World Economic Outlook. Het IMF heeft het over een 'alarmingly high risk of a steeper slow down'. Met een kans van 1 op 6 dat de groei onder de 2 procent zakt. De sleutel ligt in handen van – vooral – de Europese politici, zegt de club waarin 188 landen samenwerken. Het FD schrijft verder dat het IMF vindt dat een hoge inflatie in het hart van de Eurozone de manier is om de schuldencrisis te managen. Ergo: Maak uw borst maar nat. 

3. Monsterverbond: Air France-KLM, Etihad en Airberlin

Ons Air France-KLM en het grote Etihad uit Abu Dhabi gaan nauw samenwerken. Er worden tientallen vluchten gedeeld op bestemmingen gedeeld vanaf Schiphol, Parijs en Abu Dhabi. De ingangsdatum is 29 oktober. Vooralsnog gaat het om codesharing en worden er geen aandelen geruild. Ook de prijsvechter Airberlin doet mee. Bijna een derde van de aandelen van deze worstelende carrier zijn in handen van Etihad. Bijzonder is dat de samenwerking de ijzeren gordijnen tussen de grote allianties in de luchtvaart doorbreekt. Air France en KLM zitten in Skyteam, terwijl Etihad en Air Berlin in Oneworld zitten, waar British Airways de dominante partij is.

4. iPad mini: hoor de buzz aanzwellen

De mijne is groter, lijkt Apple te willen zeggen. De orders voor de verschillende onderdelen van de iPad mini – met een scherm van 7.85 inch – wijzen erop dat er in één keer 10 miljoen minitablets door Apple op de markt gaan worden gebracht. Ruwweg tweemaal het aantal dat Amazon voor de Kindle Fire (7 inch) in bestelling heeft. Apple moet met het kleintje proberen de absolute dominantie op de tabletmarkt proberen te heroveren. Nog steeds heeft het bedrijf 69,6 procent van de markt (Q2) in handen. Maar in 2010 was het marktaandeel nog 84 procent. Samsung is de runner up met de note (slechts 5.3 inch) met een aandeel van 9.2 procent. Analisten denken in de Wall Street Journal dat Apple kan winnen als het erin slaagt het kleine zusje onder de 300 dollar te prijzen. Overigens moet Apple nog officieel bevestigen dat de mini gaat komen. Maar dat wordt later deze maand verwacht. The buzz is on

5. Iedereen liebt Audi..

Eerder was de Chinese liefde voor BMW al indrukwekkend, maar misschien houdt China nog meer van Audi. China is nu de grootste markt voor het merk, zodat een op de vijf Audi’s momenteel in Chinese handen komt. De verkoop steeg er in de eerste drie maanden met 34 procent tot 226.010 wagens. Wereldwijd was de groei ook een indrukwekkende 13,6 procent in september. Zelfs iets boven het maandgemiddelde dit jaar van 12,8 procent. In Europa groeide de afzet met vier procent. Maar dat hoeft eigenlijk niet te verbazen. Want ook u wil een Audi

6.  TomTom maakt Duitsland groener

TomTom gaat in Duitsland samenwerken met Zurich Insurance Group. Niet als kaarten of kastjesleverancier maar als kennispartij van Zurich Fleet Intelligence (ZFI). Met dit systeem helpt de verzekeraar bedrijven actief om hun voertuigen groener, efficiënter en veiliger te laten rijden. Vooralsnog heeft de samenwerking alleen betrekking op Duitsland. "Maar we zijn allebei internationale bedrijven'', merkt een woordvoerder in de Telegraaf op. Het project en de samenwerking zijn dus schaalbaar. Hoeveel geld er met de deal gemoeid is, werd niet bekend gemaakt.

7. Groene belastingen? Graag!

Een brede coalitie van hoogleraren en bedrijven – waaronder de ABN Amro en de leden van de Groene Zaak – pleiten in een open brief bij de informateurs voor een vergroening van het belastingstelsel. Nederland moet op die manier de weg vinden uit de achterhoede van de duurzaamheidsbeweging. Niet alleen omdat groen langer duurt. Maar ook omdat cleantech, volgens de briefschrijvers, een enorm potentieel heeft. Nu is nog maar 1 tot 3 procent van de nationale economie groen, maar dat aandeel groeit al enige jaren met 30 procent per jaar. Elke investering in de groene economie levert drie euro op, terwijl elke euro geïnvesteerd in de fossiele economie twee euro kost. Blijkbaar weten managers dat, bij u komen klimaat en cleantech steeds hoger op de agenda te staan.
 

8. AAA-rating voor ESM

Sinds gisteren is het permanente Europese noodfonds ESM officieel in de lucht. Zowel van Fitch als van Moody's kreeg het fonds een triple-A rating mee, waarbij Fitch de toekomstverwachting op stabiel heedt staan en Moody's op negatief. De hoogste kredietwaardigheid van het ESM wordt ondermeer bereikt doordat het als schuldeiser een bevoorrechte positie inneemt. Het ESM kan over 700 miljard euro beschikken, tachtig miljard wordt daadwerkelijk gestort door de 17 lidstaten. De overige 620 is opvraagbaar als de nood aan de man komt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

9. Getal van de dag: 18,5

De powervrouwen bestormen de bestuurskamers. Met wisselend succes. Bij de bedrijven die er een punt van maken om meer vrouwen op serieuze managementfuncties te benoemen en die daarom het Charter Talent naar de Top ondertekende, steeg het aantal vrouwen in topfuncties. Bij de 203 ondertekenaars steeg het aantal percentage van 17,8 naar 18,5. De verschillen zijn groot. Bij ruim de helft van die bedrijven nam het aantal topvrouwen toe; bij een derde daalde het. Toch lijkt het Charter te werken als incentive voor de old boys om zich te mengen. Bij financiele instellingen die het Charter tekenden is zo'n 16 procent van de top vrouw. Bij andere financials is dat percentage slechts zes procent.Lees ook: hoe vrouwen de top kunnen bereiken & tips om als vrouw de top te bereiken.

10. De Koffieautomaat: Romney, olie, wapens en Syrie

Toch wel toevallig: terwijl Mitt Romney indruk maakt op de Amerikaanse kiezer, een harde lijn in het Midden Oosten kiest, Obama nerveus maakt en als president de Syrische rebellen zou bewapenen, werd bekend dat Irak het wankelende regime van Sadat van olie voorziet in ruil voor harde en vooral contante dollars. Om maar even duidelijk te maken hoe onontwarbaar de kluwen in de internationale politiek vaak zijn: de VS zijn de belangrijkste steunpilaar van het bewind van Nouri al-Maliki in Bagdad. U heeft een taak: wereldproblemen worden opgelost in de kroeg en, juist, bij de koffieautomaat.

Meer nieuws? Lees de 10 van gisteren