Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Goede voornemens: sneller beslissen

Vanuit het bedrijfsleven is veel kritiek op de aanpak van de eurocrisis. Het werken aan de oplossing gaat te langzaam. Uit onderzoek blijkt dat het bedrijfsleven zelf ook steeds langer doet over het nemen van besluiten.

 

De eerste theevisite tussen Merkel en Sarkozy van het nieuwe jaar zit er op. Deze week kwamen Merkel en Sarkozy weer eens bijeen om de voortschrijdende schuldencrisis te bespreken en Griekenland meer onder druk te zetten om de nodige financiële hervormingen door te voeren. Het CPB noemt de huidige stand van zaken ook wel het ‘doormodderscenario’, dit tot grote frustratie van het nationale en internationale bedrijfsleven. Topmannen van verschillende multinationals riepen de Europese leiders eind vorig jaar al meermalen op tot meer daadkracht en sturing van het proces.

Slow management

Maar het aloude adagium ‘haal eerst de balk uit je eigen oog, voordat je op de splinter in een ander z’n oog wijst’, lijkt in deze context misschien wel enigszins op z’n plaats. Uit onderzoek van The Economist (Intelligence Unit) blijkt dat ditzelfde bedrijfsleven zelf ook steeds langzamer is als het aankomt op het nemen van beslissingen.

80 procent van de 390 ondervraagde leidinggevenden (c-level) van wereldwijd opererende ondernemingen erkent dat het belangrijk is om snel te reageren op veranderingen in hun branche, zoals het economische klimaat. Niettemin zegt bijna de helft van de bedrijven dat ze de afgelopen vijf jaar juist langer de tijd nemen om hierop in te spelen. 60 procent van de ondernemingen zegt zelfs dat hun bedrijf niet het goede besluit neemt als het reageert op verandering. Slechts 22 procent van de ondervraagde ceo’s meent dat hun besluitvaardigheid is toegenomen.

Informatie-overload

DEAL MET DIE INFO

Management Team schreef recent al over de gigantische berg met data die bedrijven tegenwoordig krijgen te verwerken. Een ontwikkeling die een enorm groeiend probleem is, maar tegelijk ook grote kansen biedt.

MT besteedde ook aandacht aan hoe bedrijven het goud uit de databerg kunnen delven.

De resultaten van het onderzoek zijn opmerkelijk, maar misschien ook niet heel erg vreemd. De omgeving van bedrijven verandert in zo’n razendsnel tempo dat het bijna niet bij te houden is. Een van de grootste oorzaken daarvoor is de toename van de hoeveelheid informatie. De ondernemingen hebben niet zozeer moeite de data te verzamelen, maar worstelen meer met het feit dat ze niet goed weten hoe die informatie om te zetten in strategische beslissingen.

Duizelingwekkende cijfers

Een van de andere oorzaken om lang te doen over een besluitvormingsproces zit in de natuurlijke neiging van mensen om de status quo na te streven. Mensen houden niet van ‘disruptive change’ zegt Hal Gregersen, hoogleraar aan businessschool INSEAD. “Als er iets gebeurt dat die status quo verstoort, zien ze dat als een virus wat ze willen uitroeien.” Een veranderingsgezinde bedrijfscultuur kweken is dus cruciaal.
 

Bron: The Economist Intelligence Unit

Oplossingen

De snel veranderende wereld maakt dat een fenomeen als vijfjarenplannen eigenlijk relatief worden. Het is volgens het rapport dan ook beter als bedrijf zo flexibel mogelijk ingericht te zijn, een globale koers in het oog te houden en verder voortdurend je strategie bij te sturen. Accepteer verandering als ‘a fact of life, be the change’.

“Leidinggevenden moeten hun werknemers ervan overtuigen dat ze het juiste besluit hebben genomen, ook al weten ze niet wat de toekomst zal brengen”, zegt Lowell Bryan, directeur bij McKinsey. Een cultuur waarin het experiment wordt gestimuleerd en mensen niet bruut afgestraft worden als het niet succesvol uitpakt, helpt daar natuurlijk ook bij. "You need to fail fast, quickly and cheaply”, omschrijft Rolf Bixner van de Boston Consulting Group het.

En dat is misschien ook wel wat de Europese leiders zouden moeten doen bij de aanpak van de schuldencrisis en Griekenland. Een snelle oplossing, daarvoor zijn Merkel en Sarkozy al veel te lang bezig met delibereren. Goedkoop wordt het in ieder geval ook al niet meer. Maar ondertussen geldt wel dat elk besluit beter is dan géén besluit.
 

Lees ook:

Herkent u het probleem? Heeft u ook moeite met het nemen van strategische beslissingen? Merkt u dat u er steeds langer over doet? Of heeft u juist een slimme oplossing bedacht? Laat het weten en deel uw mening hieronder door te reageren!