Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Goede managers hoeven niet altijd de details te weten

Een team leiden waarin je zelf niet degene bent met de meeste inhoudelijke kennis? Dat doe je zo.

Als je bij een nieuwe werkgever of een nieuwe afdeling start, ben je als manager vaak niet meteen de meest geïnformeerde in het team dat je leidt. Sterker nog, het kan voorkomen dat je in een team terechtkomt dat zo gespecialiseerd is, dat er een ware kenniskloof ligt tussen je team en jouzelf als manager.

Maakt dit jou ongeschikt om dit team te leiden? Zeker niet, zo schrijven Wanda Wallace en David Creelman, beide ceo’s bij hr- en human capitalbedrijven, in Harvard Business Review. In hun redenering nemen ze de specialist die door zijn jarenlange ervaring een bron van expertise is geworden. Deze kennismanager weet wat er moet gebeuren en hoe dat het beste kan worden aangepakt.

Niet langer kennis als backup

Maar neem deze manager en zet hem op een leidinggevende positie in een nieuwe branche waar hij niet op zijn inhoudelijke kwaliteit kan terugvallen; er zijn mensen in zijn team wiens kennis die van de manager ruimschoots te boven gaat. Wat nu?

Volgens Creelman en Wallace is de basisreactie er een van pragmatisme. 'Ik ga me gewoon inlezen', aldus de voormalige kennismanager – die vervolgens vergeefs probeert om in 90 dagen 10 jaar aan vakkennis onder de knie te krijgen. Wat volgt: als er op de 90-dagengrens de eerste resultaten getoond moeten worden, hebben we een uitgebluste manager die het ontzag van zijn team al lang en breed verloren is.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Specialist, word generalist!

De oplossing is om generalist te worden, door te zorgen dat je weet wat je in huis hebt. Het verschil: de kennismanager weet wat er moet gebeuren, de relatiemanager weet wie hij moet bellen.

Een generalist word je door je niet zozeer in de materie, maar heel goed in de relaties en verbindingen binnen je team te verdiepen. Drie tips van Wallace en Creelman.

  • Doe aan relation building met je collega’s op dezelfde manier als dat je dat met klanten doet. Leer ze als individu kennen. Zo creëer je een band van vertrouwen en weet je wat je aan elkaar hebt
  • Voeg waarde toe door dingen te laten gebeuren, in plaats van door het werk te doen. Je bent geen kennismanager meer, dus kies voor een andere leiderschapsstijl. Belangrijk: weten wanneer je niet moet ingrijpen.
  • Laat de details aan de specialisten over. Als je door de details het bredere perspectief niet meer hebt, raak je overzicht kwijt.
  • Val voor je zelfverzekerdheid terug op je executive presence, niet op je feitenkennis. Je uitstraling is geen godsgeschenk, je kunt je voorkomen leren aanpassen door bijvoorbeeld je houding, gesprekstoon en je kleding aan te passen.