Natuurlijk werkt u vooral voor de eer, voor het bedrijf, voor uw medewerkers en voor de gezelligheid, maar andere managers doen het vooral voor geld. Uit onderzoek van Management Team blijkt dat geld de leidinggevenden niet altijd gelukkig maakt, toch is dat het beeld dat bestaat. Directeur van Leiderschap Academie Cor Mouwen: "Door de top van het bedrijfsleven wordt vaak een verkeerd signaal afgegeven."
Managers voelen zich betrokken bij hun werkgever en zullen niet zo snel een ander aanbod gebruiken om er beter van te worden. Dat blijkt uit onderzoek van Management Team. Goed nieuws dus, al moet wel eerst bekeken worden wat voor soort betrokkenheid de leidinggevenden hebben, zegt Marc Sijtstra, directeur van medewerkeronderzoeksbureau Effectory. Hij onderscheidt drie varianten: affectieve, normatieve en continuerende betrokkenheid. "Affectief is positief, want dan ga je ervoor omdat je erin gelooft. De andere twee varianten zijn minder goed, bij normatieve betrokkenheid voel je je moreel verplicht en bij de laatste ben je betrokken omdat je niet anders kan. Dan krijg je mensen die de voortgang remmen."
Zelf betrokken zijn als manager zorgt niet altijd tot betrokkenheid van werknemers, zegt Sijstra. "Alleen als zij die betrokkenheid gebruiken om de doelstellingen van de organisatie te vertalen naar de doelstellingen van de medewerkers. De manager moeten laten zien welk voordeel eruit gehaald kan worden." Het initiatief ligt dus bij de manager. Ook Cor Mouwen, directeur van Leiderschap Academie, denkt er zo over. Volgens hem hoort betrokkenheid en betrokken zijn bij goed leiderschap. "Als de manager slechts voor het geld gaat, krijgen medewerkers de indruk dat hij geen hart voor de zaak heeft. In de top van het bedrijfsleven wordt dus vaak een verkeerd signaal afgegeven. Dat heeft een negatieve uitwerking op de houding van werknemers."
De uitgebreide onderzoeksresultaten staan in de nieuwe editie van Management Team, die 16 november verschijnt.