Wat vind jij het beste managementboek? Een op het oog simpele vraag, blijkt lastiger te beantwoorden dan gedacht. Podiumauteur Andrei Westerink doet een poging.
In een recent artikel in het Financieele Dagblad wordt een panel van experts gevraagd wat het beste managementboek is. Ik kan niet anders zeggen dan dat de reacties op de vraag interessant waren en dat de vraag beantwoorden minder makkelijk is dan het lijkt.
Managementboekexperts
Eén van de experts, Leen Zevenbergen, Qurius-topman en schrijver van het boek ‘En nu laat ik mijn baard staan’ (een aanrader), noemt het boek ‘Zo denkt Steve’ van Leander Kahney over de visie van Steve Jobs. Laat dit boek nou net niet over management gaan maar over leiderschap en visie. Een andere expert Wim van der Leegte (directeur van de VDL Groep) geeft ronduit toe dat hij geen managementboeken leest en alles uit de praktijk heeft geleerd. Laat ik deze ondernemer gemakshalve het ‘open boek’ noemen. De derde expert Raymond Looze (algemeen directeur van telecombedrijf Tritel) graaft in het verleden en noemt de boeken 'Success Through a Positive Mental Attitude' en 'Think and Grow Rich' van Napoleon Hill. Die schrijver heeft inderdaad in de jaren dertig en later ook in de jaren zestig boeken geschreven, maar deze gaan over persoonlijke ontwikkeling.
Te kort door de bocht
Wat betreft de vraag ‘wat is het beste managementboek?’ lijken de antwoorden van de experts op een nul uit drie uit te komen. Maar is dat ook zo? Nee, dat zou te kort door de bocht zijn. De vraag is namelijk eigenlijk niet te beantwoorden. Ik lees veel, ik krijg vaak vragen of ik nog goede boeken kan aanraden en ik zou het antwoord ook niet direct weten.
Allereerst omdat het begrip managementboek tegenwoordig een verzamelbegrip is geworden. Ik geloof dat er onderhand 150.000 managementboektitels in Nederland zijn waarbij het woord managementboek een generaal trefwoord is geworden voor boeken die over management, ondernemen, leiderschap en persoonlijke ontwikkeling gaan. Een betere benaming is wellicht: boeken over doen en werken in een zakelijke omgeving. Maar dat bekt niet en is in het huidige Google-tijdperk ook niet handig in het dagelijkse gebruik.
Managementboek is als een mentor
Er bestaat trouwens geen boek dat door kan gaan als de bijbel van management. Een managementboek is namelijk net als een mentor waarvan de waarde wordt bepaald door de mate van beantwoording van de op dat moment heersende behoeftevraag van de vraagsteller. Ik geef een voorbeeld: Een tijd geleden heb ik het boek ‘Getting Things Done’ van David Allen gelezen. Ik vond het destijds een fantastische eye opener. Onlangs heb ik het boek herlezen en een gevoel van ‘is dit nu alles’ bekroop mij. De informatie in het boek was toen zeker nuttig omdat ik toen worstelde met -inderdaad- getting things done.
Een ander voorbeeld van een boek waar ik dezelfde ervaring mee heb gehad, is het boek ‘The 7 habits of highly effictive people’ van Stephen R. Covey. Toentertijd vond ik het een verademing en vandaag de dag een beetje een open deur. Deze boeken hebben niet hun waarde verloren maar wel hun functie voor mij. De vragen die ik toen had, zijn vandaag de dag beantwoord. Andersom is uiteraard ook mogelijk dat je een boek leest waar je op dat moment niets mee kunt maar een paar jaar later een 'must read' is.
Mijn beste managementboek
Waar ik naar toe wil, is dat bij de vraag wat een goed managementboek is, gelijk een subvraag moet volgen over welke specifieke problematiek de aspirantlezer wil lezen. Ook moet de vraagsteller voor zichzelf duidelijk hebben of het om management, persoonlijke ontwikkeling, ondernemerschap of leiderschap gaat. Ondanks dat de vraag zoals Het Financieele Dagblad deze stelt, niet te beantwoorden is, heb ik nagedacht over wat ik zou hebben gezegd. Mijn antwoord zou zijn:
'Deze vraag kan ik alleen beantwoorden door de boeken te rubriceren in vier categorieën: persoonlijke ontwikkeling, management, leiderschap en ondernemerschap. Waarbij ik per categorie drie boeken voor verschillende subvragen wil noemen waar ik persoonlijk veel aan gehad heb. Daarbij noem ik een basisboek dat ik sowieso aanraad, een boek dat ik adviseer voor meer gevorderde vraagstellers en een specifiek boek waar ik persoonlijk voor mijn eigen subvragen veel aan gehad heb.'
Mijn lijstje:
Persoonlijke ontwikkeling
Basis – 'The 7 habits of highly effective people' – Stephen R. Covey
Gevorderd – 'Unleash the power within' – Anthony Robbins
Specifiek – 'Een werkweek van 4 uur' – Timothy Ferriss
Management
Basis – 'Getting things done' – David Allen
Gevorderd – 'Winnen' – Jack Welch
Specifiek – 'De Tao van het coachen' – Max Landsberg
Leiderschap
Basis – 'Zo denkt Steve' – Leander Kahney
Gevorderd – 'Eckart’s notes' – Eckart Wintzen
Specifiek – 'Delivering Happiness' – Tony Hsieh
Ondernemerschap
Basis – 'Business model generatie' – Alexander Osterwalder en Yves Pigneur
Gevorderd – 'Good to Great' – Jim Collins
Specifiek – 'Blue Ocean strategy' – W. Chan Kim en Renée Mauborgne
Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Andrei Westerink, entrepeneur, management consultant en trainer.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.