Webshopgigant Coolblue groeit jaarlijkst met 45 procent en niet alleen online. Ceo Pieter Zwart is GameChanger van de dag.
In aanloop naar de verkiezing van Gamechanger van het Jaar 2013 presenteert MT iedere dag één van de genomineerden. Vandaag: Pieter Zwart, ceo van Coolblue. (Bekijk alle 50 genomineerden).
Bedrijf: Coolblue
Game: Online retail
Omzet: 240-250 miljoen euro (2012)
Sinds: 1999
De officiële doelstelling van webshopgigant Coolblue is het behalen van de hoogste Net Promotor Score. Deze fixatie op klanttevredenheid is niet zonder succes, want de score ligt inmiddels op 66, maar Coolblue zorgt voor meer dan tevredenheid alleen. Het bedrijf heeft 294 verschillende specialistische webshops, wat neerkomt op 294 online verkooppunten die alle fysieke retailers in Nederland doen sidderen. De afgelopen tijd introduceerde het de dienst Vandaagnog, waarbij je een bestelling vandaag krijgt bezorgd, terwijl het nog argwanend staat ten op zichte van de mobiele revolutie.
Jaarlijks groeit het bedrijf met zo’n 45 procent en dat doet het niet eens alleen op internet: Coolblue heeft al zeven fysieke winkels geopend. Ook opvallend: het bedrijf, dat door drie vrienden waaronder huidig ceo Pieter Zwart is opgericht, is een privaat bedrijf zonder vreemd kapitaal. De komende jaren wil Coolblue doorgroeien naar een omzet van 1 miljard, voornamelijk door de spelregels van de retailgame ook in onze omringende landen te herschrijven.'Ik ben pas net begonnen', vertelde Zwart vorig jaar nog tegen MT.
Op 3 december organiseert MT het GameChangers-event, op het hoofdkantoor van de Hema, in Amsterdam. Een middag- en avondvullend programma, inclusief borrel en walking dinner, met en voor GameChangers. Slechts 200 plaatsen beschikbaar!
Meer informatie over het GameChangers Event