Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gaan phablets in 2015 de tablets verslaan? Vier dingen die we al weten

Wordt 2015 het jaar waarin de phablet langzaam de tablet gaat verdrijven? Of gaat de tablet juist de pc wegdrukken?

Dit jaar kwamen ze van alle kanten opeens beschikbaar: phablets. Telefoons die meer weg hebben van een tablet dan een ‘gewone’ smartphone en toch kunnen bellen. In eerste instantie leek het om een niche te gaan, maar er zijn steeds meer signalen dat de phablets verder gaan komen. Doordat de telefoons nóg groter worden, doemt ook de vraag op: hebben we nog wel en een telefoon nodig én een tablet? Op weg naar het antwoord komen we de volgende vier ontwikkelingen tegen.

1. Phablets worden steeds populairder

De fabrikant aan wie de we de phablet min of meer te danken hebben, is Samsung. Dat bedrijf bracht vier jaar geleden voor het eerst de Galaxy Note uit. Op dat moment een telefoon van een gigantisch formaat: 5,7-inch. De grote vraag was toen, zijn er inderdaad mensen die met een apparaat gaan bellen dat meer lijkt op een tablet dan een smartphone. In eerste instantie leek het antwoord daarop ‘nee’ te zijn. Apples telefoons hadden nog slechts een formaat van 3,5-inch en Googles telefoons hingen rond 4-4,5-inch. Maar na nummer twee, en zeker bij de lancering van versie drie, bleek de vraag toch groter te zijn dan verwacht.

 

Dit zijn cijfers die Apple en Google ongetwijfeld goed hebben bestudeerd. Want dit najaar kwamen beide fabrikanten met, voor hun doen, aanzienlijk grotere telefoons. Vooral voor Apple was de stap groot. In de beginjaren van de iPhone was de schermgrootte – 3,5-inch – heilig. In 2013 werd dit al iets groter: 4-inch. En dit jaar ging het bedrijf ‘los’ met de iPhone 6 met 4,7-inch scherm en de iPhone 6 Plus die met 5,5-inch prima in het rijtje phablets past. De iPhone 6 Plus is verantwoordelijk voor 40 procent van de iPhone 6-verkopen, stelde onderzoeksbureau Kantar WorldPanel begin december. Dat kan nog groter, dacht Google, want dit najaar verscheen de Nexus 6, met – inderdaad – een 6-inchscherm.

2. iPads verkopen iets minder goed

Een goede indicatie van de status van de tabletmarkt is nog altijd de verkoop van Apples iPad. De tijd dat het apparaat de complete markt bezat, ligt achter ons. Toch is de gadget bijzonder populair en heeft het relatief een groot marktaandeel. Ook is het na de iPhone het belangrijkste product van Apple. Als de iPad-verkopen inzakken, zegt dat iets over de vraag in de hele tablet-markt. Maar zakken die verkopen ook in? Ja, een heel klein beetje. Kijken we naar de verkopen van de afgelopen acht kwartalen (Apple werkt met een gebroken boekjaar, dus we spreken over het vierde kwartaal van het kalenderjaar ervoor en de drie kwartalen van het kalenderjaar daarop), dan zien we twee keer een zeer sterk eerste kwartaal (dat zijn de feestdagen) en vervolgens een aflopende lijn. Dat is logisch en die komt elk jaar terug, maar de terugval was dit jaar wel groter dan vorig jaar.

Daarbij lijken mensen langer vast te houden aan een gekochte tablet. De iPad met het grootste marktaandeel is de iPad 2. Ja juist, het twee model uit 2011. Volgens dit overzicht heeft de iPad 2 een marktaandeel van 29 procent, gevolgd door vierde generatie iPad met 15 procent. De iPad Air (het model van vorig jaar) heeft 12 procent. Hoe dat komt? TabletPCreview geeft de volgende verklaring:

"Men is er altijd van uitgegaan dat de meeste mensen tablets net als telefoons om de twee jaar vervangen. Maar dat gebeurt niet. En zelfs Apple geeft toe dat het niet weet hoelang een gemiddelde iPad-gebruiker erover doet om het apparaat te vervangen."

3. De deal tussen IBM en Apple

Eerder dit jaar maakte Apple en IBM bekend dat ze samen voor de zakelijke markt softwarepaketten gaan ontwikkelen en gaan leveren aan grote bedrijven. Dat brengt IBM een veel grotere afzetmarkt op softwaregebied en het geeft Apple de kans om de nog altijd groeiende zakelijke markt beter te bedienen. Het effect in cijfers is nog niet bekend, maar over het algemeen wordt aangenomen dat deal zal zorgen voor een stijging in onder andere het aantal iPad-verkopen op de zakelijke markt. ZDnet schreef er in oktober het volgende over:

"De nieuwe samenwerking tussen Apple en IBM kan nog wel eens één van de meest lucratieve technologiedeals van het jaar worden, als de cijfers van Wall Street-analisten correct zijn. Jefferies-analisten Sundeep Bajikar and Mark Lipacis hebben in een bericht aan investeerders gesteld dat de deal tot wel 42 miljoen nieuwe gebruikers naar Apple kan lokken. Dat kunnen miljarden dollars aan extra iPhone- en iPad-verkopen betekenen voor Apple."

Volgens Apple werkt 99 procent van de bedrijven uit de Fortune 500 met iPads in hun organisaties. Dat klinkt als een fantastisch cijfer, maar slechts 20 procent van de medewerkers van die bedrijven heeft daadwerkelijk een iPad. En dat cijfer wil Apple omhoog brengen.

4. De tablet verdringt de pc (en de tabletmarkt groeit nog steeds)

Dit is iets wat de komende jaren veel belangrijker wordt. Want: gaat de tablet de phablet verdringen of de pc? Zeker de grotere tablets – Apple schijnt er ook aan te werken – worden steeds vaker gebruiker als vervanger voor de computer. Veel mensen die hun computer niet zakelijk gebruiken, hebben bij vervanging niet altijd behoefte aan een nieuw model computer. Een lichte tablet kan een aantrekkelijker alternatief zijn.

Onderzoeksbureau IDC voorspelde deze zomer al dat de PC-markt verder zal dalen. Wat de tabletmarkt gaat doen? Dat blijft afwachten. De verkopen laten in ieder geval zien dat de stijging tussen 2013 en 2014 minder groot was dan in de jaren daarvoor.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Foto: Apple PR

De cijfers die in verhaal genoemd worden zijn afkomstig van ondere andere onderzoeksbureau IDC, Statistica en Apple.