Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fronsend naar een gezond bedrijf

Een gezondheidsbeleid moet breed gedragen worden in de organisatie. Hoe betrek je alle stakeholders?

In de vorige column ging het over gezondheidsbevorderend beleid en zorgverzekeraars. Een goede zorgverzekering alleen is maar een deel van de oplossing. Gezondheidsbeleid moet breed gedragen en geïmplementeerd worden. Maak daarom voor een goed resultaat eerst pas op de plaats. Stel de doelen vast en kies daarna de juiste partners voor de uitvoering. Dat gaat het makkelijkste door een 'magic quadrant' te tekenen, als volgt:

Magic quadrant
 
Ga hiermee de organisatie in en laat de OR, de financieel directeur, de HR-afdeling en een aantal leidinggevenden het cijfer 1 en 2 in het kwadrant zetten. Kies zowel voor leidinggevenden die nauwelijks te maken hebben met ziekteverzuim, als voor collega’s die veel last hebben van alle taken rond verzuim. Dit is een makkelijke oefening, die direct bewustwording afdwingt en per afdeling een richting aangeeft. Stel twee vragen:

  1. Waar staan we nu: wat doen we actief om de gezondheid van de werknemers te bevorderen?
  2. Waar willen we heen: als we een jaar verder zijn, wat is er dan bereikt?

Een beetje prikkelen

Waarschuwing: dat kan wenkbrauwfronzen opleveren. Het gaat immers om visie en het kan helpen om een beetje te prikkelen. Vraag de financieel directeur of kostenbesparing hoog op zijn lijstje staat. Wat wil de Ondernemersraad bereiken vanuit het oogpunt van goed werkgeverschap? En leidinggevenden, willen ze ontzorgd worden of willen ze volledige regie?

Hoe bereik je het doel?

Staan alle cijfers 1 en 2 in hetzelfde kwadrant? Dan ben je een stap dichterbij draagvlak en commitment voor een eenduidig en helder beleid met concrete doelen. Zo niet, dan is het goed om met betreffende groep te toetsen waar de organisatie staat en waar ze heen wil. De volgende stap is bepalen hoe je als bedrijf je gezondheidsdoelen wilt halen. Als je naar eigen regie wilt om meer controle te krijgen over de inzetbaarheid en de productiviteit, wat niet onverstandig is, hoe kom je daar dan? Zelf, gefaseerd, met of zonder partners?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Niet goed voor de gezondheid

Koppel de behoefte aan concrete en haalbare doelen. Tip: doe dat SMART om te zorgen dat je zichtbaar voortuitgang boekt. Dat vergroot het begrip en de kans op succes. Als je toch slim bezig bent, bepaal dan meteen welke informatie je nodig hebt om je succes te meten en waar je de stuurcijfers vandaan haalt. Dat kan een verzuimsysteem zijn of een salarissysteem, al dan niet gekoppeld met een financieel systeem. Na voorgaande oefening is het tijd voor een korte adempauze. En voor de conclusie dat gezondheidsbeleid helemaal zelf doen waarschijnlijk niet goed is voor je gezondheid.

Rol van leidinggevende

Sowieso heb je te maken met bedrijfsartsen, case managers en natuurlijk de eerder genoemde verzekeraars. Daarnaast valt te denken aan verzuimbureaus, arbeidsdeskundigen en arbodiensten. Voer verkennende gesprekken met de partijen waarvan je denkt dat ze je als bedrijf kunnen helpen gezonder te worden. Deel het kwadrant met de cijfers 1 en 2 en toets de huidige status en doelen. Bespreek naast de inhoudelijke wensen en doelen ook de processen en in hoeverre een partner daarop kan aansluiten. Onthoud bij de gesprekken goed dat het verminderen van verzuim primair bij de rol van de leidinggevende hoort. Daarom de laatste tip: maak de inzet van de gezondheidspartners waar mogelijk degressief variabel. Laat je organisatie zo begeleiden dat de afhankelijkheid van de partner geleidelijk minder wordt en de zelfstandigheid groter.