Detacheringbedrijven spinnen garen bij de schaarste op de arbeidsmarkt en de roep om flexibiliteit bij hun klanten. Freelance ict-experts blijken bij uitstek geschikt om op korte termijn lacunes in kennis of capaciteit op te vullen.
"Door de wereldwijde onzekerheid is men bij bedrijven wat voorzichtiger met commitments. Detachering past daar goed in en komt de laatste tijd wat beter aan bod bij klanten. Die doen projecten vaak liever met gedetacheerden dan met eigen ictmedewerkers. De vraag naar detachering neemt dus zeker niet af, maar is wat kort-cyclischer geworden." Al te grote zorgen maakt Han Dieperink, directeur strategie en business development van ict-dienstverlener Inter Access zich niet over detachering.
Opvallend is het sterk stijgende aandeel van freelancers in het aanbod. "Er is de laatste jaren echt een derde vorm van dienstverlening gegroeid. Naast de kennisorganisatie die met eigen mensen draait en de detachering heeft zich een derde, hybride model ontwikkeld: de freelancer die zich in een tijdelijk dienstverband verbindt met Inter Access. Een jaar of vier terug was een tot twee procent van onze specialisten freelancer, nu is dat al uitgegroeid tot een derde. Wij hebben dat model bewust opgebouwd en zien nu dat de concurrentie hetzelfde begint te doen. Wij zorgen met onze werkorganisatie voor een goede ondersteuning van de freelancers. Die kunnen niet zonder het klankbord van de organisatie en voor de klant is de kwaliteitsborging heel erg belangrijk."
Flexibiliteit
Het komt goed uit dat het aantal freelancende ict-specialisten zo sterk gegroeid is de afgelopen jaren. "IT-managers hebben jarenlang als kernopdracht kostenbesparing en beveiliging meegekregen; sinds een kleine twee jaar is dat aan het verschuiven. Kerntaak is nu het informatielandschap flexibeler te maken. Infrastructuur, applicaties en zakelijke processen moeten op verandering ingesteld zijn, om nieuwe producten en markten te ondersteunen en een snelle en soepele integratie mogelijk te maken met andere bedrijven in de keten of overgenomen ondernemingen."
Die tendens weerspiegelt zich in de beleidsdoelen die een onderneming voor ogen staan. Dieperink: "Tot voor kort ging het vooral om het inhuren van capaciteit, maar dat is nu verschoven naar het inhuren van kennis. Nieuwe projecten (vaak onder leiding van vaste medewerkers, red.) vragen om veel deskundigheid van nieuwe technologieën en nieuwe domeinen. Dat zijn voor ons als detacheerder tijdelijke projecten, maar ze hebben vaak een lange looptijd."
Bedrijven investeren in nieuwe ontwikkelingen als service oriented architecture (SOA), high-performance werkplekken en virtualisatie van de infrastructuur. "Dat zijn technologieën met een hoge complexiteit, die bovendien vaak innovatief worden ingezet in de onderneming", aldus Dieperink. "Wij hebben de ervaring, de infrastructuur en de freelance experts die de klant daarvoor nodig heeft. Omdat we over meer freelancers beschikken dan we op enig moment aan het werk hebben zijn we bovendien beter en flexibeler in staat vraag en aanbod voor onze klanten op elkaar af te stemmen."
Groene virtualisatie
De virtualisatie van netwerken en serverparken heeft de afgelopen tijd het stadium van volwassenheid bereikt, zegt Dieperink. "Daar is de hausse van groene IT bovenop gekomen. Onderschat dat niet: het is echt serious business geworden. Bij de aanbestedingen van de overheid, maar ook in de private sector. Wij leveren bij dit soort infrastructuurprojecten vaak de deskundigheid." Een vergelijkbare situatie doet zich voor bij de servicearchitectuur (SOA). "Bedrijven doen zelf de pilots, maar zodra het serieus begint te worden leunen de ondernemingen toch op de specialisten van Ordina, Capgemini en Inter Access." Naast SOA en virtualisatie is het adequaat ondersteunen van de kenniswerkers van de ondernemingen een speerpunt.
"Kenniswerkers krijgen veel meer informatie te verwerken dan een jaar of tien terug", weet Dieperink. "Enterprise content management moet ervoor zorgen dat de kenniswerker niet onder de overdaad aan content bezwijkt. Dat is een relatief nieuw terrein waar unified communications, videoconferencing en portals intensief gebruikt worden. Ook daar roept de klant vaak de hulp in van externe specialisten."
Werk genoeg aan de winkel, wil Dieperink zeggen. "Inter Access gaat het hybride model met interim-professionals dan ook verder uitbreiden. We zien dat echt als het dominante werkmodel van de toekomst. Daarmee stellen we kennisorganisaties in staat flexibeler met resources om te gaan."
Ook advies- en detacheringbedrijf Sylis merkt dat expertise de sleutel is die past op de toegangsdeur van zijn klanten. "We werken met gecompliceerde producten en omgevingen en vragen van onze medewerkers veel kwaliteit, vooral voor de hogere functies," zegt Raymond Groebbé, verantwoordelijk voor projectactiviteiten en marketing. "Bedrijven kloppen bij ons aan omdat ze een kennistekort hebben of een capaciteitsprobleem."
Grotere bedrijven boven de 500 medewerkers als multinationals en ministeries blijken vooral op zoek naar capaciteit, bij de kleinere ondernemingen met minder dan 500 medewerkers overheerst het kennisaspect, meent Michel van Dongen, verantwoordelijk voor de business unit Detachering bij Sylis. "Het grotere en kleinere MKB werd vroeger geholpen door de reseller om de hoek, de kleine systeemintegreerder. Die gaan echter liever niet de breedte in en hebben moeite met het leveren van ondersteunende diensten. Zij laten de systeeminfrastructuur graag door ons doen: opslagsystemen, virtualisatie en migratietrajecten. Het applicatieniveau wordt afgedekt door de applicatieleveranciers als SAP en Oracle."
Aanvulling capaciteit
Grote ondernemingen vervullen die beide functies intern. Groebbé: "Die bedrijven borgen de aanvulling van hun capaciteit via detachering."
Detacheerders worden vaak ingeschakeld bij innovatieprojecten van hun klanten. De manier waarop verschilt echter. Van Dongen: "Soms doen wij de innovatieprojecten. Maar soms willen ondernemingen juist de innovatieprojecten met eigen mensen doen om de kennis in de eigen organisatie te borgen. Dan doen ze (tijdelijk) de lopende operaties aan ons over. Met beide opties kunnen we overweg, en we zorgen hoe dan ook voor een goede overdracht en trainingen."
Sylis heeft net als alle andere detacheerders last van de krapte op de ictarbeidsmarkt. Groebbé: "Vacatures blijven lang openstaan en er is opwaartse druk op de salariskosten. Onze klanten hebben last van een groot personeelsverloop; ze schatten dat zelf in op tussen tien en dertig procent. Ze spelen daarop in door een ict-team van bijvoorbeeld veertig personen er 25 in vaste dienst te nemen met 15 detacheerders. Dat geeft ze voldoende flexibiliteit bij de opvang van capaciteitsproblemen."
Detachering – profielen
Inter Access **
Directie: Gerard Willemse
Colosseum 9, 1213 NN Hilversum, T 035-6888 400
E Via formulier op de site www.interaccess.nl
Profiel: IT-dienstverlener Inter Access heeft ruim 1100 medewerkers in Nederland en België. De kernactiviteiten van het bedrijf zijn Consulting, Technology, Solutions en Managed Services. Inter Access is 28 jaar actief als zelfstandig bedrijf in de IT-industrie.
Kernactiviteit: Het inlenen van personeel is de kernexpertise van de afdeling External Resource Management. ERM sluit zowel contracten met freelancers als gespecialiseerde toeleveranciers. Hierdoor beschikt Inter Access – naast een eigen pool van ruim 700 professionals – over ruim 2.500 experts. De interim IT professionals van Inter Access zijn gespecialiseerd op functionele gebieden zoals SAP, Oracle, Microsoft en IBM, maar ook op het gebied van systeembeheer, support, project management en adviesdiensten. Specialiteit: De consultants van Inter Access combineren kennis van bedrijfsprocessen en marktsegmenten en expertise op het gebied van de informatietechnologie.
Doelgroep: middelgrote en grotere organisaties in de publieke sector, zorg, handel, industrie en financiële dienstverlening en de overheid.
Randstad **
Directie: Ben Noteboom
Diemermere 25, 1112 TC Diemen, T 020-569 5911
E via formulier op de site www.randstad.nl
Profiel: Randstad Nederland is onderdeel van Randstad Holding. Dagelijks worden door 13.000 medewerkers 254.000 flexwerkers ingezet in 19 landen. Randstad heeft wereldwijd totaal 2.886 vestigingen. In Nederland, België en Duitsland is Randstad marktleider. Het uitzendconcern maakte in december 2007 bekend uitzendorganisatie Vedior over te willen nemen. Na de overname ontstaat de op één na grootste uitzendorganisatie ter wereld. EU-commissaris Neelie Kroes keurde de overname op 17 april goed.
Kernactiviteit: Randstad levert IT-services personeel voor supporten beheerdiensten. Het onderdeel Randstad Automatiseringsdiensten detacheert hoogopgeleide beheerders, programmeurs en testers (ervaringsniveau: junior, menior en senior, HBO en WO). De focus ligt op beheer (Microsoft en Linux), ontwikkeling .NET en JAVA, en testen. ICT-ers van Randstad worden door middel van een assessment getest op competenties en hun specifieke automatiseringskennis.
Specialiteit: Randstad biedt haar IT-specialisten een maatwerkopleidingstraject en werkt nauw samen met een top-3 Microsoft Gold Certified Learning Partner.
Doelgroep: Diverse bedrijven met een ict-afdeling en grote ict-bedrijven.
Getronics PinkRoccade **
Directie: Erik van der Meijden
Marconibaan 5, 3439 MR Nieuwegein, T 030-663 6630
E [email protected] , www.getronicspinkroccade.nl
Profiel: Op 23 oktober 2007 nam telecombedrijf KPN definitief het roer over bij Getronics. Topman Klaas Wagenaar trad af en werd opgevolgd door Erik van der Meijden, afkomstig van HP. In het persbericht na de overname meldde KPN dat de merknaam Getronics zal blijven bestaan en dat KPN Getronics' uiteengezette strategie zal voortzetten met een focus op de activiteiten in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk en Noord-Amerika. De twee bedrijven verwachten vanaf 2009 een jaarlijks ‘synergievoordeel' van tenminste EUR 50 miljoen. Als expert in workspace management services, applicatiebeheer en consultancy helpt Getronics organisaties bij het verbeteren van hun productiviteit door medewerkers op een veilige en efficiënte manier te laten samenwerken, waar en wanneer ze dat willen.
Kernactiviteit: Met detachering beschikken organisaties op tijdelijke basis over ervaren ICT-specialisten van Getronics. Detacheren kan in diverse contractvormen: op uur- of maandbasis of op basis van een mantelovereenkomst. Indien gewenst neemt Getronics projectverantwoordelijkheid over, of de verantwoordelijkheid over deelprocessen, zowel on- als off-site. De adviseurs en consultants zijn actief op het gebied van informatieplanning en -management, (infra-)architecturen, kwaliteitsmanagement, IT-control, Human Capital Services, beheermethoden en -technieken en procesmanagement. Getronics zet ook projectmanagers, interim- en programmamanagers, technische professionals en proces- en managementspecialisten op basis van detachering in.
Specialiteit: adviseurs en consultants van Getronics beschikken over een uitgebreide en specifieke kennis van markten en disciplines.
Doelgroep: Getronics bedient organisaties in de grootzakelijke markt en overheidsinstanties.
Logica **
Directie: Paul Schuyt
Prof. W.H. Keesomlaan 14, 1183 DJ Amstelveen, T 020-5033 000
E [email protected] , www.logica.nl
Profiel: LogicaCMG heet sinds de presentatie van de voorlopige jaarcijfers van het bedrijf (februari 2008) simpelweg Logica. Na de fusie van Logica en CMG in 2002 is nu ook de integratie met de bedrijven Unilog en WM-data afgerond. Het bedrijf wil nu verder onder een wereldwijde merknaam. Logica is een internationale ICT-dienstverlener en biedt onder meer management- en ICT-consultancy, systeemontwikkeling en -integratie. Het bedrijf neemt tevens complete bedrijfsprocessen van de klant over.
Kernactiviteit: Logica heeft enkele duizenden ict'ers in dienst die op basis van detachering worden ingezet. Deze ict'ers werken in uiteenlopende disciplines. Het gaat bijvoorbeeld om businessconsultants met zowel kennis van ict als de bedrijfsprocessen bij de klant, informatieanalisten, projectleiders, managers, systeemontwikkelaars en SAP consultants.
Specialiteit: Logica bouwt aan langetermijn-relaties met opdrachtgevers en is klanten van over de hele wereld van dienst. Het bedrijf beschikt over een Global Service Delivery Organisatie en kan dus wereldwijd ICT diensten leveren, met overal dezelfde service en kwaliteit.
Doelgroep: Logica's klanten zijn actief in diverse markten, zoals telecommunicatie, bank- en verzekeringswezen, energie en utilities, industrie, distributie, transport en de overheid.
VX Company **
Directie: Frank Martel, Gerard Klein Bluemink,
Bert Grevelink en Michel Flens
Baarnsche Dijk 8, 3741 LR Baarn, T 035-539 0909
E [email protected] , www.vxcompany.com
Profiel: VX Company is als IT-dienstverlener gespecialiseerd in ontwerp,ontwikkeling, integratie, testen en het beheer van bedrijfskritische applicaties en infrastructuren. Het bedrijf bestaat sinds 1988, is gevestigd in Baarn en telt 275 medewerkers.
Kernactiviteit: Het dienstverleningpakket van VX Company bestaat uit Applicatie Services, Infrastructuur Services, Database Services, Test Services, Managed Services en Service & Projectmanagement Services. Op basis van de doelstelling en situatie van de opdrachtgever wordt gekozen voor de dienstverleningsvorm: projecten, detachering of managed services op basis van SLA. De IT-professionals van VX Company zijn gespecialiseerd in Microsoft, Oracle, Java, Unix en OpenVMS.
Specialiteit: VX Company beschikt over een afdeling contractafhandeling, die voor opdrachtgevers de administratieve, juridische en fiscale aspecten van ingehuurde professionals afhandelt met een ‘no risk'- garantie. VX Company fungeert daarbij als intermediair tussen zelfstandigen, bureaus en opdrachtgever. Bedrijven die gebruik maken van de dienst contractafhandeling hebben nog maar één contractpartner voor alle externe medewerkers.
Doelgroep: Top-500 van het bedrijfsleven en de rijksoverheid. Voorbeelden van klanten zijn onder meer Ahoy, De Lage Landen, Oasen, Kadaster, Ministerie van Financiën, Gemeente Den Haag, Organon, UWV.
Capgemini **
Directie: Henk Vermaas (algemeen directeur Capgemini Nederland)
Papendorpseweg 100, 3528 BJ Utrecht, T 030- 689 00 00
E [email protected] , www.nl.capgemini.com
Profiel: Capgemini heeft meer dan 83.000 werknemers en is naar eigen zeggen de mondiale marktleider in consulting, technologie, outsourcing en local professional services. Het hoofdkantoor van Capgemini is gevestigd in Parijs. De regionale kantoren bevinden zich in Noord en Zuid-Amerika, Europa (incl. Centraal Europa) & Azië en het Pacifisch gebied.
Kernactiviteit: Ook Capgemini detacheert ervaren IT'ers bij de klant. Dit vindt plaats op allerlei niveaus en in alle branches waarin Capgemini actief is. Afhankelijk van de omvang van een project kan de detacheringtijdsduur variëren van een paar dagen tot enkele jaren. De werkzaamheden kunnen op het gebied zijn van specifieke software ontwikkelingen, integratie werkzaamheden tot het adviseren over en begeleiden van totale transformatieprojecten. Daarnaast is Capgemini ook actief op het gebied van interim-management, bijvoorbeeld op directie-, transitie- en lijnmanager- niveau.
Specialiteit: Capgemini werkt samen met haar klanten aan het behalen van snellere, betere en duurzame resultaten en noemt die manier van samenwerken de Collaborative Business Experience.
Doelgroep: Capgemini is actief in tal van branches, waaronder Consumer Products, Financial Services, Gezondheidszorg, Telecom, Rijksoverheid, Woningcorporaties, Life Sciences en Energy & Utilities.
Atos Origin **
Directie: Rob Pols
Papendorpseweg 93, 3528 BJ Utrecht, T 088-265 5555
E [email protected] , www.nl.atosorigin.com
Profiel: Atos Origin is de grootste beursgenoteerde Europese ITdienstverlener, met een omzet van ruim vijf miljard euro. Atos Origin realiseert jaarlijks een omzet van € 5,8 miljard in veertig landen met een werknemers-aantal van 50.000 van wie circa 9.000 in Nederland, waar Atos Origin marktleider is. Atos Origin heeft haar naam aan de Olympische Spelen verbonden als wereldwijde IT-partner. Het bedrijf integreert, beheert en beveiligt het IT-systeem dat scores, evenementinformatie en gegevens over de deelnemende atleten wereldwijd beschikbaar stelt aan toeschouwers en de media.
Kernactiviteit: Atos Origin biedt onder meer ‘flexible sourcing', een flexibele detacheringspool. Gedetacheerde ict'ers van Atos Origin houden zich onder meer bezig met software engineering, projectmanagement, technical automation of ict-consultancy en zijn specialist op het gebied van bijvoorbeeld Java, Microsoft, .Net, Oracle.
Specialiteit: Atos Origin stelt klanten in staat hun visie om te zetten in resultaten door de toepassing van consulting, systeemintegratie en managed operations. Het bedrijf ontwikkelt, implementeert en beheert ict-oplossingen.
Doelgroep: Top 500-ondernemingen in de sectoren Financial Services, Manufacturing, Public, Telelecom, Utilities, Healthcare, Media, Retail en Transport.
Centric **
Directie: Gerard Sanderink
Doesburgweg 7, 12800 AT Gouda, T 0182-5629 44
E Via formulier op de site www.centric.nl
Profiel: Centric is actief op het gebied van consultancy, IT-solutions, software engineering, e-business, systems integration, managed ICT Services en training. Het bedrijf heeft ongeveer 5.500 medewerkers in dienst. Centric is het bedrijf van Gerard Sanderink, die in 1978 samen met een partner ICT oprichtte. In 1992 startte hij met de Sanderink Groep. In 2000 veranderde de bedrijfsnaam in Centric.
Kernactiviteit: Detachering maakt een belangrijk deel uit van de activiteiten van Centric. Het bedrijf detacheert IT-trainees, support specialisten, systems analisten, application specialisten, projectleiders, technical consultants, business consultants en projectmanagers bij de klant. Naast uitgebreide detacheringsmogelijkheden biedt Centrix ook een flexibel alternatief: een poolconstructie. De klant beschikt zo over extra capaciteit op ‘piek-momenten' en houdt zelf de regie in handen.
Specialiteit: Centric staat naar eigen zeggen in de top-10 van automatiseringsbedrijven in Nederland en biedt innovatieve oplossingen en diensten, mede door hechte samenwerking met diverse gerenommeerde partners.
Doelgroep: Centric richt zich op bedrijven in diverse branches, waaronder overheid, financiële dienstverlening, woningcorporaties, bouw, handel en industrie.
Ordina **
Directie: Ronald Kasteel
Ringwade 1, 3439 LM Nieuwegein, T 030-663 7099
E [email protected] , www.ordina.nl
Profiel: Ordina is een gespecialiseerde dienstverlener in Consulting, ICT en Outsourcing. Ordina heeft ongeveer 5700 medewerkers in dienst. In 2007 heeft Ordina een autonome omzetgroei gerealiseerd van 14%. De omzet bedroeg EUR 665,4 miljoen, een toename van 27% ten opzichte van 2006. Kernactiviteit: Ordina ontwerpt, construeert, realiseert en implementeert informatiesystemen. Schaarste in systeemontwikkelcapaciteit vangt het bedrijf op door delen van het werk offshore te laten uitvoeren. Ordina kiest bewust voor marktleidende technologie voor zowel maatwerk (Java, .Net, Oracle en Cobol) als standaard businessapplicaties (SAP en Oracle). Ordina werkt zowel in huis bij de klant als vanuit haar kantoorlocaties met geavanceerde ontwikkelstraten. Doel is om uiteindelijk te komen tot een probleemloze integratie van de nieuwe systemen in de bestaande IT-voorziening.
Specialiteit: Ordina beschikt over diepgaande kennis op het gebied van ontwerp, ontwikkeling en implementatie van informatiesystemen. Doelgroep: Ordina wil duurzame groei realiseren en ziet hiervoor de beste kansen op lange termijn in de markten Finance en Public. Daarnaast is Ordina actief in de Industry markt.
Sogeti **
Directie: Jeroen Versteeg
Lange Dreef 17, 4131 NJ Vianen, T 088-660 6600
E [email protected] , www.sogeti.nl
Profiel: Sogeti is één van de top-5 ICT-bedrijven van Nederland. Het bedrijf heeft een historie van 37 jaar en 3.200 medewerkers. Het ontwerpen, realiseren, implementeren, testen en beheren van ICT-oplossingen behoort tot de core-business van Sogeti.
Kernactiviteit: Ongeveer de helft van de medewerkers van Sogeti werkt op detacheringbasis. De detacheringactiviteiten vinden plaats vanuit alle expertise divisies. Mensen die vanuit Architectuur & Business Solutions worden gedetacheerd richten zich met name op architectuurtrajecten en het implementeren van Microsoft Business Solutions. Vanuit de divisie Engineering worden consultants gedetacheerd bij klanten die nieuwe maatwerksoftware en koppelingen bouwen en onderhouden. De divisie Software Control levert voornamelijk testers en de divisie Infrastructuur detacheert mensen die het onderhoud van systemen voor hun rekening nemen of migratietrajecten begeleiden. De divisie High Tech heeft een sterke focus op opdrachten bij hightech ondernemingen.
Specialiteit: Sogeti omschrijft zichzelf als een bedrijf dat hecht aan een sterk partnership met de opdrachtgever. De diensten van Sogeti zijn gericht op aantoonbare resultaten op het vlak van kostenbeheersing, kwaliteitsverbetering en transformatie. Sogeti maakt gebruik van Delivery Centers, die er continu op gericht zijn zichzelf te verbeteren.
Doelgroep: Sogeti heeft klanten in uiteenlopende branches zoals telecom & media, finance, overheid & sociale zekerheid, dienstverlening & industrie en handel & transport. Voorbeelden van organisaties die door Sogeti bediend worden/werden zijn onder meer Gemeente Rotterdam, Ministerie van V&W, Nationale Nederlanden, Rabobank Nederland en Rijksuniversiteit Groningen.
Yacht **
Directie: Jan Hendrik Ockels
Diemermere 25, 1112 TC Diemen, T 020-519 7777
E via formulier op de site www.yacht.nl
Profiel: Yacht maakt deel uit van Randstad Holding en is gespecialiseerd in oplossingen op het gebied van flexibel werk en human resources diensten. Yacht is in Nederland marktleider op het gebied van detachering, maar houdt zich ook bezig met werving&selectie, interim-management en het plaatsen van specialistische freelancers (zzp'ers).
Kernactiviteit: ICT-professionals zijn minimaal op HBO-niveau opgeleid. De ICT-poot van Yacht concentreert zich op 6 expertisegebieden: projectmanagement, infrastructure & architecture, business analyse, SAP, testen en system development.
Specialiteit: Yacht biedt opdrachtgevers een 4-uur service: wie snel een extra kracht nodig heeft kan het formulier op de site invullen. De detacheerder laat binnen 4 uur weten of er een geschikte specialist beschikbaar is.
Doelgroep: Bedrijfsleven, overheid en non-profitorganisaties in een groot aantal vakgebieden, waaronder ICT.