Ondanks alle plannen en voorgenomen maatregelen, staan we nog steeds dagelijks in de file. Lodewijk de Waal legt uit wat u er zelf tegen kunt ondernemen.
De Waal is voorzitter van de Taskforce Mobiliteitsmanagement, een taakgroep die de overheid in het leven om binnen twee jaar tijd te zorgen voor vijf procent minder autokilometers en milieubelastende uitstoot tijdens de spits. Daarmee zouden de files tien a vijftien procent moeten afnemen.
Achterhaalde visie
De Waal vertelt in Automotive, het vakblad voor de automobielbranche, dat we niet massaal onze auto onder de carport hoeven te laten staan. Die visie noemt hij "achterhaald". Het begint allemaal bij het maken van bewustere keuzes. "Mobiliteitsmanagement houdt in dat werkgevers en werknemers op een flexibele manier omgaan met werkgerelateerd reizen. Dus niet alleen de wijze van vervoer, ook het tijdstip waarop en de vraag of er eigenlijk wel gereisd moet worden."
Eigen budget
Dat is onder andere mogelijk met een persoonlijk mobiliteitsbudget. Dat houdt in dat elke werknemer een vaste, onbelaste vergoeding voor het woonwerkverkeer ontvangt. Ongeacht of hij met trein, auto of fiets naar het werk gaat. "Mensen die de fiets pakken en regelmatig thuis werken, hebben vrijwel geen reiskosten. Zij spreken het budget nauwelijks aan en het geld dat overblijft, mogen ze houden." Stapt u wel veel in de auto, dan heeft u geen financieel voordeel van de regeling.
Auto plus fiets
Als u of uw medewerkers nu alleen een leaseauto verstrekt, is het een iets ander verhaal. De Waal adviseert om de mensen een "pakket mobiliteitsoplossingen aan te bieden". Zo kunnen ze zelf een combinatie kiezen van trein en auto of auto en fiets. "Bij de Rabobank en KPN, twee koplopers op het gebied van mobiliteitsmanagement, heeft dat geleid tot een fikse reductie van het aantal autokilometers en het intensiever gebruik van het openbaar vervoer." Aan deze combinatie van leaseauto en openbaar vervoer zitten nog wel wat "fiscale haken en ogen". De taakgroep heeft dit inmiddels voorgelegd aan het kabinet.
Kwestie van opvoeden
En hoe moet u omgaan met de verstokte autorijder die ‘een hekel heeft aan de trein'? "Als iemand alleen maar wil autorijden, is het de taak van de werkgever om maatregelen te treffen. Het is een kwestie van mensen opvoeden", zegt De Waal. Vaak is het zo dat automobilisten onbekend zijn met het openbaar vervoer, zo weet hij ook uit eigen ervaring.
Nooit filevrij
Naast dergelijke maatregelen maakt flexibel werken deel uit van de oplossing. Spreiden en schuiven met de werktijden dus, dan hoeven we niet meer en masse samen aan te schuiven op de A2 richting Amsterdam. Plus telewerken en e-werken – zowel thuis als op een werkplek die aangeboden wordt door het bedrijf – en een verruimming van de verhuisregeling. Zo staan we straks als het een beetje meezit een stuk minder lang in de file. Want: "We realiseren ons dat het niet haalbaar is om Nederland helemaal filevrij te krijgen."