Fashioncommunity Fashiolista.com is door bezoekers van Sprout tot beste startup van 2011 uitgeroepen. "We openen kantoren in New York en Istanbul", aldus medeoprichter Joost Nauta, die in 2012 weer een investeringssom gaat ophalen.
Twee weken geleden zette ondernemersblad Sprout de beste startups van 2011, op een rij en vroeg daarbij en passant zijn lezers naar hun favorite picks. Vooral Roamler en Fashiolista verzamelden vervolgens veel stemmen, maar Fashiolista.com ging aan kop. Het is een Amsterdamse start-up uit 2010 die wil uitgroeien tot een wereldwijde fashioncommunity. De bezoekers hebben een profiel en kunnen inspiratie putten uit elkaars collecties die zij zelf samenstellen uit het aanbod van verschillende modeketens. De site werd ontwikkeld door vier mannen, maar de bezoekers zijn overwegend vrouwen. De oprichters hebben met hun platform een antwoord willen geven op de vragen: hoe shoppen vrouwen en wat vinden ze leuk? Daarbij kregen ze hulp van een hoop vrouwen, onder andere van het Amsterdam Fashion Institute.
'Naar een omzet van enkele miljoenen'
2011 stond grotendeels in het teken van het creëren van schaalbaarheid. Het bedrijf gaf vorig jaar aan dat in 2012 gemikt wordt op een community met een miljoen geregistreerde gebruikers. "Momenteel hebben we iets meer dan 500.000 gebruikers uit zo'n 160 landen", vertelt een opgetogen Joost Nauta, ceo van Fashiolista, vlak nadat Sprout hem heeft gefeliciteerd met de titel 'Beste startup van 2011'. "Ongeveer een kwart van de gebruikers logt elke maand bij ons in." Fashiolista presteert onder meer goed in landen als Italië, Spanje, Turkije, Mexico en Portugal, maar de uitschieter is Brazilië. "Daar komt 16 procent van onze community vandaan", zegt Nauta. "Brazilianen zijn heel erg actief met social media, en heel erg expressief bezig met kleding. We vormen een perfecte match met de cultuur in het land."
In 2012 wil Fashiolista haar groeiende lijn doortrekken, met meer aandacht voor de omzet. Nauta: "Eind 2012 hopen we enkele miljoenen om te zetten, gedetailleerder kan ik daar niet op ingaan. Momenteel is de omzet nog niet erg aanzienlijk." Datgene dat er nu verdiend wordt, is voor driekwart afkomstig van commissies, met Fashiolista-bezoekers die worden doorverwezen naar webwinkels en daar iets aanschaffen. Een kwart van de inkomsten komt van banners en promotie-acties, waarbij een webshop in combinatie met kortingen en Facebook–teasers extra in de schijnwerpers komt te staan. "Wat betreft promotie-acties hebben we een aantal mooie cases neergezet. Niet alleen voor een bekend merk als G-Star, maar ook voor Nelly. Die site staat inmiddels vast in onze top 5 webwinkels, met tientallen aankopen per dag, terwijl daarvoor de meeste mensen de winkel helemaal niet kenden."
Uitbreiding naar Istanbul en de Android
Om het groeiende aantal gebruikers in Brazilië, Turkije en ook een fashion capital als New York naar omzet te kunnen vertalen, stelde de startup inmiddels al vaste vertegenwoordigers in Rio de Janeiro en New York aan. "Waar onze medewerker in Rio al een kantoor heeft, gaan we er ook een opzetten voor New York. Verder gaan we dit jaar een vestiging realiseren in Istanbul. Dat is een hele sterke e-commerce markt waar we hard groeien", aldus Nauta die ook aankondigde dat zijn bedrijf dit jaar dankzij een grote sponsor fysiek zichtbaar zal zijn in Londen en New York.
Ontwikkeltrajecten zijn met name geconcentreerd op het nog toegankelijker maken van de site, die nu in zes talen beschikbaar is. "Sinds december zijn we begonnen met vertaling van de site voor Aziaten. Daar ligt voor ons ook nog een hele grote groeimarkt. Vooral Japan is superbelangrijk voor ons." Daarnaast is het team van vijftien medewerkers druk bezig om Fashiolista nog beter bereikbaar en bedienbaar te maken op mobiele apparaten, zoals de iPhone en iPad. "Binnenkort hebben we ook een Android-versie."
Nieuwe investeringsronde in 2012
Fashiolista haalde vorig jaar vierhonderdduizend euro op bij Atomico Ventures en twee Nederlandse topondernemers. Atomico is een fonds dat vooral investeert in de technologiesector en onder meer is opgezet door KaZaA- en Skype-oprichter Niklas Zennström. De twee Nederlandse investeerders zijn Marc Schroder en Michiel Muller, bekend van de ondernemingen Tango en Route Mobiel. "Voor dit jaar staat er weer een nieuwe investeringsronde op de planning. Dat verdient deze site ook, op basis van prestaties en ambities", laat een eveneens contente Michiel Muller aan Sprout weten.
Hoofdafbeelding afkomstig van Flickr-pagina Silvertje