Het F8-ontwikkelevenement van Facebook was goed voor meerdere dingen. Ceo Mark Zuckerberg lanceerde daar zowel een gratis zakelijke Facebook-versie, genaamd Workspace. Daarnaast kwam Zuckerberg met het nieuws dat Facebook augmented reality-toepassingen gaat brengen naar de gebruiker.
Facebook lanceert augmented reality
De AR-functies kunnen gebruikt worden binnen de camerafuncties van Facebook, zoals bij Messenger, Instagram of WhatsApp. Hiermee probeert Facebook te concurreren met het sociale mediaplatform Snapchat, waarmee je foto’s en video’s kunt maken met verschillende bewerkingsfuncties binnen de camera. Zo kun je jezelf omtoveren tot een panda, hippie of rockster. Facebook voegt er ook een tekstfunctie aan toe, waarmee je binnen een foto 3D-woorden kunt toevoegen.
Ook zou deze nieuwe functie zakelijk gebruikt moeten worden. Je kunt via de AR-functie 3D-objecten produceren binnen de ‘echte wereld’. Presentaties zouden hier bijvoorbeeld een stuk levendiger van kunnen worden. Verschillende partners van Facebook zijn nu filters aan het ontwikkelen voor de camerafunctie, onder meer Nike. Over een paar maanden wordt het ook mogelijk om 3D-ruimtes te bouwen met AR. De camera kan ook mensen en objecten herkennen, waarna je weer een 3D-filter kunt toevoegen. Binnenkort kunnen gebruikers ook op real life-locaties virtuele berichten en objecten achterlaten voor anderen.
Zakelijk platform
Met het zakelijke platform van Facebook, Workspace, gaat Zuckerberg de concurrentie aan met onder meer het zakelijke communicatieplatform Slack, dat door veel bedrijven wordt gebruikt om intern te communiceren met andere afdelingen. Omdat steeds meer bedrijven flexibele uren en werklocaties hanteren, kun je zo makkelijk met je collega’s op afstand overleggen en bestanden delen. Facebook biedt echter niet veel beheerderstools bij de gratis variant. Wil je die wel gebruiken, dan moet je voor de betaalde variant kiezen. Daarbij komt wel de belofte dat het goedkoper zal zijn dan Slack.