Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Erken het talent van de stagiair

Elk jaar doen honderdduizenden studenten werkervaring op in het bedrijfsleven en bij de overheid. Ondernemers snakken sinds het beruchte najaar van 2008 steeds meer naar goedkoop talent. De eerste ontslagrondes liggen net achter ons, terwijl er nog steeds werk ligt dat moet worden opgepakt. De link naar een stagiair is vervolgens snel gemaakt. Want kosten? Gemiddeld betaalt u de student zo'n 250 euro per maand. Nog geen fractie van wat een meer ervaren sollicitant op zijn loonstrook wil terugzien. Toch is geld zeker niet de enige reden waarom u een stagiair in dienst neemt. Dat stelt managing director Dominic Bakker van Stageplaza, met een rolodex van 16.000 bedrijven en 120.000 studenten Nederlands grootste bureau voor stagebemiddeling.

Social networking

"Dankzij het projectgestuurd onderwijs is het niveau van studenten enorm vooruitgegaan. Ze presteren zowel in teamverband als individueel beter dan voorheen. Waar studenten tien jaar geleden nog vooral werden beschouwd als handig hulpje voor simpele klusjes, draaien veel stagiaires vandaag de dag volop mee in de dagelijkse bedrijfsvoering. Neem bijvoorbeeld de studenten Commerciële Economie. Steeds vaker zien we dat zij na een korte inwerkperiode al snel als volwaardig lid van het salesteam meetellen. Logisch, meer bedrijven zetten juist nu extra mankracht in op de verkoop en productontwikkeling"

Google

Ook maken bedrijven volgens Bakker gretig gebruik van de web 2.0-vaardigheden die studenten in huis hebben. "Hun kennis over social networking gaat vaak verder dan de wat oudere werknemer. Het zijn diezelfde social networks die heel belangrijk zijn geworden in de nieuwe Google-formule Caffeine. Scoor je op dat vlak goed, dan kom je als bedrijf hoger in de zoekresultaten. En dat betekent meestal extra business."

Van talent naar collega

Kennis is goud waard. Veel bedrijven laten hun stagiaires daarom niet zomaar meer de deur uitwandelen. Voor ongeveer eenderde ligt er na de paar maanden werkervaring een contract klaar. Neem de huidige directeur van Stageplaza. Vier jaar geleden als stagiair binnengekomen en nu stevig op het pluche van datzelfde bedrijf. Interessante vraag dus: hoe herkent u die potentiële topper? En hoe zorgt u ervoor dat jong en ambitieus talent niet ondersneeuwt op de afdeling? "Het begint met een goed sollicitatieproces. Investeer daarin", aldus Bakker. "Dat betekent het bestuderen van de cv en de motivatiebrief, gevolgd door een goed gesprek. Leg de stagiair een inwerkboek voor met alle informatie over het bedrijf. Vertel iets over de cultuur en vergeet de huisregels natuurlijk niet. Daarna is het zaak om de leerdoelen in kaart te brengen. Vraag wat zijn of haar ambities zijn, wat zo iemand de komende periode graag bij wil leren."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het vervolg

En dan de eerste dag. Om de stagiair niet direct in het grote bad te laten verzuipen, is het volgens Bakker zaak om een begeleider aan te stellen. Eentje die er – zeker de eerste twee weken – bovenop zit. "Een stagiair moet het gevoel hebben dat hij met al zijn vragen bij die persoon terecht kan. Zorg ervoor dat er elke twee weken een kort gesprekje plaatsvindt. Bespreek daarin de vooruitgang en vraag de stagiair naar zijn eigen ervaringen binnen het bedrijf. Daar kunnen soms heel interessante issues uitrollen. Het zijn toch meestal jonge mensen met een verfrissende kijk op zaken. Daar kun je als bedrijf je voordeel mee doen."

Buitenland

De Nederlandse studenten hebben in ieder geval weinig reden tot klagen. Neem bijvoorbeeld het stageklimaat in landen als Spanje, Italië en Portugal. Daar gelden de koffieautomaat en printer inderdaad nog steeds als het voornaamste werkgebied van jong talent. Voor studenten uit Oost-Europa is stagelopen vooralsnog een privilege voor de happy few. Mogelijkheden in eigen land zijn er nauwelijks. Daarom richten studenten met een goedgevulde portemonnee hun blik op het rijke westen.

hrm