Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Eindstand WK: dit zijn de winnende en verliezende bedrijven

Wie zijn de Duitsers van het bedrijfsleven en wie houden net als de Argentijnen een kater over aan het WK van 2014? 10 conclusies.  

Winnaar: Heineken

Gelachen om de plaatjes die op Twitter rondgingen tijdens het WK? Heineken zal tevreden zijn. Het biermerk huurde een twaalftal grappenmakers in die tijdens elke wedstrijd van Oranje via de hashtag #twelftal hun photoshopcreaties deelden. Meerdere keren wisten de twaalf twitteraars het tot trending topic te schoppen en twee twelftal-leden mochten zelfs aanschuiven bij de NOS. Een duidelijke link met Heineken ontbrak vaak, maar geregeld kwam het merk zelf voorbij en veel media, waaronder het AD en NRC, schreven over de connectie. Een woordvoerder van de bierbrouwer zei: 'Door deze twitteraars fysiek samen te zetten, kunnen ze elkaar versterken en leuke grappen maken. Zo wordt het Oranjegevoel nog hechter. Er zit geen uitgebreid marketingplan achter. Wij faciliteren, we geven ze een biertje en zij maken grappige dingen waar vervolgens iedereen van kan smullen.'

Verliezer: L'Oréal

De 17-jarige Axelle Despiegelaere (foto onder) was tijdens het WK een van de vele vrouwelijke voetbalfans die door de regie in beeld werden gebracht, op momenten dat het voetbal zelf even stillag. L'Oréal zag direct potentie in haar en gebruikte de Belgische voor een online campagne van L'Oréal Professionel, waarbij onder andere een video online werd gezet met Axelle in de hoofdrol (inmiddels bijna 2 miljoen views). Maar L'Oréal krabbelde snel terug, toen bleek dat Axelle een foto op haar Facebook had staan waar ze poseerde bij een zojuist doodgeschoten dier in Afrika. Officieel heette het dat er helemaal geen contract voor de lange termijn met Axelle was afgesloten. Inmiddels is het Facebook-account van Axelle, waar ze bijna 300.000 Likes had, ook onvindbaar geworden.

De Belgische voetbalfan Axelle

Winnaar: Microsoft

Apple heeft Siri, Google heeft Google Now en Microsoft heeft Cortana. Tot voor kort had nog nauwelijks iemand gehoord van deze virtuele assistent, maar tijdens het WK is Cortana een soort ster geworden. Een best wel slimme ook, want Cortana wist de uitkomsten van alle achtste, kwart- en halve finales goed te voorspellen en kwam daarbij soms zelfs met details, bijvoorbeeld dat Nederland het moeilijk zou krijgen tegen Costa Rica. En de finale? Yep, die had Cortana ook goed voorspeld. Achter Cortana zit een softwaremodel dat rekening houdt met zaken als de eigenschappen van spelers, de locatie, het weer, data van bookmakers en de opinie van mensen op internet. Het resultaat voor Microsoft? Flink wat gratis publiciteit over Cortana.

Verliezer: Goldman Sachs

Terwijl Microsoft schitterde met zijn voorspellingen, maakte Goldman Sachs zich vooral belachelijk met zijn analyse. Voorafgaand aan het WK wist Goldman Sachs het zeker: het gastland zou de wereldcup winnen – en we weten allemaal hoe dát is afgelopen. De economen van Goldman Sachs bekeken naar eigen zeggen grote bakken data en lieten daar een statistisch model op los. Maar toen de voorspelling na de groepsronde niet helemaal bleek te kloppen, paste de bank het model gewoon een beetje aan. Nog steeds zou Brazilie winnen, in een finale tegen Nederland – en we weten ook allemaal hoe dát niet is gebeurd. Zelfs de Wall Street Journal lachte de bank eind juni hard uit, in een vergelijking met Paul the Octopus, het beest dat in 2010 veel WK-wedstrijden goed voorspelde. Over de uitkomst van de WK-finale van 2014 heeft Goldman Sachs niets naar buiten gebracht – en dat is misschien maar goed ook.

Winnaar: MediaMarkt

Nog zo'n bedrijf dat tijdens het WK geen gebrek heeft gehad aan free publicity is MediaMarkt. De elektronicaketen beloofde televisiekopers hun geld terug te geven, als Nederland wereldkampioen zou worden. Consumenten konden een maand voorafgaand aan het toernooi meedoen door zich online te registreren na hun aankoop, volgens MediaMarkt werden uiteindelijk enkele tienduizenden toestellen verkocht. Oei oei, wat werd het bedrijf gek van de zenuwen, toen Oranje steeds verder kwam in het toernooi, en oei oei, wat was het bedrijf 'teleurgesteld' toen Nederland werd uitgeschakeld, want geen wereldkampioen worden is uiteindelijk erger dan een paar miljoen euro verliezen. En, zo hoor je ze denken, al die gratis media-aandacht maakte alles toch al meer dan goed. Ook onze zuiderburen konden profiteren van de actie – maar die lagen er (haha) al eerder uit:

Verliezer: KLM

KLM plaatste kort na de overwinning van Oranje een grappig bedoelde foto op Twitter (zie onder) met de melding 'Adios Amigos!', waarna heel Mexico, inclusief de bekende acteur Gael Garcia Bernal, over de vliegtuigmaatschappij heen viel. Was het een misplaatste grap? Eigenlijk maakte het niet uit, want KLM verwijderde de tweet en liet daarmee eigenlijk al doorschemeren dat het fout zat. Het bedrijf zei uiteindelijk sorry, en ook Bernal maakte excuses voor zijn uitbarsting, waardoor deze kwestie alleen meer verliezers opleverde. De morele winnaar werd een Mexicaanse luchtvaartmaatschappij, dat trots een Arrrivals-bord op Twitter plaatste.

/

Winnaar: Adidas?

Deze winnaar is een twijfelgevalletje. Sportmerk Adidas zag twee van zijn voetbalteams de finale bereiken, terwijl Nike achteraf op de verkeerde voetballers en landen gewed lijkt te hebben. Tegelijkertijd is Adidas ook het merk dat veel negatieve publiciteit kreeg door de bijtactie van Luis Suarez, waarna een media-campagne rond de voetballer werd teruggetrokken. Wrang genoeg heeft Adidas de Uruguayaan zelfs afgebeeld met zijn kenmerkende gebit, als ware hij een heus roofdier (predator). In de Wall Street Journal keurde Adidas het gedrag van Suarez ten zeerste af, hoewel de sponsordeal ongewijzigd blijft. 'We zullen hem nog eenmaal helpen herinneren aan de hoge gedragsstandaarden die we onze spelers stellen', verklaarde het bedrijf.

Verliezer: Hyundai?

De prijs voor de meest irritante televisiereclame ging tijdens dit WK naar Hyundai, dat een Braziliaanse reporter heel erg uitgebreid GOAL liet roepen. De commercial riep nogal wat, eh, wisselende reacties op, waarna het automerk op 24 juni via Twitter bekend maakte dat hij niet meer te zien zou zijn op televisie. Is het bedrijf daarom een verliezer van dit WK? Wellicht een beetje, maar het moet gezegd: Hyundai gaf er vervolgens een leuke draai aan, door gratis oordoppen weg te geven aan iedereen die het wilde.

Winnaar: 915 FairPlay

De enige Argentijnse WK-winnaar heet Pablo Silva. Hij is de uitvinder van de witte verdwijnspray die tijdens het toernooi door scheidsrechters werd gebruikt en wereldwijd aan een opmars bezig is. Naar alle waarschijnlijkheid gaat de spuitbus ook in Nederland tijdens voetbalwedstrijden gebruikt worden. In 2012 werd het goedje goedgekeurd voor internationaal gebruik en vervolgens is het op lager niveau tijdens diverse toernooien getest, maar eind vorig jaar kwam de echte doorbrak, toen bekend werd dat de verdwijnspray tijdens het WK zou worden ingezet. Silva was uiteraard blij met deze doorbraak, tegen AP vertelde hij: 'Economisch gezien is dit heel belangrijk voor ons, maar wat ons vooral trots maakt is dat het product op internationaal niveau wordt erkend. Daar kun je geen prijs op zetten.' (Lees het volledige verhaal)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Verliezer: Voetbal International

Vier jaar geleden won televisieprogramma Voetbal International glansrijk van de NOS, dit jaar lagen de verhoudingen totáál anders. Studio Brasil van de NOS werd steevast het beste bekeken (mede dankzij tekkel Messi?), terwijl de mannen van VI vooral ruzie – al dan niet in scene gezet – maakten op televisie. Het leidde uiteindelijk wel tot meer kijkcijfers, maar nog steeds werd de talkshow verslagen door de mannen van de publieke omroep. Tot over vier jaar, dan maar?

Lees alles over de business van het WK: