De internetrevolutie in telecom komt alsnog. Maar nu profiteren niet sluwe aandelenhandelaren en gebakken luchtverkopers, maar vooral u: als consument en als manager krijgt u meer leuke dingen, voor minder geld. Management Team zet de opvallende spelers en trends op een rijtje.
De grootste belofte voor de telecommarkt in 2005 heet ‘voice over ip’ (voip), of wel bellen via internet. Voor drie à vier tientjes per maand heeft de consument straks de beschikking over een internetverbinding waar hij ook de gewone telefoon op aan kan sluiten. Vooral Wanadoo (France Telecom), BBned (Telecom Italia) en Tiscali zetten in op deze dienst, maar langzamerhand komen alle internetaanbieders ermee, ook Planet Internet, het Net en Xs4all van KPN. Bellen over het net is overigens allerminst nieuw. Al jaren voorspellen de bladen een doorbraak voor deze technologie, maar door technische problemen kwam het maar niet van de grond. Ook misten de innovatieve eerste aanbieders de marketingkracht om hun product goed in de markt te zetten. De technische problemen zijn opgelost, de telecombedrijven hebben weer geld om te adverteren, dus niets staat een doorbraak van voip meer in de weg. Ook mobiel breekt een oude bekende in 2005 definitief door: umts. Umts? Maar dat was toch een grote flop? De bedragen die voor de licenties op tafel werden gelegd, waren immers zo hoog, dat de kopers geen geld meer over hadden voor de exploitatie ervan. Telefónica besloot de licenties buiten eigen land zelfs ongebruikt terug te geven. Daar zou het Spaanse bedrijf nog wel eens spijt van kunnen krijgen, nu de markt zich toch blijkt te ontwikkelen.Toegegeven, de twee aanbieders van umts, KPN en Vodafone, noemen nog altijd geen klantenaantallen, en dat geeft te denken. Maar Management Team komt tot op heden louter tevreden gebruikers tegen: het heeft toch wel wat om altijd en overal te kunnen internetten met een behoorlijke snelheid.
De reden waarom umts alsnog een succes wordt, is eigenlijk zijn mislukking. Umts in zijn oorspronkelijke vorm is niet snel genoeg, maar nieuwe technologieën met veel hogere snelheden staan al klaar. Dat zet de deur open voor mobiele televisie in hoge kwaliteit. Kijk, dan wordt het interessant. In de telecomsector zingt momenteel een buzz-word rond: tripple play. Wat is het? Heel simpel: één draadje voor zowel telefoneren, internetten als tv-kijken. Zo eenvoudig als het klinkt, zoveel consequenties heeft het voor de telecomsector. Alle bedrijven, van kabelboeren als UPC, Essent en Casema, traditionele belbedrijven als KPN en Versatel, tot internetproviders als Xs4all, Planet en Wanadoo: ze worden in één klap elkaars concurrenten. Als ze vervolgens ook nog eens extra diensten aanbieden door dat ene draadje, gaan ze zelfs voor omroepje spelen. Ziet u het voor u: Ad Scheepbouwer als televisiebons? Interessante tijden dus, waarvan dit keer u als gebruiker gaat profiteren. U krijgt meer mogelijkheden, voor minder geld. We kunnen ons echter voorstellen dat u nu al door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom hebben wij de belangrijkste spelers voor u op een rijtje gezet. Kunt u driedubbel profiteren, want als u weer durft te beleggen, is het nu het moment. Wij zetten ons geld op deze zestien parels.
KPN
KPN stort zich volledig op internet. Bellen via internet (voip) wordt het helemaal: betere kwaliteit, meer mogelijkheden en bovenal: goedkoper. KPN verwacht dat voip in 2005 tot volle wasdom zal komen. Het zal zelfs het huidige telefoonnet grotendeels vervangen. Adsl krijgt bovendien een snellere variant: adsl2+, vijf keer zo snel als het huidige adsl, genoeg voor meerdere videokanalen tegelijk. KPN probeert nog het uiterste uit zijn kopernet te persen, maar zal ons vroeg of laat met glasvezel verblijden.Voor umts moet u nog even geduld hebben. Eerst moeten de prijzen van gewoon mobiel bellen omlaag. U betaalde te veel bij KPN, maar daar komt een einde aan. Bijna niemand zag het, maar bij de laatste kwartaalcijfers daalde de winst van KPN Mobiel in Nederland al met 28 procent. En u kunt er nog meer vanaf knabbelen.
Digitale televisie is het troetelkindje van KPN, maar het ziet er nog niet veelbelovend uit: het bedrijf heeft nog maar 30.000 abonnees ondanks al het marketinggeweld.
Versatel
Met het verwerven van de voetbalrechten gaf Versatel de concurrenten UPC en KPN het nakijken. De live wedstrijden zullen alleen te bekijken zijn door Versatel adsl-abonnees via een speciaal kastje van Samsung. Gaat u nu een Versatel-abonnement nemen om thuis de wedstrijden te kunnen zien? Weet u vast nog niet, want de prijs is nog niet bekend. En kunt u dan uw huidige breedbandabonnement opzeggen? Weet u ook niet, want misschien is opzeggen wel aan strenge voorwaarden verbonden. In 2008 verwacht Versatel 500.000 voetbalklanten te hebben, dat is op zijn minst ambitieus te noemen. Voor de zakelijke markt biedt Versatel steeds goedkoper glasvezelverbindingen en telefonie over internet aan. In 2004 sloot Versatel 2.700 bedrijfsvestigingen aan via dit ip-vpn, bijna tachtig procent meer dan in 2003.
BT Nederland
Het Britse telecomconcern BT (voorheen British Telecom) heeft zijn diensten voor bedrijven gestaag uitgebreid en winstgevend weten te maken. Naast de telecomdiensten ging het bedrijf ook IT-diensten verzorgen. Volgens topman Ben Verwaayen kan BT met die combinatie meer betekenen voor zijn klanten (lees: meer verdienen).BT was de eerste grote telecompartij in Europa die zich volledig overgaf aan internet. BT innoveert vooral met aanvullende diensten zoals klantdatasystemen en multimedia-callcenters voor video/spraak/e-mail met klanten.
Essent Kabelcom
Essent Kabelcom is met @Home Neder-lands kampioen snel internet over tv-kabels. Dit jaar breidt Essent de proef met ‘Ethernet to the Home’ in Boxmeer uit van 1.000 naar 3.000 aansluitingen. Hierbij kunnen klanten zonder modem met een snelheid tot 10 megabit per seconde surfen. In het lab komt die snelheid zelfs tot 100 megabit. We hebben dus geen glasvezel meer nodig, zegt Essent. Met digitale televisie bereikt Essent 50.000 abonnees. Klanten hoeven alleen nog maar een kastje te kopen en het abonnement te laten omzetten en klaar is Kees: digitale tv met vijftien extra zenders.
In 2005 wil Essent scoren met internetverbindingen voor bedrijven. Met telefonie over de tv-kabel ging het niet goed, maar met telefonie over de internetverbinding moet het dit jaar wel lukken omdat het veel eenvoudiger is, ook om te verkopen.
Casema
Casema valt op door een alleraardigste website met tv-programma’s en muziek, waarmee het bedrijf vooroploopt. Het bedrijf gelooft heilig in video on demand en digitale tv, maar dan via de kabel, omdat dat een grotere capaciteit heeft. Over anderhalf jaar hoopt Casema op maar liefst tweehonderd zenders te zitten.
Tv over internetverbindingen ziet Casema vooral als attractie voor kleine doelgroepen die speciale zenders tegen betaling bekijken. Als iedereen zijn internetverbinding voor een eigen zender volpompt dan kan internet dat uiteindelijk niet verwerken, denken ze bij het bedrijf. Casema komt eind dit jaar ook met een kastje waarmee je zowel de pc als de tv van tv-signalen via internet kunt voorzien, en ook digitale tv in huis haalt. En dat moet de klant met één toetsenbord kunnen bedienen. Hij kan dan bijvoorbeeld met de pc het tv-programma voor die avond samenstellen.
Enertel
Enertel verzorgt voor de groothandelsmarkt het transport van een derde van alle internetbelminuten, maar die markt neemt af. Dat had Enertel kunnen opvangen met een wireless local loop net (wll), een technologie om woningen en bedrijven draadloos van snelle internetverbindingen te voorzien. Enertel won daarvoor een licentie in een veiling van Economische Zaken, maar kon de belofte nog niet waarmaken. Enertel exploiteert de frequenties vooral zakelijk, onder meer voor bewakingsdiensten en -camera’s. Het wachten is tot er een wll-standaard beschikbaar is op laptops. Intel voorziet dat niet eerder dan eind 2006. Nieuw van Enertel is Wimax, de lange-afstandsvariant van draadloos netwerken. Enertel Wireless levert nu in vijf grote steden deze draadloze breedbanddienst. Deze verbindingen zijn bedoeld als goedkoop alternatief voor glasvezel en zakelijke dsl. Behalve voor het verbinden van vestigingen van bedrijven is het ook interessant voor de langeafstandverbindingen van internetproviders. Enertel is de eerste partij die door Interpay gecertificeerd is voor pinverkeer over internet, een goedkoop alternatief voor de winkelketens en de horeca. Er komen ook draadloze varianten voor sneller en goedkoper pinverkeer.
Cisco Nederland
Cisco heeft niet langer de comfortabele positie van enige leverancier van netwerkapparatuur. Zo koos KPN opzichtig voor technologie van Siemens en pronkt Versatel met een geheel nieuwe speler in de netwerkmarkt: Samsung. Dus moet Cisco knokken. Cisco blijft echter marktleider in telefonie over internet. Onlangs heeft Cisco het net van de Universiteit van Leiden opgeleverd, het hoofdkantoor van Mexx is nu helemaal ‘IP’ en ook het nieuwe Deventer glasvezelnet kiest voor Cisco.
Een belangrijke vernieuwing zit in de toevoeging van video aan telefonie. Natuurlijk, videotelefonie kon altijd al. Maar daar moest je wel een specialist voor inschakelen. Nu is één druk op de knop van de webcam voldoende.
Unet
U vindt 128 kilobit al een snelle verbinding? Unet biedt bijna honderd keer zoveel, in beide richtingen. De toekomst is voor dit bedrijf in glasvezeldiensten echter verre van eenvoudig. Van de 1.700 woningen van het glasvezelproject in Almere die Unet tot 2008 exclusief van diensten mag voorzien, nemen er nog slechts tweehonderd die ook daadwerkelijk af. De rest zit vast aan of wil niet weg bij UPC en KPN.
De marketing moet beter, vindt Unet. En dus komen er meer soorten abonnementen. Het abonnement van 80 euro per maand voor breedband internet gaat naar 79 euro; dat verkoopt beter. En er komt een abonnement van 59 euro met ‘maar’ vijftig tv-zenders, vier megabit internet en minder vrije telefonieminuten. Tenslotte wil het bedrijf de prijs voor settopboxen verlagen en flatscreen tv’s voor bodemprijzen meeleveren. Ook wil het als eerste in Nederland de sprong wagen naar hoge resolutie-tv met mpegII-kwaliteit. Voor de fijnproevers een ongeëvenaarde beeld- en geluidsbeleving, maar het is de vraag of Unet de eigen doelstelling haalt: in 2007 tenminste 40 procent van de Almeerders op glas.
Vodafone
Dankzij de hulp van onder meer David Beckham is Vodafone de beste marketingmachine in de telecom. Jongeren kochten massaal mobieltjes van Vodafone, maar kwamen erachter dat de voetbalgod ze bepaald niet het goedkoopste abonnement had aangesmeerd. In 2005 moet Vodafone de tarieven terugschroeven om marktaandeel te houden. Daarnaast moet het gebruik van het mobiele amusementsportaal Vodafone Live omhoog, onder meer door het schrappen van datakosten bij het downloaden van ringtones. De meeste durf toonde Vodafone met umts, mobiel internet. Toen andere partijen nog aarzelden, koos Vodafone er wereldwijd zonder voorbehoud voor, en was de eerste in Nederland. Die koers wil het bedrijf dit jaar krachtig doorzetten, vooral op de zakelijke markt.
De nummer twee, KPN, liet Vodafone schrikken door een umts-abonnement te introduceren van 75 euro voor onbeperkt surfen en mailen. Dus gaat Vodafone nu noodgedwongen mee. Cijfers over het gebruik blijven nog uit.
Telfort
Telfort scoorde vooral doordat het bedrijf zijn net openstelde voor wederverkopers, die daardoor onder eigen merk mobiele telefonie konden aanbieden (Albert Heijn, ID&T, Tele2 en Versatel). Dit voorjaar introduceert Telfort mobiel breedband via Edge, een nieuwe technologie die onder andere mobiel internetten, mailen en gamen mogelijk maakt. Telfort maakt gebruik van gprs, waardoor Edge minder kost dan umts en deze zomer al een nagenoeg landelijke dekking heeft.
Mobiel internet breekt echt door, verwacht Telfort, maar een revolutionaire groei verwacht het bedrijf niet. Telfort speelt erop in met een nieuw mobiel portaal dat dit voorjaar gereed moet zijn. Met mobieltjesfabrikant Ericsson opent Telfort daar een muziekwinkel voor ringtones en videoclips, met inbreng van de grote platenmaatschappijen.
T-Mobile
T-Mobile (Deutsche Telekom) is vast van plan om de tweede mobiele aanbieder van Nederland te worden. Het bedrijf investeerde fors in het gsm-net, met driehonderd extra antennesites, waardoor de capaciteit van het netwerk werd vergroot en de dekking in gebouwen en tunnels werd geoptimaliseerd. Dat was vooral bedoeld om de zakelijke markt te veroveren; kwaliteit is daar doorslaggevend.
Mondiaal is T-Mobile de grootste aanbieder van draadloze internettoegang op breedbandsnelheid in openbare gelegenheden, en marktleider in Nederland met 450 wifi-punten. Probleem: zakelijk Nederland maakt er nog weinig gebruik van.
Media Republic
Op de telecommarkt rukken makers van spelletjes en muziekdiensten op. Meest in het oog springend is Media Republic, opgezet door ex-directeuren van Lost Boys als ‘het Endemol voor internet en mobiel’. De spellen voor Sony Playstation vormen de basis voor het bedrijf. Media Republic verwacht de klapper in mobiele spelletjes van de komst van de Portable Playstation van Sony. Deze PSP moet, zoals Sony het zelf noemt, ‘de Walkman van de 21ste eeuw’ worden. Media Republic-dochter Guerrilla Games zal als een van de eersten in de wereld games ontwikkelen voor de PSP.
Ook Microsoft, Heineken, Unilever en Vodafone staan aan de poort van het Amsterdamse bedrijf met opdrachten voor mobiele- en internetmarketingprojecten. Na het succes van de mobiele soap Jong Zuid heeft Media Republic recent samen met Vodafone de eerste Nederlandse mobiele tv-zender 2GO.TV gelanceerd, met speciaal voor mobiele telefoon ontwikkelde content. In samenwerking met MSN en Telfort zal Media Republic dit jaar Eccky lanceren, een game waarbij het doel is een virtueel kindje te maken en op te voeden. “Ieder virtueel kindje is uniek en beschikt over een vocabulaire van 80.000 zinnetjes”, meldt een woordvoerder van het bedrijf. “Via je mobiel kun je straks in de kroeg een levensechte conversatie hebben met jouw Eccky.” Ziet u het voor zich?
Onsnet Nuenen
Met Onsnet stampte de gemeente Nuenen een 7.300 aansluitingen tellend glasvezelnet uit de grond, dankzij een ingenieuze financieringsconstructie en vijf miljoen subsidie van Economische Zaken. De beelden rijen wachtende bewoners voor het loket bij de opening van de inschrijving gingen de wereld rond. Mede-initiator Kees Rovers: “Jullie succes is de kneuterigheid, zei iemand mij. Ja, dat is wel zo. Je moet klein durven zijn en het groots durven aanpakken. Vergeet niet: de consument ontdoet zich van trage verbindingen. Dit komt mensen ten goede, niet de dure consultants en sluwe aandelenhandelaren.” Robin Hood in Brabant, zeg maar.
Orange Nederland
Orange moet scoren, anders zet moederbedrijf France Telecom het in de etalage. Dus vecht de kleinste mobiele speler voor zijn leven. De belangrijkste vernieuwing is het contract met Mojo voor diensten op de mobiele telefoon rond concerten en evenementen zoals Lowlands, North Sea Jazz en Rockin’ Park. Van prijsvragen voor ‘VIP-behandelingen’ en voorrang bij het bestellen van concertkaartjes tot beeld en geluid na afloop. Internationaal sloot Orange een overeenkomst met Lucas Films voor de laatste Star War-film voor ‘exclusieve content en andere privileges’.
Orange komt de komende maanden met drie nieuwe modellen smartphones. Op de zakelijke markt wil Orange een inhaalslag maken met de Mobile Office Card, nieuwe vormen van facturering, en slimme telefoons met een scala aan diensten.
Volker Wessels
De meeste van de twintig lokale glasvezelprojecten in Nederland worden aangelegd door één bedrijf: Volker Wessels, de glaskampioen van Nederland. Maar de steden ondervinden met hun glasprojecten nogal wat problemen met de Rijksoverheid en Brussel. Zo kijkt eurocommissaris Neelie Kroes kritisch naar overheidsinvesteringen in glas en minister van Volkshuisvesting Sybille Dekker houdt investerende woningbouwverenigingen kort. EZ-minister Brinkman is pragmatisch: ga je gang, maar maak het niet te bont met oneerlijke concurrentie. De gemeente Den Haag omzeilt dit politieke mijnenveld bijzonder inventief. Het hele onderwijs krijgt onder de naam ‘Glaslokaal’ glasvezelaansluitingen, net als openbare en zorginstellingen. En als dat er ligt zullen bedrijven ook kunnen meedoen, hoopt Den Haag. De stad kan alvast ongehinderd investeren. Als de eerste glasvezelring er eenmaal ligt kunnen bedrijven voor 500 euro per maand een 100 megabit aansluiting krijgen. En die volstaat tot in lengte van dagen. KPN reageert bijzonder pragmatisch. Het telefoonbedrijf ziet geen concurrentie, maar juist kansen in de glasvezel die Volker Wessels aanlegt: het hoeft zelf niets aan te leggen, maar wil er wel diensten over aanbieden. En dat moet kunnen toch?
Skype
Skype brengt een revolutionaire technologie voor bellen over internet, gebaseerd op dezelfde principes als het muziekruilprogramma Kazaa. U belt met uw pc direct via internet naar de pc van de ander. Skypen kan ook in een conference call met maximaal vijf deelnemers. Het Luxemburgse bedrijf werkt ook aan videotelefonie en sms’en. Skype is een doorslaand succes. Het bedrijf telt 28 miljoen geregistreerde gebruikers en gemiddeld ruim 2 miljoen actieve bellers. Skypers kunnen ook naar gewone vaste en mobiele verbindingen bellen voor gemiddeld 2 cent per minuut in Europa en de VS. In de zomer van 2005 komt SkypeIn: met een eigen nummer skypen. Met de komst van andere aanbieders van internetbellen kan Skype het echter wel eens moeilijk gaan krijgen. Bedrijven als KPN en UPC hebben immers veel meer marketingkracht.