Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ego-kraker Rik Rensen

Rik Rensen, ex-hoofdredacteur van RTL Nieuws en NOVA, heeft niet alleen maar vrienden gemaakt tijdens zijn carrière. Nu is hij adviseur geworden. Niet voor lang, volgens sommigen. “Want het bloed kruipt waar het niet gaan kan.”

Of iemand een doortastend manager nu eerlijk, recht door zee dan wel bot of onfatsoenlijk vindt, het zal van persoonlijke ervaringen met hem afhangen. Waar hard wordt ingegrepen zijn mensen ontevreden, wie sneuvelt al helemaal. Rik Rensen, gewezen hoofdredacteur van onder andere het RTL Nieuws en NOVA, is niet iemand die beslissingen uit de weg gaat. Vandaar misschien dat Rensen, 47 nog maar, in zijn carrière niet alleen maar vrienden heeft gemaakt. “God zij geloofd en geprezen dat ik nooit meer met hem hoef te werken,” zei een RTL-redacteur in Nieuwe Revu. Wie zijn naam noemt tegen vroegere collega’s krijgt te maken met schamper gelach, stiltes en mensen die zich excuseren. Een voorlichter van de NPS meldt dat ‘niemand binnen de NOVA-redactie de behoefte voelt om te praten over de periode Rik Rensen’. Een door Rensen weggestuurde presentator heeft ‘geen zin om ook maar twee seconden aan die man te worden herinnerd’. Het zijn onaardige reacties voor iemand met een toch respectabele staat van dienst. Rik Rensen begon als journalist bij NRC Handelsblad en was vier jaar correspondent in Rome voordat hij van 1989 tot 1999 als hoofdredacteur van het RTL Nieuws een volwaardige concurrent van het NOS Journaal maakte. De laatste jaren hadden zijn arbeidsrelaties een wat ongeduriger karakter. Hij werkte een jaar bij provider @Home Benelux en was iets langer algemeen directeur van RTLiMedia, de internetafdeling van de Holland Media Groep. Vorig jaar keerde hij terug naar het meer traditionele journalistieke bedrijf van NOVA, omdat “het bloed kruipt waar het niet gaan kan,” zoals hij bij die gelegenheid zei. Rensen wilde van NOVA weer de plek maken waar het gebeurde. Urgent, niet te missen. Er moest publiek bij en duo-presentatie, met andere presentatoren dan die er zaten. Na een jaar van gesteggel met een onwillige redactie, presentatoren die gedwongen en dus boos opstapten en vervangers die zich ziek meldden waren de meest tastbare resultaten van de veranderingszin een nieuw studiodecor en een verziekte werksfeer. Hij vocht zijn ontslag per 1 juli van dit jaar tevergeefs aan. “De directie van de NPS en de redactie van NOVA hebben geen vertrouwen meer in het functioneren van Rensen als hoofdredacteur,” oordeelde de kantonrechter.

Egootjes

Nu heeft Rensen nieuw werk gevonden. Sinds 1 oktober is hij partner bij C2Results, een consultancybedrijf dat andere bedrijven begeleidt en adviseert op het gebied van media en internet. Rensen gaat er de media-activiteiten uitbreiden onder de naam C2Communications, op interimbasis topmanagers coachen en in de mediasector leidinggevenden zoeken. Het gaat om tijdelijke projecten, reorganisaties en herstructureringen, zaken waar Rensen een ruime ervaring mee heeft. C2Results-partner Siebe van Elsloo kende Rensen nog uit zijn periode bij @Home, waar Van Elsloo financieel directeur en Rensen ‘directeur inhoud’ was. “We weten wat we aan elkaar hebben,” zegt Van Elsloo. Mogelijk probleem: Rensen heeft herhaaldelijk laten weten dat zijn hart bij de actieve journalistiek ligt, terwijl C2Results indirect met de pers bezig is. Van Elsloo en partners Antonia Pijpers en Philip van Rooijen hebben het er uitgebreid met hem over gehad, net als over het gegeven dat Rensen in zijn vorige functies de baas was en nu als partner en interim-manager moet werken. Die omschakeling kan Rensen maken, denkt Van Elsloo. “Daar ben ik niet bang voor.”
Rensen gaat volgens Van Elsloo hard maar fair te werk. “Hij verlangt niet alleen veel van anderen, ook van zichzelf.” Rensen wil vaak sneller dan zijn omgeving. Koud in dienst bij C2Results, zit hij alweer midden in een herstructurering van RTL Z.
Journalisten zijn niet het makkelijkste volk om te managen, zegt Peter op de Beek. Hij werkte twaalf jaar samen met Rensen, bij RTL Nieuws, @Home en RTLiMedia, waar hij Rensen opvolgde als algemeen directeur. “Journalisten zijn onderlegd, goedgebekt. Het zijn egootjes, zeker als ze ook nog eens op de buis komen.” Rensen was de baas van zulke egootjes. “Hij luistert, staat open voor argumenten, maar op een gegeven moment moet je toch een beslissing nemen.” Bij ontevredenheid – en die is er onder journalisten bijna altijd – heeft de eindverantwoordelijke het al snel gedaan.
Een goede hoofdredacteur maakt slachtoffers, is de overtuiging van Harm Taselaar, die Rensen bij RTL Nieuws opvolgde. “Dat kan niet anders als je kwaliteit nastreeft.” Taselaar heeft ook gehoord van hoofdredacteuren in de geschreven pers die wél geliefd zijn bij hun redactie, maar bij tv ligt dat volgens hem anders. “Daar werken nóg ijdeler mensen.” Of het ook ijdelheid was die Rensen ertoe bracht de zware taak te aanvaarden om NOVA opnieuw uit te vinden, weet Taselaar niet. “Eer heeft wel meegespeeld.” ‘Jij moet helemaal niet bij een publieke organisatie gaan werken’, waarschuwde Peter op de Beek nog. De publieke omroep en NOVA hebben de reputatie van stroperige organisaties, waarin over alles wordt vergaderd. Rensen moest die organisatie efficiënter maken. Een onmogelijke opdracht, zegt Op de Beek. “Je kunt niet én reorganiseren én met hetzelfde, teleurgestelde team een nieuw product maken.”

Trouw als een hond

Rensen ergerde zich aan sommige verworvenheden van redactieleden van NOVA, vertelt Op de Beek. Medewerkers hadden vijftig vakantiedagen per jaar. Met een driedaagse werkweek kun je dan zomaar drie maanden wegblijven. Rik Rensen, een man met zakelijk en commercieel inzicht, kan daar niet tegen en dat houdt hij niet voor zich ook. “Hij gaat met een organisatie om alsof het zijn eigen portemonnee is. Dan moet je niet in een non-profit organisatie werken. Zijn bloed kookt als hij een rekening moet betalen die drie keer te hoog is.” In de afgelopen vier jaar veranderde Rensen vier keer van werkkring. Siebe van Elsloo van C2Results is niet bang dat de nieuwe partner meteen weer weg is als zich een mooie kans in de journalistiek voordoet. “Ook daar hebben we over gepraat. Rik heeft een keuze gemaakt voor de komende paar jaar. Maar je kunt nooit iets uitsluiten.” Zelf is het onderwerp van de gesprekken bij C2Results enthousiast bezig met het bouwen van ‘cross-mediale platformen’; samenwerkingsverbanden tussen media. Iets waar hij mee vooruit kan. Door omstandigheden, zegt hij, is de laatste jaren het beeld gerezen van een jobhopper. Maar: kijk naar de periode NRC, naar die bij RTL Nieuws. “Eigenlijk ben ik zo trouw als een hond.” Rensen is zowel journalist als manager, gelooft Van Elsloo, ‘hoewel hij zich de laatste jaren meer in de richting van het laatste heeft ontwikkeld’. Peter op de Beek is daar niet zo zeker van. “Ik was net zo verbaasd als iedereen dat hij bij C2Results ging werken. Ik denk eerlijk gezegd dat de keuze niet zo moeilijk is als zich een hoofdredacteurschap van bijvoorbeeld een grote krant aandient. Dat ambieert-ie. NRC, RTL Nieuws vooral, dat zijn toch de mooie tijden geweest.”

CV Rik Rensen

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

BURGERLIJKE STAAT getrouwd, twee kinderen: Dick (1993) en Sijtie (1996)
WOONT Hilversum
GAAT GRAAG met de caravan kamperen in Frankrijk

1956 geboren in Jakarta, Indonesië
1976 studie Nederlands, Universiteit Utrecht
1978 School voor Journalistiek, Utrecht
1981 economisch redacteur NRC Handelsblad
1985 correspondent in Italië voor NRC Handelsblad en o.a. Elsevier
1989 hoofdredacteur RTL Nieuws bij de Holland Media Groep
1999 directeur programming & content bij @Home Benelux
2000 algemeen directeur RTLiMedia van de Holland Media Groep
2002 hoofdredacteur NOVA, voor de NPS
2003 partner bij C2Results