Een manager die zijn processen niet meet is een slechte manager. Dat zegt Robert Kaplan, mede-uitvinder van de balanced scorecard, in een exclusief interview met MT-verslaggever Peter van Lonkhuyzen.
Als een manager zijn processen niet meet, kan hij niet weten of de processen beter of slechter gaan, stelt Kaplan. "En de medewerkers die bij de processen betrokken zijn, krijgen geen feedback. Zodat ze niet kunnen leren en verbeteren. Meten is essentieel voor verbetering. Dat heb ik niet bedacht, hoor. Het komt uit de kwaliteitsbeweging, die terugvoert naar het werk van Edwards Deming uit de jaren twintig. We hebben er alleen nogal lang over gedaan om het in te voeren."
Over het hoofd
Kaplan is niet helemaal tevreden over de manier waarop de balanced scorecard wordt gebruikt. "Veel toepassingen zijn niet helemaal naar onze smaak. Veel mensen beperken zich tot meten: laten we méér meten dan alleen financiële indicatoren. Als ze denken dat dat de balanced scorecard is, ben ik daar ongelukkig mee. Dat was misschien zoals we hem in 1992 beschreven maar het is vijftien jaar later en we zijn een stuk verder."
Tijd nodig
"Managers zien de mogelijkheden over het hoofd om de uitvoering van de strategie te verbeteren. Maar het is nog steeds beter dan dat ze die dingen níet meten. Ze gaan in ieder geval in de juiste richting. Net als toen het vliegtuig werd uitgevonden: er waren decennia nodig om de juiste toestellen te bouwen en te leren ze in de lucht te houden."
Lees het hele artikel vanaf komende vrijdag in MT18.